تبیان، دستیار زندگی
نرم‌ کننده‌ های جدید محافظ خوبی برای موها هستند، اما آن ‌قدر متنوع ‌اند و ادعاهای گوناگون و عجیب و غریب درباره انواع و اقسام نرم ‌کننده ‌ها...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چه نرم ‌کننده ‌ای بخریم؟

انواع نرم کننده ها

نرم‌ کننده‌ های جدید محافظ خوبی برای موها هستند، اما آن ‌قدر متنوع ‌اند و ادعاهای گوناگون و عجیب و غریب درباره انواع و اقسام نرم ‌کننده ‌ها وجود دارد که هیچ جای تعجب ندارد اگر من و شما موقع انتخاب نوع نرم ‌کننده حسابی گیج شویم.

همه نرم ‌کننده ‌ها، مو را نرم و مرتب کرده و به گره نخوردن موها کمک می ‌کنند، با الکترواستاتیک که موها را "پف" می ‌اندازد، مقابله کرده و به قدرت انعکاسی، درخشندگی و مقاومت موهای خشک و آسیب ‌دیده می ‌افزایند. انواع نرم ‌کننده‌ ها اثرات متفاوت دارند.

اطلاعات زیر به شما کمک خواهد نمود تا از میان انواع بسته ‌‌بندی‌ ها و ادعاهای تبلیغاتی، فرآورده ‌ای را که جوابگوی نیاز خاص شما باشد، انتخاب کنید.

نرم ‌کننده‌ و موخوره

نخست به یاد داشته باشید که موها در بالاتر از پوست سر مرده‌اند، لذا نمی‌ توان آن را تغذیه نمود و یا آسیب وارده را به طور دایم تغییر داد. نرم‌ کننده‌ ها فقط به صورت موقتی نتیجه به بار می ‌آورند که آن هم با اولین شستشو از بین خواهد رفت. تنها راه رهایی از موی آسیب ‌دیده، کوتاه کردن آن است. شستشو، پوشش طبیعی چربی مو را که به صورت نرم ‌کننده‌ عمل می ‌کند، از بین می‌ برد و ممکن است کوتیکول خارجی مو را در هم بریزد، لذا مو به راحتی گره می ‌خورد و تیره به نظر می‌ رسد.

اگر مو قدیمی بوده و یا در اثر صدمات فیزیکی یا شیمیایی آسیب‌ دیده باشد، سطح کوتیکول ممکن است برای همیشه به هم بریزد و برخی از کوتیکول ‌ها از بین بروند و لایه داخلی کورتکس نمایان گردد، لذا مو، ترک برداشته، شاخه شاخه می شود و موخوره می زند.

نرم‌ کننده ها وقتی به دنبال شامپو مصرف شوند، روی تار مو پوششی نامرئی و ظریف به جا می‌ گذارند که کوتیکول موی به هم خورده را صاف می ‌کند و ممکن است حتی جاهایی از کوتیکول را که کنده شده است، پُر کند. با این کار، مو کمتر مستعد گره خوردن شده و به راحتی شانه می‌ گردد و به درخشندگی ، توان و خاصیت انعکاسی آن اضافه می‌ گردد.

اکثر نرم‌ کننده‌ ها فوری عمل می ‌کنند و فقط برای یک دقیقه روی مو مانده، سپس آب‌کشی می ‌شوند. این نرم‌ کننده‌ ها تقریبا برای اکثر مردم رضایت ‌بخش هستند، اما برای موهایی که آسیب شدید دیده ‌اند، باید به طور متوالی از "نرم ‌کننده‌ ی سنگین" که باید قبل از آب ‌کشی به مدت 15 دقیقه یا بیشتر در سر بماند، استفاده کرد.

نرم‌ کننده برای موی چرب و خشک

اخیرا برای همه نوع مو نرم‌ کننده‌ تولید شده است و نرم‌ کننده‌ هایی برای موهای معمولی، چرب و خشک وجود دارند. از نظر تئوری نرم ‌کننده‌ موهای چرب باید چربی کم داشته یا بدون چربی باشد، اما همیشه این ‌طور نیست. در بررسی مصرف‌ کنندگان معلوم شد که آن ها نمی ‌توانند این همه اختلاف بین انواع مختلف نرم‌ کننده‌ ها را تشخیص دهند.

اضافه کردن انواع عصاره ی گیاهان به نرم کننده‌، فایده خاصی ندارد. آن ها مثل سایر روغن‌ ها یا پروتئین‌ها عمل می ‌کنند.

