تبیان، دستیار زندگی

موفقیت چیست و راه‌های رسیدن به موفقیت کدام است؟

موفقیت چیست، چگونه تعریف می‌شود و برای رسیدن به اهداف و کسب موفقیت چه باید کرد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
موفقیت چیست و راه‌های رسیدن به موفقیت کدام است؟
موفقیت چیست و چگونه تعریف می‌شود؟ هر کسی برای خود اهداف و آرزوهایی دارد و بنا بر این اهداف خوشبختی و موفقیت خود را تعریف کرده است.
اما برای رسیدن به اهداف و کسب موفقیت فرآیندهایی باید طی شود و برنامه‌ریزی‌هایی صورت گیرد تا بتوان به موفقیت مطلوبی دست یافت. البته برای برای کسب موفقیت قبل از هر چیز باید احساس خوب، رضایت تقریبی و نشاط و انگیزه داشته باشیم.
اعتماد به نفس هم یکی دیگر از لازمه‌های موفقیت است و افراد باید نسبت به خود و عملکرد خود اعتماد به نفس لازم و کافی را داشته باشند تا بتوانند کارها را به درستی و آن‌طور که باید به انجام برسانند. البته باید حواسمان به اعتماد به نفس کاذب هم باشد چون اعتماد به نفس کاذب می‌تواند دقیقا دلیل شکست افراد باشد و به‌طور کل خلاف آن چیزی که هدفمان است را رقم بزند.

 موفقیت کلیدی برای خوشحالی نیست؛ بلکه خوشحالی کلیدی برای موفقیت است.


برای یک تعریف مختصر و منطقی و تقریبا صحیح از اعتماد به نفس می‌توان گفت: اعتماد به نفس یا Self-Confidence  به این معناست که یک نفر به توان و توانمندی‌های خودش باور و اعتماد داشته باشد. البته در برخی افراد این ویژگی به عنوان یک ویژگی اشتباه و یا همان اعتماد به نفس کاذب بروز می‌کند که شخص با خود فکر می‌کند همه فن حریف است و از پس تمامی مشکلات برخواهد آمد و در عملکردش عیب و نقصی وجود ندارد و همچنین خود را برتر از سایرین می‌پندارد که این نشانه‌ی اعتماد به نفس کاذب، غرور و درک اشتباه از محیط پیرامون و درک نادرست از اعتماد به نفس دارد که می‌تواند دچار شکست افراد شود.

حالا می‌پردازیم به موفقیت؛ قبل از هر چیزی، باید بدانید که هم‌اکنون در بسیاری از مسائل موفق هستید. اگر فرض می‌کنید قبل از رسیدن به اهدافتان یک بازنده هستید؛ هیچ‌گاه به معنای واقعی موفق نخواهید شد. اگر این حقیقت را نپذیرید که در بسیاری از مسائل موفق هستید، هیچ‌گاه احساس شادی واقعی را تجربه نخواهید کرد. هر چه در زندگی به دست آورده‌اید، شناسایی کنید و از آن‌ لذت ببرید.

موفقیت برای شما چیست و راه‌های رسیدن به موفقیت کدام است؟

مهم‌ترین نکته درباره‌ی موفقیت این است که اگر شخصا آن را برای خودتان تعریف نکنید، فرد دیگری آن را برای شما تعیین و تعریف خواهد کرد.
موفقیت برای شما چگونه معنا می‌شود؟ ثروت؟ شهرت؟ زمان بیشتری در سفر گذراندن؟ جایگاه فعلی‌تان را در زندگی صادقانه ارزیابی کنید. چه چیزی شما را خوشحال خواهد کرد؟ تمایل دارید زندگی‌تان چگونه بگذرد؟
جورج میزاروش، ویرایشگر و مؤسس سایت successharbor می‌گوید: «زمانی که جوان‌تر بودم باور داشتم که پول بیشتر برابر است با شادی بیشتر. امروز می‌دانم که داشتن پول کافی برای پرداخت هزینه‌ها بسیار مهم است؛ اما نکته اینجا است که پول بیشتر باعث خوشحالی بیشتر نمی‌شود. برای من، موفقیت به معنای خوشحالی است.» شما می‌دانید چه چیزی خوشحالتان می‌کند و یک روز عالی برای شما چگونه معنا می‌شود. از یک زندگی عالی برای خودتان لیستی تهیه کنید.

