تبیان، دستیار زندگی

پژوهش کودکان

شاهنامه، اثر حکیم ابوالقاسم فردوسی، یکی از بزرگ‌ترین حماسه های جهان و بزرگترین سند هویت شناسی ما ایرانیان است. این اثر بقدری بزرگ و ارزشمند است که ضیاءالدین آن را قرآن ایرانیان خوانده است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : یگانه داودی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پژوهش کودکان
مقدمه:
شاهنامه، اثر حکیم ابوالقاسم فردوسی، یکی از بزرگ‌ترین حماسه های  جهان و بزرگترین سند هویت شناسی ما ایرانیان است. این اثر بقدری بزرگ و ارزشمند است که ضیاءالدین  آن را قرآن ایرانیان خوانده است. شاهنامه فراتر از یک کتاب برای ما ایرانیان است و در دوره اسلامی ما، گنجی گرانبها به حساب می آید. این اثر فراتر از توصیف و بر هر ایرانی واجب است تا با آن آشنا گردد و مطالعه ای بر آن داشته باشد.
از این رو، شاهنامه خوانی برای کودکان، به عنوان رده سنی که در آن هویت ایرانی-اسلامی آنها شکل می گیرد، از موارد حائز اهمیت است. تلاش های متعددی برای مانوس کردن کودکان سرزمینمان با این کتاب کهن صورت پذیرفته است. اما تمامی سعی ها، مستند بر خود داستان بوده و از خلاقیت دانش آموز کمتر بهره برده شده است.
دوره نسیم شاهنامه، دوره است که علاوه بر آشنایی دانش آموزان با شاهنامه، سعی بر بهره گیری از خلاقیت دانش آموز برای پیش برد داستان می شود و داستان بر ذهنیت دانش آموز سوار است.

* این دوره برای دانش آموزان رده سنی 5 تا 9 سال مناسب است و هر 12 نفر در یک کلاس زیر نظر یک مربی به شاهنامه خوانی می پردازند.
* در آخرین روز دوره یک روانشناس به بررسی دست سازه های دانش آموزی برای ارائه کارنامه ای توصیفی می پردازد.

شما عزیزان می توانید برای انجام این پروژه در سایت پروژه های دانش آموزی ثبت نام نمایید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان،تهیه: هومن غریب زاده
تنظیم کننده: محبوبه همت