تبیان، دستیار زندگی

خروج از لست سیاهFATF

FATF یک سازمان بین دولتی است که در سال ۱۹۸۹ به ابتکار کشورهای عضو گروه «جی ۷» تشکیل شد تا بررسی‌هایی درباره وضعیت قوانین مبارزه با پولشویی و تروریسم در بازارهای مختلف مالی را در سرتاسر جهان انجام دهد
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : صدیقه شریفی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
فتک
بعد از واقعه 11 سپتامبر،آمریکا ، تحت عنوان کنترل تروریسم در عرصه بین الملل، یک موج جدید تبلیغاتی را به‌ویژه علیه چند کشور خاص از‌جمله ایران، لیبی و نظایر آن به راه انداخت، تحت عنوان "پول‌شویی" ((money laurdering.تا  بتواند هر نوع کمک به سازمانهای آزادیبخش و نهضت‌های ملی- مذهبی را کنترل کند و به همین منظور سعی در شناسایی منابع مالی این گروهها دارد.
پولشویی چیست؟
اما این که پولشویی چیست و به کدام یک از فعالیت های مجرمانه اقتصادی اطلاق میشود؟ باید گفت:هر عملی که برای مخفی کردن یا تغییر ظاهر هویت عواید نامشروع انجام شود به طوری که وانمود کننداز منابع نامرئی سرچشمه گرفته است، پولشویی نامیده می شود. این در حالیست که پول های بدست آمده از معامله یا تجارت وجهه قانونی نداشته باشد.(1)
 آنگاه این درآمدهای غیر قانونی را بوسیله معاملات دیگر با آمیخته کردن آنها با پول های مشروع و یا سزمایه گذاری خصوصی در طرح ساختمانی، استفاده از معاملات تقلبی و صوری و.... از حالت غیرقانونی خارج می کنند تا شکل پول‌های معمول را به خود بگیرند.
زمانی پولشویی اهمیت می یابد که چهار فعالیت عمده در دنیا که همه غیر‌قانونی هستند از پرسودترین فعالیتهای ده‌گانه دنیا محسوب می‌شوند. به نظر می‌رسد بحث مبارزه با پول‌شویی در مواردی غیر از چهار فعالیت غیر‌قانونی دنیا که شامل قاچاق انسان، قاچاق اسلحه، نقل‌و‌انتقالات مواد‌مخدر و فروش مشروبات الکلی است، معنای واقعی خود را پیدا کند.
 حال از آنجا که باندهای مافیایی سیطره خود را در اقتصاد جهان تثبیت کرده‌اند. آیا به نظر نمی رد مبارزه با این نوع فعالیتها یک نوع شوخی سیاسی باشد؟
 سازمان اف ای تی اف
FATF یک سازمان بین دولتی است که در سال ۱۹۸۹ به ابتکار کشورهای عضو گروه «جی ۷» تشکیل شد تا بررسی‌هایی درباره وضعیت قوانین مبارزه با پولشویی و تروریسم در بازارهای مختلف مالی را در سرتاسر جهان انجام دهد و نتیجه آن را در جلسات هر چهار ماه یک بار خود به اطلاع کشورهای عضو برساند تا این کشورها بتوانند ریسک سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی هدف را بررسی و در مورد سرمایه‌گذارانی که به «کشورهای مشکوک» می‌روند احتیاط  کنند.
اف‌.ای‌.تی‌.اف در سال 2007 جمهوری اسلامی ایران را به اتهام حمایت از گروه های مقاومت، در فهرست کسانی قرار داده که از تروریسم حمایت می کنند.
این گروه  کشورهایی را که همکاری با این گروه نداشتند را جزوگروه کشورهای دارای خطر پولشویی و تأمین مالی تروریسم هستند، میداند. زمانی که نام کشوری در رده سوم قرار بگیرد، بانک ها و موسسات مهم دنیا در برقراری ارتباط های اقتصادی و مالی با آن کشور احتیاط به خرج می دهند. در سال 2009 ایران درگروه سوم قرار گرفت تا عملا راه ورود سرمایه گذاری به کشور محدود شودو همکاری اقتصادی با آن به حداقل برسد. همین دلیل است که حتی پس از برجام نیز هنوز بانک های معتبر دنیا حاضر به فعالیت بانکی با ایران نیستند.
اقدامات ایران
با اقدامات دولت در تاریخ 4 تیر سال 1395این گروه اقدامات مقابله ای خود را علیه جمهوری اسلامی ایران به مدت یکسال به حالت تعلیق درآورد. با توجه به این که سرآمد این موعد 11 بهمن 96 خواهد بود،  ایران ملزم است تابه طور کامل به تعهدات خود در مقابل FATF عمل کند. در همین راستا بسترهایی که دولت فراهم ساخته به شرح زیر است:
1-نظارت بیشتر بر مالیات ها
2- بهبود فضای کسب و کار
3- کاهش بازارهای غیر شفاف مالی
4- تصویب قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم
5- اصلاحیه دستورالعمل اجرایی ضوابط ناظر بر ارز،اوراق بهادار، اسناد بانکی بی نام همراه مسافر
حال با تمهیدات فراهم آمده از سوی دولت باید ببینیم این گروه اقتصادی ضد پول های کثیف، آیا متقاعد خواهند شد و یا برای محدود کردن اقتصاد ایران به دنبال بهانه دیگری خواهند بود. زیرا تعابیر  از کلمه تروریست، متفاوت است و چه بسا تروریسم دولتی رژیم صهیونیستی و تروریسم حرفه ای داعش و طالبان و النصره را دربگیرد، آنگاه اگر اف‌.ای‌.تی‌.اف تعاریف مورد نظر ما را پذیرفته باشد، باید رژیم صهیونیستی، عربستان، قطر و ترکیه را که بیشترین حمایت از تروریست های النصره، داعش و... دارند، مشمول تحریم های خود قرار دهند.
از سوی دیگرجمهوری اسلامی که امروز سنگرهای خود را برای حفظ کیان و امنیت ملی در خارج از مرزها جلوی تروریسم منطقه را گرفته، آیا باید  از مقاومت، فاصله بگیرد؟
امید است اقدامات دولت، زمینه های خروج کامل ایران از لیست سیاهFATF  را فراهم کند.
1-ایران