به سؤال‌های زیر در رابطه با موفقیت پاسخ دهید:

چه چیزی واقعا برای من مهم است؟
چه چیزی واقعا برای من اشتیاق‌آور است؟
دوست دارم دیگران چگونه از من یاد کنند؟
سبک زندگی ایده‌آل من چگونه است؟
یک روز بی‌نقص برای من چگونه است؟

افراد موفق چگونه موفقیت را تعریف می‌کنند:

مایا آنجلو: «موفقیت شبیه به خود شما است، شبیه به کاری که انجام می‌دهید و چگونگی انجام آن...»
سقراط: «از زندگی پر مشغله‌ی بی‌نتیجه حذر کنید.»
وارن بافت: «من موفقیت را با تعداد افرادی که به من علاقه دارند اندازه می‌گیرم.»
کنفسیوس: «بیشترین افتخارات ما هرگز شکست‌های ما نیستند؛ اما با هر بار شکست خوردن افزایش می‌یابند.»
 توماس ادیسون: «۱٪ موفقیت انگیزه و ۹۹٪ آن سخت تلاش کردن است.»  
استفان کووی در کتاب «۷ عادت افراد بسیار تأثیرگذار» می‌نویسد: «اگر به دقت در مورد سخنی که در مراسم ترحیم شما می‌خواهید گفته شود فکر کنید، می‌توانید تعریف دقیق خود از موفقیت را بیابید.»
وینستون چرچیل: «موفقیت پایان کار و شکست فاجعه نیست. بلکه شهامتِ  ادامه دادن است که ارزش دارد.»
جان پل دجوریا: «موفقیت میزان ثروت و جایگاه شما نیست. موفقیت در این است که وقتی کسی به شما توجه نمی‌کند، وظیفه‌ی خودتان را به بهترین شکل انجام می‌دهید.»

در رابطه با موفقیت اطلاعات کسب کنید

چگونه افراد قبل از شما موفق شده‌اند؟ هنگامی که به افراد موفق نگاه می‌کنید نپرسید: چرا آن‌ها موفق هستند و من نیستم؟ بلکه بهتر است بگویید: اگر آن‌ها موفق شدند پس من هم می‌توانم موفق باشم.

موفقیت نیازمند برنامه‌ریزی است

موفقیت چیست و راه‌های رسیدن به موفقیت کدام است؟
کالین پاول: «هیچ معمایی درباره‌ی موفقیت وجود ندارد، موفقیت نتیجه‌ی آمادگی، سخت تلاش کردن و یادگیری از شکست‌ها است.»

واقع‌بینانه هدف‌گذاری کنید

والت دیزنی: «برای شروع باید حرف زدن را کنار بگذارید و عمل کنید.»

هدف‌ها به دلایل متعددی اهمیت دارند:

- اهداف به شما کمک می‌کنند محدوده‌ی خواسته‌‌هایتان را مشخص کنید.
- اهداف جهت‌ و گرایش را مشخص می‌کنند.
- اهداف باعث می‌شوند خودتان را بیش‌تر از حد و مرز توانایی‌هایتان تشویق و به جلو هدایت کنید.

جذاب و خوش‌برخورد باشید

اگر فرد خوش‌برخوردی باشید، احتمال موفقیتتان بیشتر می‌شود. فرقی ندارد که چقدر بااستعداد، باهوش یا تحصیل‌کرده هستید؛ اگر افراد به شما جذب نشوند، برای موفقیت شانس کم‌تری دارید. با افراد به‌خوبی مواجه شوید، شما به افراد دیگر برای موفق شدن نیاز دارید. اگر کسی شما را دوست داشته باشد، مقررات را برای کمک کردن به شما تغییر خواهد داد.

با افراد موفق در ارتباط باشید

موفقیت چیست و راه‌های رسیدن به موفقیت کدام است؟
تلاش کنید در شبکه‌ی کاری خود با این افراد ارتباط برقرار کنید. اگر با فردی که تمایل دارید از او یاد بگیرید مستقیما ارتباط ندارید، یک معرف پیدا کنید. از شبکه‌های اجتماعی برای پیدا کردن افراد استفاده کنید. اکثر افراد حداقل از یک شبکه‌ی اجتماعی استفاده میکنند فیسبوک، توییتر و لینکدین از بهترین ابزار‌ها برای دسترسی به افراد هستند.

