تبیان، دستیار زندگی

چطور جلوی استرس شدیدمان را بگیریم؟

به تازگی نماهنگی از مجری جدید شبکه تماشا پخش شده که نشان دهنده استرس بیش از حد مجری و اجرای عجیب او در پخش زنده است. این مجری در بازه زمانی 30 ثانیه ای، بارها نفس نفس می زند، رنگش پریده است، کلمات را به سختی ادا می کند و نمی‌تواند استرس شدیدش را از دید بیننده پنهان کند. به همین بهانه به رایج ترین دلایل استرسی شدن انسان ها و بهترین راهکارها برای کنترل استرس در زمانی که این مشکل به اوج خودش می رسد، اشاره می کنیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استرس، تنفس، آرامش بخش، ضربان قلب، هورمون، سلامت، سلامت روح و روان ، استرس
دلیل استرسی شدن، دیدگاه انسان است
هر زمانی که احساس کنیم توانایی و مهارت لازم را برای اداره شرایط نداریم، دچار استرس می شویم. استرس پاسخ خودکار بدن به تهدیدهای ادراک شده محیط است. به عبارت دیگر، این دیدگاه و برداشت هر فردی است که باعث استرس می شود. استرس زیاد مانع از عملکرد مناسب انسان می شود که اغلب شکایت افراد هم از این مشکل است. همه ما افرادی را دیده ایم که به علت استرس خیلی زیاد دچار تعرق، تنفس بریده بریده، لکنت زبان و فشار عصبی زیاد شده اند. شاید برای همه افراد حداقل یک بار این وضعیت ایجاد شده باشد. در این مواقع همه دنبال راهی برای کاهش یا مدیریت استرس خود هستند.

راهکارهای آرامش بخش در لحظات استرسی شدن
در ادامه این متن به چند راهکار عملی اشاره می شود تا زمانی که موقع سخنرانی، کنفرانس یا در یک جلسه مهم کاری دچار استرس شدید، بتوانید خود را آرام کنید.
1- به طور قطع بهترین روش برای مدیریت استرس، آمادگی کافی برای رودررویی با موضوع است. قبل از هر جلسه حتما دستور کار و فهرست شرکت کنندگان را بررسی کنید تا خود را برای حوادث یا صحبت های احتمالی آماده کنید. قبل از هر سخنرانی یا کنفرانس، موضوع صحبت را به خوبی مطالعه کنید. تمرین خوب و زیاد حتی می تواند بر خجالت ذاتی افراد هم غلبه کند و از یک فرد خجالتی، یک سخنران ماهر بسازد.
2- در صورت احساس استرس شدید در مواقع حساس، ذهن خود را به موضوع دیگری معطوف کنید. یادتان باشد که استرس پاسخ خودکار بدن به ترس ادراک شده است. حال اگر توجه مغز را به یک موضوع دیگر جلب کنید، استرس کاهش پیدا می کند.
3- بدن خود را آرام سازید. اولین پاسخ بدن به استرس، افزایش ضربان قلب است. با نوشیدن آب در همان لحظه یا تنظیم تنفس به صورت نفس عمیق از بینی و بازدم از دهان، تنفس خود را با ضربان قلب تان هماهنگ سازید.
4- ذهن خود را آرام کنید. به یک تصویر خوشایند مانند قدم زدن در ساحل دریا فکر کنید. مغز انسان تفاوت بین خیال و واقعیت را درک نمی کند. پس اگر به خوبی تجسم کنید واقعا آرامش ساحل (یا هر مکان آرامش بخش دیگری) را تجربه خواهید کرد.
5- قبل از ورود به مکان مد نظر، کمی نرمش کنید. فعالیت فیزیکی باعث ترشح هورمون لذت در مغز و مانع ترشح هورمون استرس می شود.
6- استرس خود را در لحظه اوج استرسی شدن به یک شیء منتقل کنید. بازی با مداد، تسبیح گرداندن، نقاشی کشیدن و خط خطی کردن کاغذ، بازی با یک کش یا امثال این ها می تواند در لحظه و برای کوتاه مدت استرس شما را کاهش دهد.
7- به خداوند اعتماد کنید و با گفتن ذکر «الا بذکر ا... تطمئن القلوب»، خود را به خداوند بسپارید و مطمئن باشید او مراقب شما خواهد بود. اطمینان به خدا باعث آرامش شما خواهد شد.
در آخر باید اشاره کرد که استرس برای موضوعات مشخص و محدود، یک پاسخ انطباقی و سالم است. هر انسانی درباره چیزی که برای او از اهمیت برخوردار است، احساس استرس خواهد کرد اما اگر همیشه و در هر شرایطی احساس استرس می کنید، حتما برای درمان به یک روان شناس متبحر مراجعه کنید.
منبع : خراسان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.