تبیان، دستیار زندگی
ابراز محبت به كودكی كه پیوسته بی تربیت، ناسازگار و بدخلق است، همچون بیشتر كودكانی كه دوران بلوغ را سپری می كنند، سخت است. جالب است بدانیم در این زمان است كه او به محبت بیشتری نیاز دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بد اخلاقم اما محبت می خوام

بد اخلاق

یكی از روشهای مهم تقویت عزت نفس در كودكان، پذیرش آنان در همه شرایط است. همه كودكان به ویژه كودكانی كه پا به مرحله رشد می گذارند باید از آزادی و استقلال نسبی برخوردار باشند. ولی آنچه كه آنان باید بدانند این است كه در این جهان افرادی زندگی می كنند كه ممكن است به آنان صدمه بزنند و آنچه كه والدین انجام می دهند حفظ آنان از دست این افراد است. فراموش نكنید كه التیام احساسات سركوب شده دوران كودكی به ویژه كودك بزهكار مشكل و سخت است.

تقویت عـــزت نفس كـــودكان

می گویند كودكان بزهكار به توجه، محبت و پذیرش بیشتری نیاز دارند. اغلب آنان احساس انزوا و جدایی می كنند كه این امر آسیب پذیری آنان را نیز افزایش می دهد. به عبارت دیگر كودكانی كه دارای حس خودارزشی هستند كمتر دچار بزهكاری می شوند. بنابراین چه باید بكنید تا عزت نفس را در كودكتان تقویت كنید. برای انجام این مهم چهار ركن وجود دارد. محبت، زمان، انضباط، پذیرش.

بیشتر اوقات دوست داشتن كودكان خیلی ساده و آسان است و در برخی مواقع مشكل. ابراز محبت به كودكی كه پیوسته بی تربیت، ناسازگار و بدخلق است، همچون بیشتر كودكانی كه دوران بلوغ را سپری می كنند، سخت است. جالب است بدانیم در این زمان است كه او به محبت بیشتری نیاز دارد. والدینی كه هم در دوران سركشی و ستیز كودكان و هم در دورانی كه كودكان نوپا می باشند و از شیرینی خاصی برخوردارند به آنان توجه می كنند در واقع پایه عزت نفس كودكانشان را می سازند.

قوانین روشنی را تنظیم كرده و آنان را اجرا كنید. سعی نكنید در اجرای آن از تنبیه های مختلف استفاده كنید. كودكان اشتباه خواهند كرد و هیچكس همیشه از تمام قوانین پیروی نخواهد كرد.

وقتی را كه با كودكتان می گذرانید یكی دیگر از مواردی است كه برای تقویت عزت نفس او مهم است. كودكان به زمان با كیفیت نیاز دارند. آنان به شما نیاز دارند تا در حیاط مدرسه و بازی وحتی در برخی زمانهای معمولی در كنارشان باشید. این بدین معنا نیست كه شما باید كاملاً در همه احوال مراقب كودكانتان باشید. اغلب برای بیشتر كودكان فقط حضور والدین در خانواده كافی است. گاهی اوقات مشغله كاری در بیرون از خانه به قدری زیاد است كه مجبوریم زمان خیلی كمی را با كودكانمان بگذرانیم هیچ چیز مشكل تر از این نیست كه برای بودن با كودك زمان كافی پیدا كنیم، ولی باید بدانیم كه این زمان برای رشد كودك اهمیت دارد. تا آنجایی كه می توانید وقت زیادی را با كودكتان بگذرانید. اگر شما بیش از یك فرزند دارید سعی كنید طوری وقت خود را تقسیم كنید كه به هر یك از فرزندانتان زمان كافی اختصاص یابد. گرچه تنظیم زمان بندی بدین شكل مشكل است، ولی این مسأله برای رشد كودك ضروری است حتی اگر لازم باشد از فعالیتهای دیگر زندگی خود صرف نظر كنید. همیشه سعی كنید در لحظه های مهم زندگی فرزندانتان حاضر باشید. حضور در بازیهای مدرسه ای، مراسم اعطای جوایز و… لحظات مهمی هستند كه طبیعتاً كودكان دوست دارند با شما سهیم شوند.

