تبیان، دستیار زندگی

 اتاق مسافر کوچولو

اگر قرار است تا چند ماه دیگر، کوچولویی به جمع خانواده تان اضافه شود، زودتر دست به کار شوید و برایش اتاق مخصوصی درست کنید؛ اتاقی که در آن بتواند با حس امنیت، شادی و آرامش بخوابد، رشد کند و سرگرم بازی شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اتاق کودک


نگران هزینه های درست کردن اتاق برای نو رسیده نباشید،شما می توانید با کمترین هزینه و تنها با خلاقیت و ذوق و سلیقه خودتان، بهترین و رویایی ترین اتاق کودک را برایش آماده کنید.

رنگهای شاد ، دیوارهای خوشحال
اگر در خانه خودتان هستید و می توانید رنگ دیوارها را تغییر دهید، خوب است رنگ اتاق نوزاد را هم عوض کنید. رنگهای شاد، ملایم و روشن یکی از بهترین انتخابها برای دیوار اتاق کودک به حساب می آیند. رنگهای صورتی روشن، آبی آسمانی، سبز، زرد روشن و سایر رنگهای شاد و جذاب می تواند چهره و حال و هوای اتاق کودک را تغییر دهد. در ضمن، با کمی ذوق و سلیقه می توانید طرح های مختلفی هم برای دیوارهای اتاق کودک انتخاب کنید تا محیط اطرافش کودکانه تر و شادتر شود. مثلاً می توانید روی زمینه سبز دیوار، طرح چند درخت زیبا را بکشید یا روی دیوارهای آبی اتاق، طرح پرنده و ابر و ستاره اضافه کنید. بعضی وقتها، لوازمی که روی دیوار اتاق نصب شده اند هم می توانند به کمک تان بیایند؛ مثلاً ساعت دیواری گرد اتاق، شاید بتواند نقش خورشید را بازی کند و حالا فقط کافیست شما با رنگ زرد، اشعه های آفتاب را نقاشی کنید و اطراف ساعت را با چند خط زرد تزئین کنید. پس می بینید که این کار فقط به ذوق و سلیقه شما مربوط است و خودتان می توانید اتاق کودک را با هر طرح و رنگی که دوست داشته باشید، تزئین کنید.

اگر خانه تان اجاره ای است و نمی توانید تغییرات کلی در آن بدهید، ناامید نشوید؛ هنوز هم می توانید برای فرزندتان اتاقی زیبا و رویایی درست کنید. در این شرایط، می توانید به راحتی، به کمک فرشهایی با رنگ روشن و طرح کودکانه، پرده های رنگارنگ و کودکانه و آویزهای دست ساز و تابلوها و عروسکها به اتاق کودک طرح و رنگ تازه ای ببخشید. حتی می توانید با آویزان کردن نوارهای پارچه ای رنگی از نرده های تخت، رنگ بیشتری به فضای اتاق کودک بدهید و حال و هوای محیط را عوض کنید.

علاوه بر رنگ دیوارها، شما می توانید با کلی لوازم ریز و درشت، رنگ و حس کودکانه را به اتاق نوزاد اضافه کنید. پرده هایی با رنگهای شاد و زنده و طرحهای دوست داشتنی می تواند حال و هوای اتاق را به کلی تغییر دهد. روتختی و روبالشی و پتوی نوزاد هم می تواند هماهنگ با رنگ پرده ها و دیوارها انتخاب شود و این حس را تقویت نماید.

فرشی نه فقط برای زیبایی
 از حالا باید به فکر فرش مناسبی برای اتاق کودک باشید؛ البته علاوه بر طرح و رنگ که بهتر است با رنگ دیوارها و پرده ها هماهنگی داشته باشد، فرش باید برای بازی کردن کودک و چهار دست و پا راه رفتنش هم مناسب باشد. پس از همین حالا به فکر باشید و فرشی با طرحهای کودکانه یا با رنگهای زنده و روشن برای اتاقش تهیه کنید. در ضمن، حواستان به اندازه فرش اتاق کودک هم باشد، که نه زیاد بزرگ باشد و نه بیش از حد کوچک. فرشهای خیلی بزرگ می تواند اتاق کودک را شلوغ نشان دهد و فرشهای کوچک هم جایی برای بازی و راه رفتن به کودک نمی دهند. در ضمن، یادتان باشد فرش اتاق کودک نباید پرز بدهد و باعث بروز حساسیت شود. پس با دقت به دنبال پیدا کردن بهترین فرش برای اتاق فرزند عزیزتان باشید.

از اسباب و وسائل دست ساز غافل نشوید. مثلاً می توانید با استفاده از کاغذهای رنگی یا حتی با کاغذ سفید ساده، پرنده های کوچکی درست کنید و آنها را با نخ به هم وصل کنید و هر دسته از پرنده ها را از بالای تخت کودک آویزان کنید یا به جای پرنده می توانید ماهی های رنگی بسازید و هر یک از ماهی را با یک تکه نخ، در ارتفاع های مختلف از سقف آویزان کنید.


جایی برای تمام وسیله ها
برای اینکه اسباب بازیها و وسایل ریز و درشت اتاق فرزندتان جایی مخصوص داشته باشد و روی زمین رها نباشد، از کمدهای جادار، کشوها و قفسه ها کمک بگیرید. اگر اتاق کودک کمد ندارد و نمی خواهید برای تهیه کمد هزینه زیادی کنید، می توانید از قفسه های متحرک کمک بگیرید. بعضی از لوازم و اسباب بازیها را می توانید در قفسه های باز و بدون در هم جا بدهید؛ در این شرایط باید حواستان باشد عروسکها و لوازم تزئینی را توی این قفسه ها طوری قرار دهید که نه تنها به نظم بیشتر اتاق کودک کمک کند، بلکه باعث زیبایی بیشتر اتاق و رنگ بخشیدن به فضا هم بشود. علاوه بر کمد و کشوها، سبدهای مخصوص اسباب بازی های کودک هم می تواند به جمع شدن بیشتر اتاق کمک کند.

چراغ اتاق کودک هم می تواند یکی از لوازم تزئینی اتاق باشد؛ یعنی هم روشنایی اتاق را تامین کند و هم باعث زیبایی بیشتر محیط شود. پس برای پیدا کردن چراغی مناسب، وقت بگذارید و چراغی را بخرید که هم زیبا باشد و هم نور خوبی به اتاق ببخشد. چراکه اتاق کودک باید نور کافی داشته باشد و چراغهایی که فقط تزئینی هستند و نور کافی ندارند، برای اتاق بچه ها مناسب نخواهد بود.

 از اسباب و وسائل دست ساز غافل نشوید. مثلاً می توانید با استفاده از کاغذهای رنگی یا حتی با کاغذ سفید ساده، پرنده های کوچکی درست کنید و آنها را با نخ به هم وصل کنید و هر دسته از پرنده ها را از بالای تخت کودک آویزان کنید یا به جای پرنده می توانید ماهی های رنگی بسازید و هر یک از ماهی را با یک تکه نخ، در ارتفاع های مختلف از سقف آویزان کنید. ماه و ستاره، گل یا هر چیز دیگری که دوست داشته باشید می توانید با استفاده از کاغذ، پارچه، مقوا و ... بسازید و بالای سر فرزندتان یا در گوشه دیگری از اتاق آویزان کنید.

 
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.