تبیان، دستیار زندگی

نقش باکتری‌های بدن در گرفتگی عروق

نتایج یک آزمایش نشان می‌دهد که بسته شدن عروق تنها از رژیم غذایی ناشی نمی‌شود، بلکه باکتری‌های دهان و روده هم در این زمینه نقش دارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
باکتری و خون
بر اساس این بررسی مولکول‌های چربی موجود در پلاک‌ها که در عروق جمع می‌شوند و خطر حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهند از باکتری‌هایی که در دهان و روده وجود دارند نیز ناشی می‌شوند و وجود آنها تنها به نوع خوراکی‌های مصرفی فرد ارتباط ندارد.

متخصصان علوم پزشکی آمریکا اظهار داشتند: این یافته‌ها می‌تواند توضیح دهد چرا بیماری لثه اغلب با تصلب شرایین مرتبط است؛ بیماری که در آن مولکول‌های چربی، کلسیم، کلسترول و دیگر ترکیب‌های خون، پلاک‌ها را در جداره عروق تشکیل می‌دهند.

با شکل گیری پلاک‌ها، عروق سفت و سخت و باریک شده و در نتیجه جریان خون حامل اکسیژن به اعضا و بافت‌های حیاتی بدن کند می‌شود. این وضعیت می‌تواند به حمله قلبی، سکته مغزی و دیگر مشکلات جدی سلامت و حتی مرگ منجر شود.

همچنین سیستم ایمنی نیز در این زمینه نقش دارد. سلول‌های ایمنی می‌توانند به جداره عروق خونی چسبیده و رسوب چربی را تغذیه می‌کنند که این وضعیت به التهاب و سفت شدن ماهیچه‌های نرم دیواره رگ منجر شده و به شکل‌گیری پلاک‌ها کمک می‌کند.

متخصصان این فرض را مطرح کرده‌اند که تجمع مولکول‌های چربی یا لیپیدها که به تصلب شرایین کمک می‌کند از مصرف خوراکی‌های سرشار از چربی و کلسترول ناشی می‌شود.

هر چند شواهد فزاینده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد که این همه ماجرا نیست و همیشه تنها دلیل بروز این عارضه عروقی رژیم غذایی نیست. به طور مثال برخی از افراد به رغم مصرف خوراکی‌های سرشار از چربی و کلسترول به بیماری قلبی مبتلا نمی‌شوند.

منبع: ایسنا
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.