تبیان، دستیار زندگی

قلیان سراهای زیر زمینی در راه‌اند

امروز مصرف قلیان علاوه بر ضررهای جسمانی برای هموطنان، آسیب‌های فراوان دیگری را هم متوجه اجتماع ساخته که باید برای این مسئله چاره اساسی اندیشید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : مهری رفعتی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قلیان
در هر کجای شهر دامنه فعالیت آنها گسترده شده و پراکندگی زیادی دارند. محل هایی که حالا پیر و جوان نمی شناسند و در هر ساعت از روز افرادی را به خود جذب می نمایند. تعدادی برای فراموش کردن برخی از مشکلات خود به آنها سر می زنند تا صاحب قهوه خانه برایشان قلیانی فراهم آورد و به اصطلاح با مصرف آن به آسایش برسند. متأسفانه تعداد متقاضیان مصرف قلیان در روزگار امروز ما زیاد شده که عده ای از آن به عنوان تفریح یاد می کنند و آنقدر غرق آن می شوند که ناخودآگاه به مصرف قلیان عادت می نمایید. تبدیل شدن مصرف قلیان به یک تفریح معضلی اجتماعی است که برون رفت از آن نیازمند سالها فرهنگ سازی و تلاش خواهد بود. سود بسیار عرصه قلیان آنقدر زیاد بوده که بسیاری را بران داشته تا در هر محیطی آن را به دست مشتری برسانند، حالا می خواهد این محیط قهوه خانه باشد یا کافی شاپ و یا حتی رستوران های سنتی. عده ای بر این باورند که مصرف قلیان به مراتب از سیگار کم خطر تر بوده اما شاید بد نباشد که نظر پزشکان را نیز در این مورد بدانیم.
کارشناسان پزشکی با انجام مطالعات گسترده به این نتیجه رسیده اند که مصرف قلیان می تواند خطر ابتلا به بیماری سرطان را تا حد بالایی افزایش دهد و میزان نیکوتین موجود در آن بسیار بیشتر از سیگار است لذا همواره بر عدم مصرف آن به بیماران خود تأکید می کنند. همچنین مصرف قلیان می تواند زمینه ساز بیماری های دیگری همانند یائسگی زودرس در زنان و کاهش میزان جذب کلسیم در تراکم استخوان و پوکی آن در دراز مدت شود. از طرف دیگر مصرف قلیان از نظر اقتصادی با توجه به هزینه های گزافی که عرضه کنندگان آن از مشتریان خود می گیرند اصلأ به صرف نیست و با تفکری ساده متوجه خواهیم شد با پول هایی که دود می شود ، می توان چه کارهای مهمی را انجام داد.

بر اساس قانون عرضه قلیان در هیچ واحد صنفی مجاز نبوده و باید با متخلفان این حوزه برخورد جدی صورت بگیرد.


حال به جرأت می توان گفت مصرف قلیان که هم صرفه اقتصادی ندارد و هم برای بدن مفید نیست و مشکلات بسیاری را برای آن پدیدار می سازد به راحتی معضلی بزرگ برای اجتماع بوده و از طرفی مراکز عرضه این ماده عمدتأ تبدیل به بخشی برای افزایش فساد و معضلات دیگر اجتماعی همانند خرید ، فروش و مصرف مواد مخدر ، تجمع اراذل و اوباش و مزاحمت برای همسایگان و... پدید آورده و مقدمه ای برای ابتذال جوانان و سلامت جسمانی آنها خواهد بود. در نتیجه باید فکری برای آنها کرد و با مراکز حداقل غیر مجاز عرضه قلیان برخورد جدی شود.

قانون گریزی یا نرمش قانونی

بر اساس قانون عرضه قلیان در هیچ واحد صنفی مجاز نبوده و باید با متخلفان این حوزه برخورد جدی صورت بگیرد. اما متأسفانه بسیاری از قهوه خانه ها، رستوران های سنتی و حتی کافی شاپ ها به صورت غیر مجاز اقدام به عرضه آن می نمایید و هزینه های بالایی را هم از مشتریان خود می گیرند. از زمان تصویب قانون فوق حدود 12 سال است که می گذرد و اداره اصناف موظف به تعطیلی این مراکز و تغییر کاربری آنها شده اما با این وجود برخی از اماکن عرضه کننده این ماده جواز کسب های قدیمی دارند اما بازهم طی سه سال گذشته فرصت های محدود به آنها داده شد تا کاربری خود را تغییر و از عرضه قلیان به مشتریان خودداری نمایند ولی تا کنون برخورد جدی با هیچ یک از مراکز بجز آنهایی که مشکلات خاصی از جمله ایجاد مزاحمت ، بزهکاری و جرایم دیگری دارند ، پروانه کسب آنان باطل و اغلب واحدهای بدون مجوز هم تعطیل و یا پلمپ  شده است.

هزینه های تعطیلی قلیان سراها

درست است که اگر ما به سمت تعطیلی واحدهای صنفی عرضه قلیان برویم قطعأ سودمند خواهد بود و بار مالی و اجتماعی این امر به مراتب کمتر از فعالیت آن واحد است اما باید به گونه ای عمل کرد که تعطیلی قلیان سراهایی که آشکارا به عرضه آن می پردازند موجب پدید آمدن قلیان سراهای زیر زمینی و عرضه پنهان نشوند که این مسئله مشکلات بسیاری را به وجود می آورد. چراکه کنترل مراکز آشکار راحت از واحدهای زیرزمینی است  و امکان دارد میزان جرایم در این صنوف افزایش یابد و معضلات تازه ای را برای اجتماع پدید آورد. تغییر کاربری از نظر قانونی برای هر صنفی دارای سختی هایی نیز است که باید تسهیل شود.

کلوپ های نشاط آور اسلامی بجای قلیان سراها

اگر ما می خواهیم میزان مصرف قلیان و یا سیگار را در جامعه کاهش دهیم باید به دنبال جایگزینی مناسب برای آنها باشیم که برخورد قانونی صرف و تعطیلی واحدهای صنفی عرضه این مواد راهکار نهایی نخواهد بود و ممکن است نتیجه عکس دهد. به عبارت دیگر پاک سازی قلیان سراها به یکباره و بدون ایجاد بسترهای مناسب برای جمع آوری آنها می تواند موجب پدیدار شدن مراکز شبانه و زیر زمینی که کنترل آنها از همه نظر سخت است، شود و یا قلیان را به راحتی در فضای آشکار جامعه (پارک، خیابان مراکز تفریحی و...) مشاهده کنیم. باید قبول کرد که نسل جوان به دلیل طراوت و انرژی بالا، نیازمند تفریح و سرگرمی است که متأسفانه در جامعه امروزی ما، قلیان بخشی از این سرگرمی ها را به خود اختصاص می دهد در نتیجه باید مراکزی را طراحی نمود که با دریافت هزینه های کم تر از قلیان سراها بازی ها و سرگرمی های مهیج تازه ای برای جوانان ارائه دهند تا نشاط به جای نیکوتین وارد بدن آنها شود. البته این مراکز باید بر اساس موازین شرعی و نظارت گسترده ایجاد شوند تا مشکلات دیگری را برای اجتماع به وجود نیاورند.