پروتئین ماده مفیدی است که به مو می ‌چسبد و سطح آسیب ‌دیده کوتیکول را پُر می ‌کند.

خرید نرم‌ کننده مناسب

اغلب اوقات تصمیم نهایی برای انتخاب نرم‌ کننده،‌ نه بر مبنای خواص واقعی آن، بلکه بر اساس عطر، شکل یا ظاهر فرآورده‌ گرفته می‌ شود. قیمت نیز عامل مهمی است. گرانی فرآورده الزاما دلیل خوبی آن نیست.

موقع خرید نرم ‌کننده‌ تازه، اول دنبال نمونه‌ های کوچکی که تولید کنندگان می ‌فروشند، بگردید. شما با این کار نخست فرآورده را امتحان می ‌کنید و پس از اطمینان و پسند، قیمت کامل آن را می ‌پردازید.

ترکیب نرم‌ کننده‌ ها

مواد موجود در نرم ‌کننده ‌ها و دیگر فرآورده ‌های زیبایی، روی برچسب تولیدات به ترتیب غلظت از بالا به پایین ثبت می‌ شوند. آب، همیشه اولین ماده ثبت شده است و اساس همه مواد دیگر است و مو را نیز کمی مرطوب می ‌کند. ماده بعدی ثبت شده، غلیظ ‌ترین ماده موجود در فرآورده خواهد بود.

اکثر نرم‌ کننده ‌ها حاوی یک یا چند روغن ترکیبی یا طبیعی برای چرب کردن مو هستند که مانع گره‌ خوردن مو و از دست دادن آب آن می‌ گردند. چربی‌ های معدنی و لانولین نمونه روغن ‌های طبیعی هستند که عموما مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

روغن راسو و سایر روغن‌ های کمیاب مخصوص که توسط تولید کنندگان تبلیغ می‌ شوند، عملا از نظر آثار و خواص، فرقی با روغن‌ های طبیعی دیگر ندارند.

برخی نرم ‌کننده‌ ها مخصوصا نرم‌ کننده‌ های موهای چرب حاوی پولیمرهای صنعتی از قبیل سیلیکون و آکریلیک هستند که همان عمل چربی طبیعی را در نرم‌ کننده‌ های دیگر انجام می ‌دهند.

گلیسیرین با جذب آب از هوا، مو را نرم و براق می ‌کند.

پروتئین موجود در اکثر نرم ‌کننده ‌ها به خصوص در نرم ‌کننده‌ های مخصوص موهای آسیب ‌دیده، سطوح نابرابر و ناهموار مو را صاف می‌ کند و موقتا ترک ‌ها را به هم می‌ چسباند. پروتئین‌ها از نوع پروتئین هیدرولیز شده ی حیوانی تا انواع نادر پروتئین کتانجک دریایی و پروتئین‌های "غذایی" هستند.

با نرم ‌کننده خودکشی نکنید

با اینکه برخی افراد پس از هر بار شستشو برای این که موهای براق و مرتب داشته باشند، باید نرم‌ کننده‌ به کار ببرند، برخی دیگر فقط هر چند مدت یک بار به آن نیاز پیدا می ‌کنند.

نرم ‌کننده‌ علاوه بر جلا دادن و مرتب کردن مو، آن را از آسیب محیط و دستکاری محافظت می ‌نماید.

اگر موهای شما معمولی و سالم و کوتاه هستند، موقعی به نرم‌ کننده‌ نیاز پیدا می ‌کنید که موهای تان در معرض دستکاری زیاد یا آب و هوای خشک ‌قرار بگیرند.

بعضی افراد فقط در طول زمستان که رطوبت هوا پایین است و مو تمایل به ایجاد الکتریسیته ساکن پیدا کرده و پف می ‌‌کند، به نرم کننده‌ احتیاج پیدا می‌ کنند.

از مصرف زیاد نرم‌ کننده‌ خودداری کنید، زیرا ممکن است باعث چربناک شدن مو به علت تجمع مانده‌ های نرم‌ کننده‌ گردد.

اکرم خداجوند تهران

*مطالب مرتبط:

چرا باید از نرم کننده مو استفاده کرد؟

اثرات نرم کننده،ژل و تافت بر موها

10 نکته درباره خرید شامپو

چگونه و با چی سرم را بشویم؟

برای جلوگیری از ریزش مو چه باید خورد؟

انواع دردسر‌های موی سر

چگونه موهایی سالم و جذاب داشته باشیم

16 نکته کلی درباره مو

بهداشت مو

موها هم گرسنه می شوند

برای داشتن موهایی زیبا چه كاری انجام دهیم؟

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.