تبیان، دستیار زندگی

قوانین ربات جنگجوی دوره اول متوسطه، سیزدهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

قوانین ربات جنگجوی دوره اول متوسطه، سیزدهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : یگانه داودی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قوانین جنگجوی دوره اول متوسطه، سیزدهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان
1)      موضوع مسابقه
ماده 1) در مسابقه جنگجو ربات‌ها می‌بایست در زمان مشخص مواضع مشخصی را فتح کنند و در درگیری‌های متقابل از هم امتیاز بگیرند.

2)     زمین مسابقه
ماده 2) زمین مسابقه یک زمین مستطیل شکل به ابعاد 180*360 سانتیمتر می‌باشد که دیواره‌ای به ارتفاع 10 سانتیمتر در سرتاسر آن وجود دارد. شکل کلی زمین همانند شکل 1 است.
قوانین جنگجوی دوره اول متوسطه، سیزدهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان

شکل 1: نمای کلی زمین جنگ راهنمایی

ماده 3) در آغاز مسابقه ربات‌ها در گوشه زمین در یک اتاق 40 *40 قرار دارند. در زمین دو حفره به قطر 40 سانتیمتر وجود دارد که ربات‌ها باید از افتادن در حفره‌ها اجتناب کنند. 4 دیوار به نام دیواره مرگ هر یک به طول 40 سانتیمتر در بخش‌های مختلف وجود دارد. در وسط زمین و در هر اتاق یک پرچم وجود دارد. 
 
3)     مکانیک و ابعاد ربات
ماده 4) ابعاد ربات 40 *40 سانتیمتر و حداقل وزن آن 1500گرم و حداکثر وزن 4000گرم می‌باشد.

ماده 5) منظور از وزن ربات، وزن کل ربات شامل باطری، قسمت متحرک، دسته کنترل و سیم ربات است.

 تبصره1) وزن دسته کنترل بی سیم جزو وزن ربات محسوب نمی‌شود.

ماده 6) فرض گروه داوری رعایت وزن ، ابعاد وسایر موارد این قانون  از طرف شرکت کنندگان می باشد. همچنین داور در هر زمان می تواند ربات را مورد بررسی قرار دهد و چنانچه تخطی از قوانین عنوان شده داشته باشد، ربات در هر مرحله ای که باشد حذف خواهد شد.

تبصره 1) تخطی از قوانین به کمیته داوری ارجاع داده خواهد شد و بنا به تشخیص کمیته داوری تنبیهات دیگری شامل کسر امتیاز یا  افزایش زمان یا  حذف همان تیم از سایر مسابقات برای تیم خاطی در نظر گرفته خواهد شد.
تبصره 2) حذف یک تیم هیچ حقی برای سایر تیمها ایجاد نخواهد کرد.

ماده 7) شرکت کنندگان حق اعمال تغییرات اساسی در مکانیسم و ساختار ربات را ندارد. این تغییرات شامل اضافه کردن وسایلی همچون ضربه زن ، موتور ، چرخ و همانند این‌ها است.

ماده 8) تعویض قطعات مانند موتور و گیربکس و تغییرات جزیی در بدنه منوط به اینکه موجب افزایش یا کاهش وزن نگردد در زمان مابین مسابقات  (و نه در طول یک مسابقه) بلامانع است. در طول مسابقه نمی توان ربات را تعمیر کرد.

ماده 9) ابعاد ربات باید مقدار ذکر شده باشد. چنانچه اندازه ربات از ابعاد ذکر شده بزرگ‌تر باشد ربات از مسابقه حذف خواهد شد. (ارتفاع محدودیتی ندارد)

تبصره 1) ابعاد ربات در هنگام مسابقه به صورت خودکار و الکترونیکی می‌تواند حداکثر تا 50*50 سانتیمتر بزرگ‌تر شود.
تبصره 2) ربات باید بتواند به صورت خودکار و الکترونیکی خود را تا ابعاد مجاز جمع کند.
تبصره 3) در آغاز مسابقه و قبل از فرمان شروع توسط داور ربات باید در ابعاد اولیه باشد.

