تبیان، دستیار زندگی

با مشاغل خانگی پولدار شوید

اگر می‌خواهید راحت در خانه بنشینید و با کمترین هزینه یا مزاحمتی برای خودتان کسب و کاری راه بیندازید و پول خوبی هم دربیاورید، شغل‌هایی این روزها شکل گرفته که درآمدتان را افزایش می‌دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مشاغل خانگی، فرهنک کار ، اشتغال، کار آفرینی، کسب و کار، درامدزایی، سرمایه گذاری، بیکاری، مواد غذایی، خانواده ایرانی، خانه فیروزه ای
امروز اشتغال خانگی به دلیل ریسک‌پذیری پایین، کاهش مصرف انرژی، خلاقیت بیشتر و سرمایه‌گذاری کمتر، مورد اقبال و توجه زیادی قرار گرفته است.
در دنیای امروز که توسعه پایدار و کاهش فقر و محرومیت دغدغه جدی بسیاری از کشورهاست مشاغل خانگی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته تا جایی که در بسیاری از خانواده‌هایی که با فقر و محرومیت دست‌وپنجه نرم می‌کنند و از نظر اقتصادی تحت فشارند، مشاغل خانگی بهترین راه کسب درآمد و حیات خانواده به شمار می‌رود.
کسب و کارهایی که شاید در نگاه اول درآمدزا نباشند یا تصور شود که در بروکراسی‌های دست و پا گیر اداری و مجوزهای عجیب و غریب که خاص کشورمان است محصور مانده و امکان عملی شدن ندارند، اما حقیقت آن است که در تمام دنیا مشاغل خانگی مورد استقبال واقع شده و به سرعت درحال رواج است.
به‌گفته کارشناسان، کسب و کارهای خانگی یکی از بهترین و مطمئن‌ترین راه‌های درآمدزایی و کاهش نرخ بیکاری شناخته می‌شود و ۱۵ تا ۸۰‌درصد نیاز اشتغال ۱۵۰ کشور جهان را تأمین می‌کند.
کسب و کار خانگی به آن دسته کسب و کارهایی گفته می‌شود که لزوما مشارکت همه اعضای خانواده را در بر نداشته و صرفا یک یا چند نفر از اعضای خانواده در آن به فعالیت اقتصادی مشغول باشند. کار خانگی یک منبع مهم اشتغال به‌ویژه برای زنان به شمار می‌رود.
پخت‌وپز غذا، بافت تابلو فرش، تهیه و تولید اقلام دکوری و صنایع دستی نظیر کیف و کوله،‌ دستبند و گردنبند ماه تولد، عروسک‌سازی و پرورش قارچ و گیاهان خانگی و دارویی به دلیل کم‌جا و کم‌هزینه بودن آن و بسته‌بندی مواد غذایی و خوراکی به دلیل اهمیت آن به‌عنوان نیاز اولیه هر انسان می‌تواند ازجمله ایده‌های جالب و پرسود برای راه‌اندازی مشاغل خانگی باشد.
بیشتر افراد از مشاغل خانگی تصور دیگری دارند و فکر می‌کنند هر کاری را می‌توان در خانه انجام داد و آن را مشاغل خانگی نامید، درحالی‌که این‌طور نیست.
آرایشگاه یا آموزشگاه خیاطی جزو مشاغل خانگی محسوب نمی‌شود و نمی‌توان یک خانه را به چلوکبابی تبدیل کرد، چون یکی از ویژگی‌های مشاغل خانگی این است که درون خانه و بدون هرگونه مزاحمت فردی یا ازدحام جمعیتی انجام ‌شود تا از این جهت آرامش ساکنان آپارتمان‌ها به هم نریزد و سروصدا یا ازدحام و ترددی به وجود نیاید. اما کسانی که به شیرینی‌پزی یا پخت و پز غذا، درست کردن ترشی خانگی یا تدارک جعبه‌های کادویی و پکیج‌های خوراکی برای مناسبت‌های خاص مثل عید نوروز، ماه رمضان یا شب چله علاقه‌مند و مسلطند می‌توانند در خانه به این کارها اهتمام داشته باشند، ولی قبل از آن باید با یک فروشنده شیرینی یا کترینگ تهیه غذا یا مغازه‌های سطح شهر وارد مذاکره شوند تا محصولات خانگی خود را برای فروش به آنها عرضه کنند.
اتصال مشاغل خانگی به بازار از طریق ارتباط‌گیری با برندهای مطرح و تلاش برای برندسازی محصولات مشاغل خانگی محقق می‌شود.
به گفته مسلم خانی، مشاور ارشد کارآفرینی و کسب‌وکار، مشاغل خانگی در کشورهای توسعه‌یافته و درحال توسعه سهم قابل ملاحظه‌ای در ایجاد اشتغال و ارزش افزوده و حتی در صادرات به خود اختصاص داده است.
او معتقد است کار کردن در خانه کیفیت زندگی افراد را بهبود می‌بخشد چون وقت بیشتری برای خانواده و تربیت و پرورش فرزندان می‌گذارند و بدون این‌که اجباری به ترک منزل و ساعت‌ها ماندن در شلوغی خیابان‌ها و ترافیک داشته باشند با خیالی آسوده و بدون دغدغه به فعالیت اقتصادی در خانه می‌پردازند.
به‌گفته این استاد دانشگاه، مشاغل خانگی علاوه بر منافع مادی که متوجه اقتصاد خانواده می‌کند، در حل مشکل بیکاری هم نقش موثری دارد و با توسعه کسب‌وکارهای خانگی می‌توان افراد بیشتری را به کار مشغول کرد.
در اشتغال خانگی، فرد شغل خود را به منـزل می‌آورد و به جای این‌که هزینـه‌هـای زیادی برای اجاره یا خرید ساختمان بدهد، می‌تواند در منزل، کـار و شغل خود را به انجام برساند. در این نوع کسب‌وکار، ارزش افزوده کالاها و خدمات تولید شده، نصیب‌ صاحب خانه می‌شود.  
با نگاهی گذرا به کشورهای توسعه‌یافته و درحال توسعه می‌توان به اهمیت کسب‌وکارهای بومی و خانگی بازارمحور پی برد. حالا ایتالیا، استرالیا، انگلستان و چین ازجمله کشورهای موفق در زمینه توسعه کسب‌وکار خانگی و کارآفرینی خانوادگی به شمار می‌روند، به‌نحوی که این دسته مشاغل در انگلستان به شکل حرفه‌ای و تخصصی دنبال می‌شود. گزارش‌ها نشان داده که بیش از ۵۰‌درصد مشاغل کوچک در انگلیس در خانه انجام می‌شود تا جایی که اشتغال به کسب‌وکارهای خانگی در ‌سال ۲۰۱۴ حدود ۴۰۰‌میلیون پوند در اقتصاد این کشور تأثیر داشته است.
با توجه به اهمیت کسب‌وکارهای خانگی و تأکید صاحب‌نظران بر درآمدزایی و اشتغالزایی بالای این مشاغل، اگر کمی وقت بگذارید و فرصت‌های شغلی منطقه خود را شناسایی و براساس نیاز بازار اقدام کنید، حتما یک شغل خوب و پردرآمد برای خود دست‌وپا خواهید کرد.
منبع : شهروند
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.