تبیان، دستیار زندگی
خداوند بارها در قرآن كریم كلمه ملائكه و فرشتگان را در كنار نام خودش آورده است، پس كسی كه به ملائكه ایمان نداشته باشد، در اصل اعتقاداتش خدشه وارد است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قلبهایی که فرودگاه ملائکه اند

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علی رفیعی، استاد حوزه علمیه قم بامداد یكشنبه در مراسم احیای شب‌های قدر كه در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر حضرت معصومه‌(س) با حضور زائران و مجاوران بارگاه ملكوتی كریمه اهل بیت (س) برگزار شد، با اشاره به فضیلت‌های شب بیست و سوم ماه مبارك رمضان گفت: باید توجه ویژه‌ای به این شب داشته باشیم، زیرا هم در قدر بودن امشب و هم در احیای آن تاكید بیشتری نسبت به شب‌ها دیگر قدر است.

حجت الاسلام رفیعی

وی درباره اهمیت شب بیست و سوم ماه مبارك رمضان اظهار داشت: امام صادق(ع) در یك ماه رمضان بیمار شد و شب‌ها نتوانست به مسجد برو، اما شب بیست و سوم به رغم بیماری به فرزندانش فرمود: امشب مرا به مسجد ببرید كه آن حضرت را به مسجد بردند و این شب را در مسجد ماندند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینكه در روایات معصومین توجه خاصی به شب بیست و سوم ماه مبارك رمضان شده است، خاطرنشان كرد: یكی از تاكیدات امشب، مسئله ارتباط با ولایت است. در این شب دعا برای امام زمان (عج) به ویژه خواندن دعای فرج بسیار تاكید شده است.

با استناد به آیات قرآن و روایات، فرشتگان و ملائكه در زمین به صورت انسان ظاهر می‌شوند و ممكن است با هركس صحبت كنند كه در این باره در قرآن به نحوه دیدار حضرت ابراهیم، لوط و مریم با فرشتگان اشاره شده است.

وی در ادامه به تشریح چگونگی نزول فرشتگان و ملائكه پرداخت و ابراز داشت: بیش از 70 مرتبه در قرآن كلمه ملائكه آمده است و اعتقاد به ملائكه همردیف با اعتقاد به خدا یاد شده است.

رفیعی گفت: خداوند بارها در قرآن كریم كلمه ملائكه و فرشتگان را در كنار نام خودش آورده است، پس كسی كه به ملائكه ایمان نداشته باشد، در اصل اعتقاداتش خدشه وارد است.

وی در ادامه در تبیین نحوه نزول فرشتگان روی زمین گفت: با استناد به آیات قرآن و روایات، فرشتگان و ملائكه در زمین به صورت انسان ظاهر می‌شوند و ممكن است با هركس صحبت كنند كه در این باره در قرآن به نحوه دیدار حضرت ابراهیم، لوط و مریم با فرشتگان اشاره شده است.

استاد حوزه علمیه قم همچنین با بیان اینكه بیش از 20 نوع كار برای فرشتگان در قرآن و روایات نقل شده است، به آیات سوره‌های نازعات، صافات و مرسلات اشاره كرد و اظهار داشت: براساس این آیات شئون و كارهای فرشتگاه متفاوت است و تمام اموری كه خدا برای بشر در نظر می‌گیرد از مجرا و كانال فرشتگان ابلاغ می‌شود.

وی با اشاره به اینكه قلب انسان می‌تواند دو فرود داشته باشد، اظهار داشت: براساس آیات آخر سوره شعرا، برخی شیطان به قلب‌هایشان فرود می‌آید كه گنه‌كار، دروغگو و اهل افترا كسانی هستند كه شیطان به این افراد نازل می‌شود.

رفیعی با بیان اینكه كسانی كه فرشته به قلب آنها نازل می‌شود، هفت پیام به آنها داده می‌شود، اظهار داشت: نترسیدن از آینده، حسرت نخوردن برای گذشته، بشارت بهشت، رفیق و همراه بودن در دنیا و آخرت، مهیا بودن همه خواسته‌ها در بهشت، برخورداری از همه نعمت‌های مادی و معنوی و مهمان خدابودن وعده‌هایی است كه فرشته به انسان می‌دهد.

وی خاطرنشان كرد: فرشتگان به كسانی نازل می‌شوند كه ایمان دارند و در ایمانشان راسخند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به آیات سوره فصلت گفت: قلب كسانی محل فرود فرشتگان قرار می‌گیرد كه هم به خدا اعتقاد داشته باشند و هم در این اعتقاد، ایستادگی و استقامت از خود نشان دهند.

وی با بیان اینكه استقامت به معنای ایستادگی بر پیروی از ولایت اهل بیت (ع) است، گفت: ولایت اهل بیت (ع) با ترك گناه و استقامت بر تقوا حفظ می‌شود.

رفیعی ادامه داد: بنابر فرموده پیامبر اسلام، معنای دیگر استقامت كه مكمل معنای اول است، استقامت در ایمان تا لحظه مرگ است.

وی در ادامه با اشاره به آیات پایانی سوره شعرا گفت: برخی از قلب‌ها فرودگاه شیطان است و به راحتی شیطان می‌تواند بر آنها امر و نهی كند و مثل گوی آنها را در دست خود بچرخاند.

استاد حوزه علمیه قم، آمال و آرزوها و دنیاپرستی را عامل سقوط مسلمانان دانست و افزود: پیشرفت اولیه اسلام با زهد بود و سقوط مسلمانان با آمال، آرزوها، وابستگی به دنیال و دور شدن از زهد است.

وی گفت: براساس آیات قران كریم گناه، دروغ و افترا قلب انسان را به فرودگاه شیطان تبدیل می‌كند.

رفیعی شب‌های قدر را شب‌های توبه و استغفار دانست و اظهار داشت: استغفار، پیامدهای مادی و معنوی به همراه دارد، خداوند به واسطه استغفار روزی بی‌حساب و با بركت به مومنان می‌دهد و زنگارها را از قلوبشان می‌زداید.

وی در پایان خواستار پایبندی مسلمانان به معانی قرآن شد و گفت: نمی‌شود انسان قرآن روی سر بگذارد، اما به دستورات و تعالیم آن بی‌تفاوت باشد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینكه انسان باید در اعمال، رفتار و گفتار پایبندی خود را به قرآن نشان دهد، اظهار داشت: احیا گرفتن مانور نیست. احیا كار صوری، تئوری و فرضی نیست، بلكه یك توسل حقیقی در زندگی است كه در این شب می‌توان با ارتباط با خدا و توبه و استغفار قلب‌ها را محل نزول فرشتگان كرد.

منبع: فارس


تنظیم برای تبیان: شکوری