ماده 10) شرکت کنندگان مجاز به استفاده از هر نوع قطعه و سیستم سلاح برای ربات می‌باشند.
استفاده از کپسول گاز و هر نوع اسپری قابل اشتعال مجاز نیست.
قوانین جنگجوی دوره اول متوسطه، سیزدهمین جشنواره پروژه های دانش آموزی تبیان
4)    بردهای پردازشی و نرم افزار
ماده 11) شرکت کنندگان می‌توانند از هر نوع سیستم کنترلی برای کنترل ربات استفاده کنند.

5)     تغذیه ربات
ماده 12) ولتاژ نامی تغذیه ربات‌ها حداکثر12 ولت است و باتری‌ها می‌توانند روی دسته کنترل و یا روی ربات نصب گردند.

تبصره 1) استفاده از منبع تغذیه خارج از ربات به هر شکل مانند ترانسفورماتور، آداپتور و یا به هر شکل دیگر مجاز نمی‌باشد.
تبصره 2) تحت هیچ شرایطی میزان ولتاژی که تحویل موتورها می‌گردد نباید بیشتر از 14 ولت شود در این صورت ربات مجاز به شرکت در مسابقه نخواهد بود.

6)    زمان بندی
ماده 13) زمان مسابقه، یک زمان 2 دقیقه‌ای زمان آماده سازی و سپس 5 دقیقه زمان اصلی است.

تبصره 1) هر تیم بعد از اعلام زمان شروع مسابقه حداکثر دو دقیقه وقت آماده سازی دارد و بعد از دو  دقیقه  مسابقه شروع خواهد شد و تیم مقابل شروع به کسب امتیاز خواهد کرد. تیمی که خارج از زمین قرار دارد قبل از اینکه پرچم اتاقش فتح شود  ( با هماهنگی با داور)  می تواند از نقطه شروع وارد زمین شود. فتح پرچم اتاق در شرایطی که ربات بیرون است به معنای پایان مسابقه است.
تبصره 2) چنانچه هر دو تیم در زمان مقرر بیان شده در تبصره 1 ماده 13 نتوانند در زمین حاضر شوند هر دو تیم به عنوان بازنده معرفی خواهند شد.

7)    قوانین اجرایی و کسب امتیاز
ماده 14) مسابقات در مرحله اول به صورت گروهی و سپس تک حذفی برگزار می‌شود. تعداد تیم‌ها در مرحله گروهی 3 تیم در هر گروه است. این تیم‌ها با یکدیگر مسابقه داده 2 تیم برتر به مرحله بعد صعود می‌کند.

ماده 15) پس از آغاز مسابقه ربات‌ها باید مواضع خاصی از دشمن را تصرف کنند. این مواضع هر یک امتیاز خاص خود را دارد. بسته به نوع مواضع پس از اخذ امتیاز ممکن است مسابقه ادامه پیدا کند و یا از ابتدا شروع شود. در پایان پنج دقیقه کسی برنده است که بیشترین امتیاز را کسب کرده باشد. جدول زیر نوع مواضع و نحوه ادامه بازی را توضیح می‌دهد.

