تبیان، دستیار زندگی

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان تبیین کرد؛

چرایی توجه میلیونی مردم به زیارت اربعین در سال‌ها اخیر

استاد حوزه و دانشگاه در بیان چرایی توجه میلیونی مردم به زیارت اربعین، گفت: هیچ نقشه سیاسی و تدبیر فرهنگی در رشد زیارت اربعین در سال‌های اخیر نقش نداشته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
چرایی توجه میلیونی مردم به زیارت اربعین در سال‌ها اخیر
حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با بیان این‌که به زیارت اربعین به عنوان یک رسم و حتی یک مناسک دینی خاص نباید نگاه کرد، گفت: مناسک دینی آن دستورات عبادی هستند که در صورت ترک شدن، عقاب پروردگار را به دنبال دارد.
وی زیارت امام حسین(ع) را بروز محبت به آل الله و بروز ارادت به حضرت سیدالشهدا(ع) عنوان کرد و اظهار داشت: برای زیارت اربعین ثواب و اجر بسیار زیادی قرار داده شده است و شاید پرشورترین عبادت که خارج از مناسک دینی واجب باشد زیارت اباعبدالله الحسین(ع) است.
سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به چرایی توجه میلیونی مردم به زیارت اربعین، گفت: اصل زیارت اربعین ابراز ارادت و یک تحولی است که در دل‌ها پدید آمده و با سایر عبادت‌های ما متفاوت است.
حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان افزود: برخی‌ می‌گویند باید ببینیم نظام چه منفعتی در تبلیغ و ترویج اربعین دارد و تحلیل سیاسی بر روی این مسأله می‌گذارند و می‌خواهند نابخردانه از ارزش زیارت اربعین بکاهند و برخی اعتراف به همکاری دولت درباره زیارت اربعین می‌کنند.
وی با بیان این‌که هیچ نقشه سیاسی و تدبیر فرهنگی در رشد زیارت اربعین در سال‌های اخیر نقش نداشته است، تصریح کرد: تنها دل‌های مردم است که آنها را به اینجا رسانده که به زیارت اربعین اهتمام کنند و حتی ذاکران اهل بیت(ع) و مبلغان دینی هیئات مذهبی نیز مبلغان زیارت اربعین نبوده‌اند.
استاد حوزه و دانشگاه تحلیل‌های سیاسی درباره حضور پرشور مردم در پیاده‌روی اربعین را بی‌خردانه و از سر جهل و حتی از سوی قصد و غرض دانست و تصریح کرد: امام خمینی‌(ره) می‌فرمایند که هیچ قدرتی نمی‌تواند توجه مردم را به سمت چیزی جلب کند مگر این‌که خدا دل‌ها را متحول می‌کند.
وی گفت: زیارت اربعین به دلیل این‌که خداوند متعال دل‌ها را متحول کرده، در سال‌های اخیر اوج گرفته است، اگر کسی فکر می‌کند که مردم با تبلیغات اینقدر به یک سو حرکت می‌کنند در اشتباه است چراکه دستگاه‌های تبلیغات هرگز چنین قدرتی ندارند که دل‌ها را به سمت اربعین سوق دهند و همه نادان‌های عالم هم می‌دانند این کار عادی نیست.
حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان برای اثبات مدعای خود درخواست دولت مبنی بر انصراف مردم از یارانه‌ها و همکاری صدا و سیما در این جهت را یادآور شد و گفت: دیدیم که مردم به این همه تبلیغات و درخواست‌های دولت مبنی بر انصراف از یارانه‌ها گوش نکردند؛ بنابراین چنین نیست که این امکانات بتوانند مردم را به اربعین سوق دهند.
وی با بیان این‌که برخی نق زن حسود عنود که وقتی محبت اهل بیت(ع) را در اوج و تجلی ببینند نگران می‌شوند، می‌پرسند تا الآن اینچنین نبوده چرا الآن اینگونه شده است، ابراز کرد: خدا برای این‌که الآن شیعه می‌تواند از خود دفاع کند چنین محبتی را در دل‌ها کاشته و دل‌ها را متحول کرده است.
استاد حوزه و دانشگاه گفت: سال‌های گذشته وقتی مردم می‌خواستند چنین اقدامی را صورت دهند شاید نیمی از آنها شهید می‌شدند اما وقتی امام حسین(ع) می‌بینند شیعیان می‌توانند امنیت خود را در برقراری چنین راهپیمایی عظیمی تأمین کنند چنین تحولی را در دل‌ها ایجاد می‌کنند و این حضور پرشور در این مسیر مشاهده می‌شود.
وی در پاسخ به یک مشت افراد عقده‌ای و روانی که حاضر نیستند فکر کنند، چنین حرف می‌زنند و نمی‌دانند آن زمان وقتی مؤمنان می‌خواستند چنین حرکتی را انجام دهند قتل عام می‌شدند و حتی سینه‌زنی در حرم امام حسین(ع) ممنوع بود، خاطرنشان کرد: مگر کور هستید و نمی‌بینید که مؤمنان قدرت گرفته‌اند و می‌توانند از خودشان دفاع کنند.
حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان این‌که حضور میلیونی مردم در کربلا قدرت اباعبدالله الحسین(ع) را به جهانیان نشان می‌دهد، اظهار داشت: امام حسین(ع) و شهدای دشت نینوا زنده‌اند و در کربلا حضور دارند، دشمنان اگر می‌خواهند چراغ اربعین را خاموش کنند بگویند کسانی که در کربلا حضور دارند آنجا نباشند.
سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران در پایان از مسؤولان خواست که مقدمات حضور ۱۰ میلیون زائر را در کربلا برای اربعین سال‌ آینده تمهید کنند و اگر نمی‌توانند خود مردم توانایی این کار را دارند./920/پ۲۰۲/ی
منبع: خبرگزاری رسا