تبیان، دستیار زندگی

اعتیاد از نوع لاکچری‌ها!

متاسفانه استفاده از مواد مخدر تبدیل به معضلی شده است که حالا لاکچری بازها به آن روی آورده‌اند و استفاده از مواد مخدر را نوعی روشنفکری و بروز بودن می‌دانند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
لاکچری
امروزه شاهد رشد قارچ‌گونه معتادان در سطح جامعه هستیم. اعتیاد به مواد مخدر روز به روز بیشتر شده و سن اعتیاد به 11 سال رسیده است.
تدابیر مسئولین و برنامه‌ها نیز پاسخگو نبوده و تنها گره‌های کوچکی از این بحران اجتماعی را باز می‌کند. مراکز بهزیستی و حتی قوانین و زندان‌ها هم از پس این جریان برنیامده و چنگال مواد مخدر زخم‌های عمیقی را بر پیکره‌ی بسیاری از خانواده‌‌ها و حتی جامعه وارد آورده است. زخم‌هایی که بی‌تردید یا غیر قابل درمان هستند و یا التیام آنها بسیار دشوار خواهد بود.

زنان و اعتیاد

طبق آخرین آمار منتشر شده تعداد زنان معتاد به انواع مواد مخدر به طرز چشم‌گیری رو به افزایش است و این مهم از جهات فراوانی نگران کننده‌تر از اعتیاد مردان محسوب می‌شود. این موضوع واضح و مبرهن است که زنان معتاد فرزندان معتادی را وارد عرصه‌ی زندگانی می‌کنند که در نتیجه‌ی آن یک جامعه به خطر می‌افتد. کودکانی آسیب‌پذیر و مستعد اعتیاد که با توجه به تحقیقات انجام شده اکثر قریب به اتفاق آنها در نهایت برجسب معتاد (در رده‌های مختلف و مواد متفاوت) خواهند خورد.

مهمانی‌هایی که دیگر رنگ و بوی لاکچری گری‌ها را به خود گرفته و یکی از ضروریات آن استفاده از مشروبات الکلی و مواد مخدر است.


بنا به دلایل مختلفی از جمله بی‌خانمان بودن برخی معتادان و همچنین فرارهای مداوم این قبیل افراد از ترس به دام افتادن و زندانی شدن، آمار دقیقی از آنها در دسترس نیست اما آمار تقریبی سال گذشته گواه آن است که بیش از 2624 زن معتاد در تهران ساکن هستند.
عموما وقتی نام اعتیاد و معتاد به گوش می‌رسد، تصور ما فردی با ظاهری آشفته و در گوشه و کنار خیابان‌ها است در حالی که همواره بوده‌اند افرادی که تفریحی و از سر دلخوشی به مواد مخدر روی آورده‌اند و اینک هم با ظاهری شیک و مرتب در جامعه ظاهرا می‌شود (البته این حالت نیز موقتی است و در اندک زمانی فرد آنقدر به ورطه‌ی اعتیاد کشانده می‌شود که ...).

چرایی اعتیاد زنان

باید توجه داشته باشیم که اعتیاد به ویژه در قشر بانوان، تنها به افراد کارتن خواب و بی‌خانمان محدود نمی‌شوند. متاسفانه فراوان هستند زنانی که به دلایل خاصی به مسیر اعتیاد کشانده شده‌اند. دلایلی از جمله تناسب اندام و لاکچری بازی!.
بله درست متوجه شده‌اید تناسب اندام و لاکچری بازی. سال‌هاست که بانوان جامعه ما به تقلید از سلبریتی‌های داخلی و خارجی، رو بسوی لاغری و تناسب اندام گذاشته‌اند و شاید بتوان نام آن را تناسب غیر عادی اندام گذاشت؛ زیرا این مسیر از جریان اصلی خود منحرف شده و راه افراط را در پیش گرفته (لاغری‌های بیش از اندازه که بر خلاف استانداردهای سلامت است).
این موضوع از جهات سلامتی و دوری از چاقی حائز اهمیت است اما روش آن از اصل قضیه مهم‌تر است. برخی افراد برای لاغر شدن و گریز از چاقی با توصیه‌های دوستان و اطرافیان بدون در نظر گرفتن عواقب امر؛ در ابتدا سیگار را امتحان می‌کنند و بتدریج و با پیشروی در این مسیر به مصرف مواد مخدر (بعضا از نوع صنعتی) کشانده می‌شوند. البته اغلب این افراد تصور می‌کنند که روش پیش رو گرفته ربطی به اعتیاد نداشته و مصرف آنها در جهت لاغری و مقطعی است؛ حال آن که کدام معتاد را مشاهده کرده‌اید که پس از چندین بار مصرف، اختیار خود را از دست می‌دند. در واقع با تاثیری که مواد مخدر بر بدن، به خصوص مغز می‌گذارد، دیگر عنان امور از دست فرد مصرف کننده خارج و به دست مواد مخدر می‌افتد و ترک آن در اکثر موارد غیر ممکن می‌شود.
عده‌ای هم هستند که با قرار گرفتن در جمع دوستان و میهمانی‌های شبانه به مواد مصرف مخدر دچار می‌شوند. این قبیل افراد عموما با شرکت در مهمانی‌های مختلط و یا حتی دوستانه با پیشنهاد مصرف مواد روبرو شده و برای این که از جمع کنار گذاشته نشوند (گر خواهی نشوی رسوا م‌رنگ جماعت شو!) مواد را امتحان، امتحان و امتحان می‌کنند تا دچار و گرفتار آن شوند. مهمانی‌هایی که دیگر رنگ و بوی لاکچری گری‌ها را به خود گرفته و یکی از ضروریات آن استفاده از مشروبات الکلی و مواد مخدر است. این افراد استفاده از این مواد را به نوعی بروز بودن و روشنفکری (Open minded) می‌دانند.
البته موارد بسیار دیگری هم هستند که از موارد موثر در اعتیاد بانوان محیوب می‌شوند که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:
- مشکلات عاطفی و استعمال ابتدایی از سیگار و قلیان.
- افسردگی و مصرف داروهایی با پایه مخدر.
- زندگی با افراد معتاد (پدر یا همسر).
- مشکلات و فشارهای اجتماعی.
- و غیره .

نتیجه گیری

به هر استفاده از مواد مخدر با هر هدف و نیتی و در هر سطحی؛ نتیجه‌ای واضح و روشن دارد و آن اسارت فرد مصرف کننده است. شاید اگر مسئولین برنامه‌هایی اجرایی‌تر و مدون در راستای افزایش سطح آگاهی اقشار مختلف جامعه داشته باشند و خانواده‌ها نیزبیش از پیش بر این مهم توجه داشته و سعی بر آن داشته باشند تا با ایجاد روابط دوستانه با فرزندان و منع آن‌ها از حضور در مهمانی‌های خاص و دوستی با دوستان ناشایست، سدی در برابر این خطر هولناک ایجاد کنند.