انضباط

حكمفرما كردن انضباط در خانواده كاری بس مشكل است. تنظیم قوانین منصفانه و به كار بستن آنها به طور منطقی می تواند مهارتهای هر پدر و مادری را آزمایش كند. مهم نیست كه شما چه حد و حدودی رادرمورد كودكانتان بكار می برید زیرا آنان همواره در جستجوی راههایی برای شكستن این حد و حدود هستند. این امر طبیعی است. ولی كودكانی كه از قوانین و حد و حدود آن تبعیت می كنند، احساس مهم بودن می كنند. مهم نیست كه تا چه اندازه آنان ممكن است ازخود مقاومت نشان دهند. قوانین روشنی را تنظیم كرده و آنان را اجرا كنید. سعی نكنید در اجرای آن از تنبیه های مختلف استفاده كنید. كودكان اشتباه خواهند كرد و هیچكس همیشه از تمام قوانین پیروی نخواهد كرد. محدودیتها را استوار ولی دوستانه اجرا كنید.

ما باید انتظار داشته باشیم كه كودكانمان تا آنجا كه می توانند تلاش كنند. در هر صورت چه آنان در كاری به راحتی موفق شوند یا به سختی ازآن عبور كنند، تشویق كارهایشان و تصدیق قوه خود ارزشی برای آنان بسیار ضروری است.

یكی دیگر از اركان عزت نفس در كودكان پذیرش است كه انجام آن دشوار می باشد. برای والدین طبیعی است كه نسبت به كودكانشان امیدواری زیادی داشته باشند. همه ما دوست داریم كه كودكانمان دارای تحصیلات دانشگاهی بوده و یا بهترین شاگرد در كلاس درس باشند. ما از كودكانمان انتظارات زیادی داریم ولی آنان بیشتر انتظارات ما رابرآورده نمی كنند. یكی از روشهای مهم تقویت عزت نفس، پذیرش كودكان در همه شرایط است. هر كودكی دارای مشخصه منحصر به فرد خویش می باشد و از نقاط ضعف و قوت برخوردار است. به طور یقین ما باید انتظار داشته باشیم كه كودكانمان تا آنجا كه می توانند تلاش كنند. در هر صورت چه آنان در كاری به راحتی موفق شوند یا به سختی ازآن عبور كنند، تشویق كارهایشان و تصدیق قوه خود ارزشی برای آنان بسیار ضروری است.

به كودكان خود امیدوار باشید. به جای نصیحت كردن آنان برای انتخابهای بد، انتخاب خود آنان را مورد تمجید قرار دهید. همه كودكان دچار اشتباه می شوند. به كودكان كمك كنید كه از اشتباهات خود پلی برای موفقیت بسازند. به احساسات كودكانتان احترام بگذارید. هرگز نسبت به تردیدها، ترسها، عقاید وافكار آنان بی اهمیت نباشید.پیشرفت كودكانتان را ارج نهید. كودكانتان باید بدانند كه شما از آنان انتظارتلاش فراوان دارید ولی ظرفیتهای آنان را نیز می شناسید پیشرفتهای آنان را تمجید كرده و هرگز آنها را به خاطر اشتباهاتشان شرمسار نمی كنید. عقاید و ارزشهای خود را با كودكانتان درمیان بگذارید. با آنان صحبت كنید و به صحبتهایشان گوش فرادهید تا بدین وسیله به آنها اعتماد به نفس بدهید.

همدردی

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

آموزش انضباط در خانواده

شلختگی هم آموختنی است

تربیت، تنبیه نیست

انضباط بدون اشک

علائم پایین بودن عزت نفس در کودکان

کوچک های بزرگنما

چشماتو از من بر ندار

به چه زبونی بگم دوست دارم

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.