تبیان، دستیار زندگی

حجت الاسلام ربانی مطرح کرد؛

حکم شرعی راضی بودن انسان به گناه و ظلم دیگران

کارشناس احکام شرعی گفت: گاهی اوقات انسان گناه نمی کند اما برای او گناه می نویسند و این در جایی صورت می گیرد که انسان راضی به گناه دیگران باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
حکم شرعی راضی بودن انسان به گناه و ظلم دیگران
حجت الاسلام ربانی کارشناس مسائل شرعی و احکام، امروز در برنامه بیان احکام نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، گفت: وقتی جابر در روز اربعین به زیارت قبر مطهر امام حسین(ع) رفت اعلام کرد که ما شریک جهاد شما هستیم، این در حالی است که جابر در کربلا نبود و حضور فیزیکی در عاشورا نداشت.
وی افزود: به همین دلیل عطیه از جابر سؤال کرد که چگونه خود را شریک می داند، جابر پاسخ داد پیامبر اسلام فرمودند کسی که قومی را دوست بدارد با آن ها محشور می شود و این اشاره به یک نکته احکامی است.
این کارشناس احکام شرعی اظهارداشت: گاهی اوقات انسان گناه نمی کند اما برای او گناه می نویسند و این در جایی صورت می گیرد که انسان راضی به گناه دیگران باشد، اگر انسان راضی به گناه باشد برای او نیز گناه نوشته می شود.
وی ادامه داد: جابر هم به همین نکته اشاره دارد با وجود این که در کربلا نبوده اما چون نیت او با سیدالشهدا همراه بوده برای او ثواب نوشته می شود؛ باید توجه داشت که همیشه گناه به صورت بدنی نیست بلکه گاهی اوقات قلبی و نیتی است.
حجت الاسلام ربانی با بیان این که در زمینه ثواب هم همین مسأله وجود دارد، ابراز داشت: اگر انسان امروز « یا لیتنا کنا معکم» بگوید به معنای شرکت در عاشورا است، اگر نیت انسان این باشد که در صورت حضور در کربلا سیدالشهدا را یاری می کرد مأجور است.
وی عنوان کرد: در روایات آمده کسی که راضی به فعل قومی باشد همانند این است که در داخل آن ها حضور دارد، حال اگر قوم کار ثواب انجام می دهند انسان در ثواب آن ها شریک است اما اگر کار بد و گناه انجام می دهند و انسان راضی باشد با آن ها شریک خواهد بود.
استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: انسان باید مراقبت سمت و سوی افکار خود باشد و درست فکر کند، انسان باید کاری کند که از گناه تنفر داشته باشد از این رو فقها می گویند که تنفر از گناه واجب است، اگر گناه و ظلم در هر جای دنیا رخ دهد انسان باید ناراحت و نسبت به متنفر باشد اما اگر به ظلم راضی بود در واقع خود انسان هم ظالم محسوب می شود.
وی اضافه کرد: در زیارت امام حسین(ع) می خوانیم خدا کسانی که را که شنیدند حضرت به شهادت رسیده و به آن راضی بودند لعنت کند، انسان باید مراقب فکر خود باشد و اجازه ندهد که به بیراهه برود.
منبع: خبرگزاری رسا