جدول امتیازات ربات جنگجو
 
هدف امتیاز توضیحات ادامه بازی
فتح پرچم میانی5ربات باید خود را زودتر از دشمن به پرچم میانی رسانده پرچم را سرنگون کند. این امتیاز تنها یک‌بار محاسبه می‌شود.ادامه
فتح پرچم هر اتاق10ربات باید خود را به اتاق حریف رسانده پرچم حریف را سرنگون کند. اگر رباتی پرچمش سرنگون شده باشد امتیازی کسب نخواهد کرد. این امتیاز تنها یک بار محاسبه می‌شود.ادامه
حفره های جهنم5ربات‌ها باید تلاش کنند تا حریف را درون حفره های جهنم بیاندازند. انداختن ربات به معنای افتادن تمام یا بخشی از ربات درون حفره است.توقف و شروع از خانه‌های اولیه
پرچم خط مقدم10ربات می‌بایست پرچم خط مقدم را سرنگون کند. اگر رباتی پرچم خط مقدمش سرنگون شده باشد امتیازی کسب نخواهد کرد. این امتیاز تنها یک بار محاسبه می‌شود.ادامه
دیواره های مرگ ربات‌ها باید تلاش کنند تا حریف را به دیواره‌های مرگ بکوبند.توقف و شروع از خانه‌های اولیه
از زمین بیرون انداختن50ربات‌ها می‌توانند همدیگر را به طور کامل از زمین به بیرون بیاندازند.پایان نبرد
بلند کردن ربات10ربات‌ها می‌تواند حریف خود را کامل از روی زمین بلند کنند.ادامه
از کار انداختن کامل50ربات می‌تواند کاری کند که ربات قادر به حرکت نباشد.پایان نبرد
کسب غنائم50رباتها ضمن محافظت از الماس های خود باید تلاش کنند تا الماس های طرف مقابل را به زمین خود انتقال دهند.ادامه بازی

تبصره 1) اگر در هنگام درگیری رباتی موفق شود رباتی را به درون حفره بیاندازد و یا به بیرون زمین پرتاب کند و خود نیز پس از ربات مقابل درون حفره بیفتد و یا از زمین خارج شود، امتیاز مربوطه را دریافت خواهد کرد.
تبصره 2) از کار انداختن ربات یعنی به ربات مقابل به نحوی آسیب وارد شود که ربات قادر به حرکت در روی زمین مسابقه نباشد و یا ربات به هر دلیلی مانند قطع شدن باطری، خاموش ماندن مدار، در آمدن موتور و همانند آن نتواند حرکت کند. چرخیدن موتورها نشانه حرکت نیست.
تبصره 3) در طول مسابقه ربات باید قادر به حرکت باشد. چنانچه رباتی قادر به حرکت نباشد و پس از اخطار داور برای حرکت نتواند حرکت کند مسابقه را باخته است. عدم حرکت می‌تواند شامل مواردی مانند خرابی ربات، قطع شدن سیم و یا اشکالات مربوط به خود ربات باشد.
تبصره 4) در هنگام اخطار داور برای حرکت، ربات مقابل باید از ربات مورد اخطار فاصله بگیرد.
تبصره 5) پرچم خط مقدم باید در جایی جلوتر از خط یک سوم زمین به اختیار شرکت کننده‌ها قرار گیرد.
تبصره 6) هر شرکت کننده 5 عدد الماس به اندازه تقریبی 1*1*1 در اختیار دارد که باید به اختیار خود این الماس ها را در نیمه زمین خود قرار دهد.
تبصره 7) رباتها می بایست الماس ها را به خاک خود منتقل کنند. در این صورت در پایان مسابقه به ازای هر الماسی که در زمین وجود داشته باشد 5 امتیاز می گیرند. همچنین می توانند الماسها  را درون حفره های جهنم بیاندازند و یا از زمین به بیرون پرتاب کنند. در این صورت هیچ امتیازی کسب نخواهند کرد.

ماده 16) دست زدن به ربات یا کشیدن سیم و یا هر مورد دیگر که نشانگر اخلال کاربر در کار ربات باشد با توجه به تبصره‌های ذکر شده در این ماده موجب کسر امتیاز خواهد شد.

تبصره 1) در شرایط حساس که ربات در آستانه خروج از زمین و باخت است و کشیدن سیم و یا موارد دیگر باعث نجات ربات خواهد شد، این عمل موجب کسر 35 امتیاز و شروع مجدد از خانه‌های آغازین خواهد شد.
تبصره 2) در شرایط عادی مسابقه که ربات‌ها از نقاط حساس فاصله دارند، کشیدن سیم موجب کسر 5 امتیاز و ادامه بازی خواهد شد.

ماده 17) در صورت تساوی امتیازها رباتی برنده خواهد شد که پرچم میانی را فتح کرده باشد.

بخش پژوهش های دانش  آموزی تبیان، تنظیم: نسرین صادقی