تبیان، دستیار زندگی

ترفندهای کاربردی ویندوز

پیش فرض ویندوز این است که وقتی در اکانت ادمین (admin) کامپیوتر هستید برای کارهایی که نیاز به اجازه ادمین دارند پنجره کوچکی باز شده و اجازه شما را درخواست می کند تا فعالیت خود را آغاز کند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ویندوز
در مقاله پیشین با عنوان ترفندهای استفاده از ویندوز به برخی از ترفندهای کاربردی ویندوز اشاره کردیم؛ اینک به ادامه این جریان می‌پردازیم.

1- در بعضی موارد نمیخواهید در action center  ویندوز مورد خاصی نمایش داده شود، مثلا بعد از گرفتن بکاپ از سیستم دیگر نیاز به گزینه بکاپ ندارید. برای این کار باید به action center  بروید و سپس check action center settings در سمت چپ صفحه کلیک کنید. این گزینه تنظیمات کنترل پنل action center را به شما نشان خواهد داد. از اینجا میتوانید گزینه هایی را که می خواهید و نمیخواهید نمایش داده شود را انتخاب کنید و پیام های ناخواسته را حذف کنید.

2- پژوهشگران در زمینه امنیت اینترنتی معتقدند که هیچ برنامه آنتی ویروسی به تنهایی برای محافظت کامپیوتر شما از برنامه های مخرب کافی نیست. به همین دلیل بهتر است دو آنتی ویروس را با هم استفاده کنید و اینکار کاملا شدنی است. برنامه های ضد ویروس قابلیت این را دارند که با هم در یک کامپیوتر استفاده شوند.

3- مایکروسافت برنامه بهتر و جامع تری از فایروال ویندوز دارد که نام آن «فایروال ویندوز و امنیت بیشتر» است. با تایپ کردن advanced firewall در منوی استارت میتوانید به آن دسترسی پیدا کنید. (البته از خود فایروال ویندوز هم میتوانید به آن دسترسی پیدا کنید کافی است گزینه advanced settings را از سمت چپ آن منو انتخاب کنید) در اینجا میتوانید امکانات فایروالی بیشتری را کنترل کنید و تغییر دهید. این ابزار بین کاربران حرفه ای کامپیوتر و مهندسان فناوری اطلاعات بسیار محبوب است.

always notify شما را از تغییرات در تنظیمات ویندوز و همچنین انواع نصب‌ها آگاه می‌کند.



4- با اینکه فایروال ویندوز خوبی های خودش را دارد اما استفاده از یک فایروال دیگر هم می تواند انتخاب خوبی باشد البته هیچ وقت دو فایروال را با یکدیگر استفاده نکنید چون در کار بکدیگر اختلال ایجاد میکنند و اگر از فایروال دیگری استفاده نمیکنید، فایروال ویندوز هم میتواند کافی باشد.

5- پیش فرض ویندوز این است که وقتی در اکانت ادمین کامپیوتر هستید برای کارهایی که نیاز به اجازه ادمین دارند پنجره کوچکی باز شده و اجازه شما را درخواست می کند که می توانید این پنجره را غیرفعال کنید تا مانند ویندوزهای قدیمی کار کنید. البته این کار میتواند احتمال حملات خارجی به کامپیوتر شما را افزایش دهد. برای اینکار باید در قسمت جستجو عبارت user account control  را تایپ کنید و سپس اسلایدر را به پایین ترین جای ممکن بکشید تا دیگر این پنجره اضافی را نبینید. گزینه های دیگر در این پنجره شامل این ها هستند:

always notify بیشترین سطح ممکن است و شما را هر وقت که چیزی در حال نصب شدن بود یا تنظیمات ویندوز تغییر کرد باخبر می کند.

notify me only when programs try to make changes to my computer: تنظیمات پیش فرض روی همین گزینه است که یعنی هر وقت چیزی در حال نصب یا تغییر بود شما را باخبر میکند اما اگر کاربری تغییری در تنظیمات ویندوز کرد شما را آگاه نمیکند.

never notify: ناامن‌ترین گزینه ممکن همین است که شما را از هر تغییری بی اطلاع میگذارد.

6- برای تنظیم کردن فیلترهایی برای کنترل کودکان می‌توان از ویندوزهای windows 7 home basic, home premium, ultimate استفاده کرد و در professional/enterprise قابل فعال سازی نیست. برای فعال کردن این امکان باید ابتدا یک یا چند اکانت را به عنوان اکانت معمولی (یعنی اکانتی که ادمین نیست) انتخاب کنید چون روی اکانت های ادمین نمیتوان کنترلی به این صورت انجام داد. سپس باید در منوی جستجو parental را تایپ کنید و روی parental control کلیک کنید. سپس کاربرانی که قصد محدودکردنشان را دارید را انتخاب میکنید. محدودیت های زیادی میتوان روی این اکانت ها اعمال کرد که شامل این موارد است:
ویندوز

محدودیت زمانی

می توانید برای اکانت هایی که انتخاب کردید محدودیت زمانی استفاده تعیین کنید که در چارتی که نشان داده شده می توانید زمان های خاص را مانند ساعت مدرسه یا ساعت خواب تعیین کنید که در این ساعات آن اکانت ها لاگین نخواهند شد و امکان استفاده نخواهند داشت.

محدودیت بازی

این بخش می تواند مشخص کند اکانت چه زمانی می تواند بازی کند و اگر می تواند، چه بازی ای را مجاز است بازی کند که پیش فرض توانایی تمام بازی ها در تمام شبانه روز است. در این بخش میتوانید تعیین کنید مثلا اکانتی که انتخاب کردید میتواند بازی های با رده سنی زیر 10 سال را بازی کند.
اجازه دادن یا ممنوع کردن برنامه های خاص: بخش آخر مربوط به برنامه هایی است که نمیخواهید اکانت موردنظرتان استفاده کند.

پی‌نوشت:

کتاب اسرار ویندوز، پاول توروت،2009