تبیان، دستیار زندگی

روتختی تکه دوزی

این تکه دوزی زیبا در کارگاه سوزندوزی شب افروز اجرا شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روتختی تکه دوزی
روتختی تکه دوزی

این تکه دوزی زیبا در کارگاه سوزندوزی شب افروز اجرا شده است.

روتختی تکه دوزی

کاربرد دیگری از پولک،منجوق و مروارید

پولک، منجوق و مروارید ها دنیای شگفت انگیز و بسیار پر کاربردی دارند. از جمله این کاربرد ها می توان به ساخت انواع جواهرات بدلی مانند دستبند، گردنبند، گوشواره و…. اشاره نمود.

در برخی از این جواهرات بدلی، مروارید، منجوق، سنگ و….. با استفاده از سیم و چسب وغیره بدون سوزن و نخ و یا همراه با سوزن و نخ؛ ساخته می شوند. اما در برخی دیگر این مواد همچنان به سوزن و نخ وفادار می مانند و به کمک سوزن و نخ شکل می یابند.

جواهرات بدلی- سوزندوزی شب افروز جواهرات بدلی- سوزندوزی شب افروز

مروارید دوزی

مرواریدها خود به تنهایی زیبا هستند و مروارید دوزی نیز، لذت بخش می باشد . اما کاربرد دوخت مروارید فقط در میان سرمه یا پولک و بر روی پارچه ترمه  و در میانه گل نمی باشد . گاهی به کمک همین مروارید ها می توان طرح و نقشی را بر تار و پود پارچه دوخت و به آن شکل بخشید.

مروارید دوزی

تگرگ دوزی

تگرگ دوزی یکی از دوخت های بسیار پرکاربرد در سرمه دوزی می باشد . به این ترتیب که قطعه هایی کوچک  از سرمه را می بریم و در کنار هم ، اما به صورت جدا از هم در اطراف یا میان بخش هایی از طرح که می خواهیم پر تر به نظر آیند؛ می دوزیم.

تگرگ دوزی- سوزندوزی شب افروز

به طور کلی تگرگ دوزی برای پر کردن زمینه های خالی فضاهای سرمه دوزی شده دوخت مناسبی می‌‌باشد. برای جلوه بیشتر این فضاها به هنگام تگرگ دوزی، اغلب آن را با مروارید دوزی و سنگ دوزی نیز همراه می نمایند.


گیپور دوزی یکی از انواع دوخت های سوزن دوزی می باشد که به نوعی از تور های گیپور در آن استفاده می شود. خلاقیت در کاربرد انواع تورهای گیپور مانند تور دوزی های دیگر، می تواند در بسیاری موارد؛ زیبایی های چشمگیری بیافریند.

یکی از انواع گیپور دوزی که رایج ترین آن نیز می باشد، بخش هایی از طرح های مستقل یا به هم پیوسته از تور را جدا می کنند و پس از جدا نمودن بخش های دلخواه که معمولا گل، برگ ، جقه و…. می باشد؛ آن را در مکان مناسب قرار داده و با دوخت هایی چون زیگزاگ، دندان موشی و یا کردونه؛ ثابت می نمایند . در واقع به بیانی دیگر، بخش هایی از تور گیپور را  در مکان مناسب و دلخواه؛ تکه دوزی یا اپلکه دوزی می نمایند.


نوع دیگری از گیپور دوزی، که آسان تر نیز می باشد، اجرای دوخت گیپور بدون جدا سازی تکه هایی از طرح گیپور به صورت یکسره؛ بر روی بخش هایی از لباس می باشد. به این صورت که ابتدا تور گیپور را به صورت یکسره، در مکان دلخواه ار لباس قرار می دهند و سپس به کمک دوخت های مرتبط؛ آن را ثابت می نمایند.

در هر دو شیوه در صورت تمایل می توان بخش هایی از تور گیپور بر روی لباس یا تکه های بریده شده ای از تور به صورت مستقل بر روی لباس را به کمک دوخت هایی مانند پولک دوزی، سنگ دوزی، منجوق دوزی، ملیله دوزی ، سرمه دوزی و…… تزیین نمود.

 
البته گاهی نیز کل یک لباس با پارچه گیپور دوخته می شود و بر روی آن از دوخت های تزیینی مختلف جهت تزیین و ایجاد جلوه بیشتر، استفاده می کنند

گل های نگینی

گل های نگینی در حرفه سرمه دوزی و پولک و منجوق دوزی کاربرد بسیار گسترده ای دارد و اغلب جهت پر نمودن فضاهای خالی و یا گسترده تر نمودن چشم انداز طرح ها به کار می رود.

برای دوختن گل های نگینی ابتدا یک مروارید درشت یا یک عدد سنگ گرد در نقطه دلخواه بدوزید. سپس سوزن را از پارچه کاملا نزدیک مروارید یا سنگ گرد، بیرون بیاورید و تعدادی مروارید کوچک تر را به سوزن کشیده؛ دور تا دور مروارید درشت حلقه کنید و بست بزنید .

گل های نگینی را با مواد اولیه متفاوت در رنگ های هماهنگ و متضاد نیز می توان دوخت.
کاربرد های زغره گره دار

زغره گره دار می تواند کاربرد های بسیاری داشته باشد. جهت دوخت و جلوه دهی روی خطوط  مختلف به کار می رود و علاوه بر آن برای پر نمودن گلبرگ های برخی از گل ها نیز استفاده می شود.

 
 کاربرد دیگری از زغره گره دار وجود دارد که به کمک این تکنیک می توانیم دسته سبد و یا حد فاصل لبه های سبد را  بدوزیم.

اما کاربرد عمده زغره گره دار روی خطوط پیرامون جقه ها می باشد که به شکل ویژه ای خطوط اصلی و پیرامونی جقه ها را متمایز می نماید .

زغره قرینه یا دو طرفه یکی از انواع زغره ها ست که برای دوختن برگ ها و گلبرگ ها به کار می رود.

به این صورت که پس از گذاشتن پولک و سرمه نیم سانتی سوزن را به خط میانی گلبرگ فرو می بریم و این کار را به صورت قرینه در دو طرف گلبرگ انجام می دهیم تا پر شود . یعنی یک سر سرمه داخل سوراخ پولک و سر دیگر آن در خط میانی گلبرگ قرار می گیرد تا از دو طرف حالتی شیب مانند و جنا‌غی بیابد.

زغره قرینه یا دو طرفه را به صورت سطحی و یابرجسته، می توان دوخت.
منبع:کتاب صنایع دستی.کتاب اطلاعات توریستی کشورهای جهان.سایت کارناوال