تبیان، دستیار زندگی

غار شیرآباد

غار شیرآباد در ۵۵ کیلومتری شرق گرگان، در حد فاصل شهرهای علی آباد کتول و آزادشهر و در جنوب روستای شیرآباد از توابع شهرستان خان به بین واقع گردیده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
غار شیر آباد

غار شیرآباد در ارتفاع ۳۴۵ متری از سطح دریا قرار دارد، طول آن 242 متر و قطر دهانه آن نیز ۹-۱۵ متر است. در کف آن آب سردی در حدود ۱۰-۱۱ درجهٔ سانتیگراد جاری است.

فاصله این غار و آبشارهای شیرآباد از روستای شیرآباد کمتر از ۲۰ کیلومتر است، این غار اندکی بالاتر از آبشارها قرار دارد که به دلیل هجواری با روستای شیرآباد، نام روستا را بر آن نهاده‌اند. غار شیرآباد به نام غار دیو سپید نیز شناخته می شود زیرا اهالی منطقه اعتقاد دارند که این غار محل زندگی دیو سپید شاهنامه بوده است.

غار شیرآباد یکی از غارهای مهم طبیعی و جالب استان گلستان به شمار می‌رود که دست بشر در ساخت آن دخالتی نداشته است. بیشترین بخش غار تاریک است و در انتهای آن چشمه ای دیده می شود که ظاهرا منشا ایجاد غار در گذشته بوده است.
غار شیر آباد

به دلیل ویژگی های ساختمانی و جنس زمین، حرکت آب باعث تشکیل استخر، استالاکتیت، بستر گلی و چسبنده و پدیده های مختلف در طول مسیر شده است.در درون غار به دلیل داشتن شرایط مطلوب و وجود آب، گونه‌هایی از مهره‌داران و بی‌مهره‌گان نظیر گاماروس، کرم، عنکبوت، خرچنگ آب شیرین، سوسک، خفاش، قورباغه جنگلی و سمندر زیست می‌کنند. رطوبت و دمای مناسب این غار، آن را تبدیل به زیستگاه مناسبی برای بعضی از گونه ها مثل سمندر کور غارزی گرگانی کرده که فقط در این غار و غارهای اطراف زندگی می کند، همچنین اطراف این مجموعه، زیستگاه مرال، شوکا، خرس، پلنگ، خوک وحشی، گربه جنگلی و رودک است.

محیط بیرونی غار را کوهستان و جنگل تشکیل می‌دهد که گونه‌هایی از درختان و درختچه‌ها نظیر ممرز، افرا، انجیلی، توسکا، همیشک، داردوست، خزه‌ها و گیاهان گلدار و دیگر گونه‌ها را می‌توان مشاهده کرد.غار و آبشارهای شیرآباد تنها جاذبه های منطقه نیستند، بعد از گذشتن از جادهٔ ماشین رو در جنوب شیرآباد، منطقه جنگلی شده و به حاشیه رودخانه ختم می شود، منطقه ای ییلاقی که می توان در آن اطراق کرد.بستر رودخانه در تمام طول مسیر با وجود سنگ های آذرین، تیره رنگ و به دلیل همجواری طبیعت اطراف، گیرایی منحصر بفردی دارد.

غارشیرآباد از نظر درجه سختی برای غارنوردان، غار ساده ای است که دسترسی به آن ساده بوده و غارنوردی در آن نیاز به ابزارهای حرفه ای ندارد.
غار شیر آباد

منبع: سایت مکان بین گلستان