مهارت گوش کردنِ گزینشی را پرورش دهید

افراد موفق در دریافت پیشنهادات انتخاب‌گر و سخت‌گیر هستند. آن‌ها می‌دانند که به بسیاری از افراد نباید گوش دهند و در رد کردن صدا‌ها و حرف‌ها مهارت دارند. تنها به حرف‌هایی که به موفقیت شما کمک می‌کنند گوش دهید. هرکس یک نظر و راه‌ حل دارد؛ اما به این معنی نیست که همه‌ی نظرات صحیح هستند.

برای موفقیت باید وارد عمل شوید

موفقیت چیست و راه‌های رسیدن به موفقیت کدام است؟
توماس جفرسون: « من متوجه شده‌ام که هر چه سخت‌تر کار می‌کنم شانس بیشتری به دست می‌آورم.»
افراد رؤیایی، خیال‌پردازی می کنند؛ اما افراد موفق وارد عمل می‌شوند. آغاز کردن فعالیت، بخشی از موفق شدن است که جذابیت کم‌تری دارد و اکثر افراد آن را در نظر نمی‌گیرند. هنگامی که برای شنیدن صدای پیانوی یک هنرمند به کنسرت می‌روید، هزاران ساعتی که تمرین کرده است نمی‌بینید. برای نوازنده‌ی پیانو، وارد عمل شدن به معنی سخت تمرین کردن برای مدت طولانی است.
به جای اینکه منتظر بهترین زمان، راه میان‌بر یا معجزه باشید، باید وارد عمل شوید و بر موفقیت تمرکز داشته باشید.

علاقه‌های خود را دنبال کنید

آلبرت اسچویتزر: «موفقیت کلیدی برای خوشحالی نیست؛ بلکه خوشحالی کلیدی برای موفقیت است. اگر کاری را که انجام می‌دهید دوست دارید، موفق هستید.»

تمرکز اهمیت بالایی دارد

بروس لی: «یک مبارز موفق یک فرد معمولی است با تمرکزی بسیار بالا»    
افراد موفق اهمیت تمرکز را می‌دانند. زندگی دارای عوامل بسیاری است که باعث حواس‌پرتی‌ می‌شوند برای مثال تماس‌های تلفن، ملاقات‌های برنامه‌ریزی شده یا برنامه‌ریزی نشده، زمان‌های استفاده از فیس‌بوک یا عوامل دیگری که زمان دست‌یابی به اهداف را تلف می‌کنند. افرد موفق، عواملی که باعث حواس‌پرتی می‌شوند، به حداقل می رسانند تا روی اهدافشان تمرکز داشته باشند. برای افزایش تمرکز از ورزش یوگا استفاده کنید.

در برابر میل مقایسه‌ی خودتان با دیگران مقاومت کنید

مارک تواین: «مقایسه کردن لذت و شادی را از بین می‌برد.»
افراد موفق می‌دانند که مقایسه کردن خودشان با دیگران کار خطرناک و اشتباه است. نتیجه‌ی مقایسه کردن حسادت، ترس و اضطراب، کاهش اعتماد به نفس، دو‌دلی و افسردگی در زندگی است. افراد اغلب با مقایسه کردن از خودشان تصویری می‌سازند که نقص‌های زیادی دارد.
از دیگران انتظار نداشته باشید مقدمات پیشرفت شما را فراهم کنند.مایکل جردن: «من همیشه باور داشته‌ام که اگر شروع به انجام کاری کنید، نتایج خوب اتفاق خواهند افتاد.»

مسئولیت‌پذیر باشید

اگر می‌خواهید موفق شوید باید راهی بیابید تا مسئولیت‌پذیر بمانید. می‌توانید مدیر و مشوق خودتان باشید و خودتان را به سمت موفقیت سوق دهید.

همواره به سمت موفقیت در حرکت باشید

استیو جابز: «اگر به دقت بنگرید، متوجه می‌شوید که موفقیت‌های به‌ظاهر یک‌شبه، زمان بسیاری طول کشیده‌اند.»

شاید برخی از این موارد تکراری به نظر بیایند اما یک نکته بسیار قابل توجه می‌باشد و آن‌هم اتفاق نظر تمام افراد موفق بر روی همین نکات است. پس شاید واقعا رمز موفقیت در همین رفتارهاست و این، افراد هستند که نمی‌توانند آن‌ها را باور کنند.
منابع:متمم،زومیت