تبیان، دستیار زندگی

 مهندسی مجدد روابط خواهر برادری

این روزها صحبت از خواهریست که حتی بعد از برادر دست از او و خانواده اش نکشید و چقدر کم رنگ شده است به بهانه های مختلف این رابطه ی زیبا که اسمش خواهر برادریست
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خواهر و برادر


نقل شده حضرت زینب گاهی برادرش را با لفظ یابن امی (ای پسر مادرم) و اباعبدالله او را اخیه به معنی خواهرکم  خطاب می کرد. چرا که محبت در  روابط خانوادگی همیشه دل انسان را مملو از شادی و امید می کند. او در لحظات وداع از مادرش و وصایای او یاد کرد و از محبتهای روابط خانوادگی یک بار دیگر برای تسلای دل امام استفاده کرد. رابطه خواهر و برادری آنها حتی زمان شهادت امام نیز به پایان نرسید بلکه حضرت زینب، بزرگترین حامی بازماندگان برادر بود.

اگر چه تفاوتهای زیاد زمانه خیلی چیزها را دگرگون کرده، و برخی ارزشها را زیر سوال برده ،اما هنوز الگو برداری از رابطه خواهر وبرادری آن بزرگواران برای مهندسی مجدد روابط امروزی در خانواده ها کار بسیار شایسته ای است.  

بی پناه مثل بی برادر نباشیم

متاسفانه امروزه، زندگی تک فرزندی، تجربه شیرین روابط خواهر و برادری را  از فرزندان ما گرفته است. اما خود ما که این روابط را تجربه کرده ایم می دانیم که هیچ چیز در زندگی مخصوصا در روبرویی با مشکلات و لحظات سخت  زندگی مثل داشتن خواهری مهربان در کنار خود، یا احساس حمایت از طرف برادری دلسوز، نیست.

خواهر و برادر که داری ته دلت قرص است. همیشه یک احساس اطمینان بخش در اعماق قلب انسان، وجود دارد که به او می گوید اگر همه چیز هم خراب بشود یا به اصطلاح آب از سر آدم بگذرد، خواهر و برادرم هستند. آنها کمک خواهند کرد. خواهر و برادر بهترین میراثی هستند که والدین برای فرزندان خود به جا می گذارند. حقیقتا این محبت و این دلسوزی واقعی را با هیچ رقمی نمی توان خریداری کرد. هم خونی و هم شیری، از با ارزشترین دارایی هاست که فقط والدین می توانند برای فرزندان خود به ارث بگذارند.

حتی آن روز ها که با برادرت قهری، خیلی خوب می دانی که اگر کسی برایت ایجاد مزاحمت کند کافی است برادرت بفهمد. حتی آن روزها که از خواهرت خیلی دوری می دانی یک نفر هست که اگر پیشش بروی و با او درد دل کنی مثل مادرت برای تو دلسوز است. بنابراین خوب است که از این گنج­های با ارزش سهمی برای فرزندانمان نیز در نظر بگیریم.

اگر تغافل، بی توجهی ، کار یا هر چیز دیگری میان شما و خواهر یا برادرتان فاصله افتاده ، در این ایام که دائما سخن از خواهر و برادری­های کربلایی مطرح است، یک بار دیگر از روابط مکدر شده را خراب کرده و از نو بسازید.


همدیگر را دریابیم
هیچ چیز ارزش از دست دادن مهر خواهر و حمایت برادر را ندارد. این گنجینه های با ارزش را فدای حرفهای پوچ و انتظارات زیاد و نادرست نکنیم. تا وقت هست با هم مهربان باشیم. متاسفانه مشغله های زیاد و سرگرمی­های بی حد و حصر امروزی فاصله های زیادی بین خواهر و برادرهای امروزی قائل شده و ما را از درک کردن مهریکدیگر که سخت به آن محتاجیم کرده است. شاید خودمان نمی دانیم و متوجه نیستیم که بدن ما چقدر ویتامین های روابط خانوادگی را کم دارد. چقدر این محبت­های مغفول مانده ، برای سلامتی روح و جسممان لازم اند.

اگر تغافل، بی توجهی ، کار یا هر چیز دیگری میان شما و خواهر یا برادرتان فاصله افتاده ، در این ایام که دائما سخن از خواهر و برادری­های کربلایی مطرح است، یک بار دیگر از روابط مکدر شده را خراب کرده و از نو بسازید. این بار با صفا تر و صمیمانه تر. توقع را منها کنید. حرفهای گذشته را کاملا فراموش کنید. فقط محبت کنید و محبت بخواهید. هیچ انتظار دیگری نداشته باشید. خیلی زود خواهید فهمید که این رابطه شیرین از تمام ارتباط های دوستانه شما با رفقایتان لذت­بخش­تر و محکم تر است. چون محبت خدادادی  و غریزی بین شما هست فقط کافی است یک مقدار، گذشت و اخلاق خوب را چاشنی این روابط کرد تا بهترین لحظات را در کنار هم تجربه کرد.

خواهر برادری فرزندانتان را مدیریت کنید

همچنین سعی کنید از زمانی که فرزندانتان خیلی کوچک اند با رعایت عدالت بین آنها، و عدم دعوا بین والدین که موجب الگو گیری فرزندان و تیره شدن روابط آنها با هم می شود، روابط خواهر برادری فرزندانتان را محکم کنید و آنها را برای یک عمر در کنار هم زیستن آماده و تربیت کنید. همیشه و در هر فرصتی که پیش آمد به آنها بگویید و تلقین کنید که هیچ کس و هیچ چیز نباید بین آنها فاصله بیندازد. قبل از آنکه خیلی بزرگ شوند این چیزها را به آنها آموخته و در ذهن و قلبشان نهادینه کنید تا بعدا حسرت دیر شدن آن را نخورید. از هر کاری که فرزندانتان را با هم دشمن می کند بپرهیزید و همیشه به کیفیت ارتباطشان توجه داشته باشید. آنها می توانند بهترین داشته ها و حامیان هم باشند. 
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.