تبیان، دستیار زندگی

ترفندهای استفاده از ویندوز

ویندوز آنقدر به امکان HomeGroup اهمیت داده که آن را بخشی از فرآیند نصب ویندوز کرده است که اصلا توصیه نمی‌شود همان ابتدا این امکان را فعال کنید چون فقط می‌توانید یک شبکه به این صورت داشته باشید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ویندوز
ویندوز (Windows) در سال 1985 و توسط شرکت مایکروسافت (Microsoft) ابداع و امروزه یکی از ملزمات اصلی انواع کامپیوترها و لپ تاپ‌ها است. این مهم دارای کاربردهای فراوانی می‌باشد که گاها کمی وقت‌گیر بنظر می‌رسند. ما امروز به بخشی از ترفندهای استفاده از امکانات ویندوز می‌پردازیم.

ترفندهای ویندوزی

1- امکانی در ویندوز وجود دارد که می‌توانید گزارش فعالیت‌های اکانت‌های دیگر کامپیوتر را از آن ببینید. این فعالیت‌ها شامل فعالیت‌های اینترنتی، سایت‌های بازدید شده، گزارش چت‌ها و ایمیل‌های فرستاده شده و دریافت شده است. البته فرقی که با ویندوز ویستا دارد این است که فعالیت‌های وبکم و صدای کامپیوتر را نمی‌توانید داشته باشید و همچنین اطلاعات لاگین اکانت هم در دسترستان نخواهد بود.

2- می‌توانید امکانی را ترتیب ببینید که اگر اکانت مورد نظرتان در کامپیوتر درخواست دسترسی به امکانی را داشت ابتدا از شما اجازه بگیرد و شما ابتدا آن را تایید کنید و سپس آن را انجام دهد که روال اجازه به این صورت خواهد بود که ایمیلی به شما ارسال خواهد شد که شما باید آن را تایید کنید تا اجازه آن کار به آن اکانت داده شود.

کامپیوتر شما برای کامپیوترهای دیگر متصل به شبکه قابل رویت می‌شود که به معنای آن است که می‌توانند کامپیوتر شما را ببینند و هر اطلاعات که قابل اشتراک باشد را دریافت کنند و شما هم می‌توانید همین کار را در مورد بقیه انجام بدهید.



3- علاوه بر امکانات قبلی شبکه سازی، ویندوز از نسل بعدی آی پی ها با نام IPv6 هم پشتیبانی می‌کند که مزیت بزرگش این است که فضای بیشتری نسبت به IPv4 در اختیار شما می‌گذارد به این صورت که آی پی نسل 4 از 32 بیت آی پی آدرس تشکیل شده که این عدد در نسل 6 به 128 بیت رسیده است اما نسل 6، 4 برابر بزرگتر از نسل 4 نیست بلکه نسل 4 از دو به توان 32 آدرس آی‌پی تشکیل شده است که تقریبا 4 میلیارد می‌شود اما نسل 6 از دو به توان 128 آدرس پشتیبانی می‌کند که 340 کوادریلیون آدرس مختلف را شامل می‌شود.

4- وقتی یک وای‌فای را برای اولین بار پیدا می‌کنید از شما پرسیده که می‌خواهید این شبکه را روی چه مکانی تنظیم کنید که 3 انتخاب در اختیار شما داده می‌شود:

شبکه خانگی

برای شبکه های خانگی یا شبکه های دیگر قابل اطمینان استفاده می‌شود که وقتی به این شبکه وصل شوید کامپیوتر شما برای کامپیوترهای دیگر متصل به شبکه قابل رویت می‌شود که به معنای آن است که می‌توانند کامپیوتر شما را ببینند و هر اطلاعات که قابل اشتراک باشد را دریافت کنند و شما هم می‌توانید همین کار را در مورد بقیه انجام بدهید.

شبکه کاری

برای شبکه های محیط کاری استفاده می‌شود و مانند شبکه خانگی امکان دیدن کامپیوتر شما و کامپیوتر بقیه در این شبکه وجود دارد که فرق زیادی با شبکه خانگی ندارد.

شبکه عمومی

برای هر اتصال عمومی استفاده می‌شود که مثال آن اینترنت موجود در فرودگاه‌ها و کافه‌هاست. در این حالت قابل رویت بودن شبکه به حداقل ممکن می‌رسد و نرم افزار هایی روی سیستم مانند فولدر های به اشتراک گذاشته شده، پرینترهای موجود و ... که معمولا می‌خواهند حضور خود را اعلام کنند، سکوت می‌کنند.

5- اگر به قسمت network and sharing center بروید خواهید دید که نقشه ای از وضعیت شبکه ای که به آن متصل هستید وجود دارد که مانند شکل زیر است:
ویندوز
که می‌توانید وضعیت وصل بودن یا نبودن خود را بررسی کنید اما این نقشه به صورتی طراحی شده که با کاربر هم تعامل داشته باشد که یعنی با کلیک روی هر آیکون به مسیری هدایت می‌شوید: اگر روی آیکون کامپیوتر در سمت چپ کلیک کنید فولدر my computer باز خواهد شد و اگر روی آیکون شبکه در وسط این نقشه کلیک کنید پنجره ای باز می شود که وای‌فای های اطرافتان را نشان می‌دهد و اگر روی آیکون اینترنت در سمت راست کلیک کنید اینترنت اکسپلورر باز خواهد شد و به صفحه خانه منتقل خواهید شد.

6- خیلی اهمیت دارد که اجازه‌های لازم برای استفاده از یک شبکه HomeGroup را درک کنیم. در سیستم قدیمی فایل‌ها عمومی بود؛ یعنی هر کاربر می‌توانست به آن دسترسی پیدا کند اما برای دسترسی باید هر کاربر با اکانت یکسان وارد شود تا به فایلها دسترسی پیدا کند اما در این سیستم اشتراک گذاری فایل‌ها عمومی باقی مانده و امکان دسترسی به فایل‌ها نیز عمومی شده یعنی وقتی وارد شبکه شدید فارغ از اینکه با چه اکانتی وارد شدید می‌توانید به فایل‌هایی که در شبکه وجود دارد دسترسی داشته باشید.
ویندوز
7- همانطور که در شکل مشاهده می‌شود ویندوز آنقدر به امکان HomeGroup اهمیت داده که آن را بخشی از فرآیند نصب ویندوز کرده است که اصلا توصیه نمی‌شود همان ابتدا این امکان را فعال کنید چون فقط می‌توانید یک شبکه به این صورت داشته باشید.

پی‌نوشت:

کتاب اسرار ویندوز، پاول توروت، 2009