تبیان، دستیار زندگی

اجرای طرح «ندای رحمت» در مدارس کشور

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: علاوه بر حفظ ترتیبی قرآن، حدود سه سال است که حفظ موضوعی قرآن را در مدارس کشور راه‌اندازی کرده‌ایم که این طرح امسال با مجموعه کتاب‌های «ندای رحمت» برای دانش‌آموزان اجرا می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مسیب زاده
«محمد‌رضا مسیب‌زاده» مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار فعالیت‌های قرآنی گفت: وزارت آموزش و پرورش در راستای برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های دینی و مذهبی دانش‌آموزان هر سال برنامه‌های متنوعی را پیش‌بینی می‌کند و امسال به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، ضمن ارسال مجموعه کتاب‌های ندای رحمت که شامل مجموعه طرح‌ها، برنامه‌ها، شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی حوزه قرآن و عترت و نماز در سطح مدارس کشور است که چند طرح محوری را نیز در  این حوزه در دستورکار داریم. 

وی اظهار داشت: بحث اول در حوزه نماز، اجرایی شدن سند جامع توسعه و تقویت اقامه نماز در مراکز آموزشی است که با برگزاری طرح مبین، آموزش عزیزانمان در سطح مدیران مدارس، مدیریت برنامه‌ یاوران نماز را در سطح مناطق و مدیران مدارس اجرا می‌کنیم.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: از آنجایی که معتقدیم محور تحول کشور، نیروی انسانی است، یقیناً محور تحول نیروی انسانی نیز آموزش و پرورش است که با حضور بیش از یک میلیون و 500 هزار نفر فرهنگی که جمع کثیری از اعضای دولت را تشکیل می‌دهند بتوانیم در راستای فرهنگ‌سازی قرآنی و دینی گام برداریم. 

وی با اشاره به بحث حفظ موضوعی آیات الهی در کنار حفظ ترتیبی عنوان کرد: در راستای عملیاتی کردن منویات مقام معظم رهبری درباره حفظ قرآن، آموزش و پرورش با راه‌اندازی طرح نور که شامل حفظ ترتیبی آیات الهی است، حفظ موضوعی را نیز حدود سه سال است که در دستور کار داده است. امسال در تمامی مدارس سراسر کشور این طرح را اجرا می‌کنیم که بر این اساس 11 عنوان کتاب برای دانش‌آموزان توزیع کرده‌ایم که دانش‌آموزان 20 الی 40 آیه یا عبارت قرآنی را به صورت موضوعی حفظ کرده و آیات الهی را به طور کاربردی یاد خواهند گرفت که با عنوان کتاب‌های «ندای رحمت» به دانش‌آموزان عرضه می‌شود.

مسیب‌زاده ابراز داشت: در حوزه عترت هم ما طرح امام‌شناسی یا مصباح‌الهدی را درنظر داریم که برش‌هایی از مقاطع زندگی ائمه اطهار علیهم‌السلام انتخاب شده، ضمن ایجاد انس با اهل‌بیت(ع) به عنوان بهترین الگوهای عملی سبک زندگی اسلامی، دانش‌آموزان از این الگوها بهره می‌برند. 

وی گفت: در کنار این سه طرح، فعالیت‌های ویژه مراکز دارالقرآن به عنوان مکمل کتاب‌های درسی و استفاده از ظرفیت آموزش‌های تخصصی قرآن کریم، آماده پذیرایی از دانش‌آموزان و اولیای بزرگوار آنها خواهیم بود. امسال در حوزه قرآن و عترت و نماز را به نام سال ارزیابی و ارزشیابی فعالیت‌هایمان قرار داده‌ایم. 

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: یعنی تمامی دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌هایی که به مدارس ابلاغ شده است و مدیران و دست‌اندر کارانمان در سطح مدارس که دانش‌آموزان را به ارزش‌های اسلامی رهنمون می‌کنند هم بتوانیم ارزش‌یابی کارمان را انجام دهیم و هم گامی در راستای تقدیر و تشکر از این سنگربانان تعلیم و تربیت که زحمت اصلی تربیت دانش‌آموزان را برعهده دارند، برداریم و بتوانیم طرح‌هایمان را در سال آینده تسری دهیم.

منبع: فارس