تبیان، دستیار زندگی
آیت الله مصباح یزدی با یاد آوری صفت علم آموزی و عمل به علم از سوی شیعیان واقعی گفت: به استناد روایات اگر کسی علمی بیاموزد و در سایه آن علم هدایتی پیدا نکند آن علم جز دوری از خدا ثمره دیگری برایش نخواهد داشت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آیت الله مصباح یزدی:عالم شیفته دنیا به درد جامعه نمی خورد

آیت الله مصباح یزدی

آیت الله مصباح یزدی با یاد آوری صفت علم آموزی و عمل به علم از سوی شیعیان واقعی گفت: به استناد روایات اگر کسی علمی بیاموزد و در سایه آن علم هدایتی پیدا نکند آن علم جز دوری از خدا ثمره دیگری برایش نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی، رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) شب گذشته در ادامه بیان صفات متقین خاطر نشان کرد: یکی از شاخصه های مهم  شیعیان، توام بودن علم و عمل آنهاست، به این معنا که شیعیان واقعی هر آنچه از علوم می آموزند به آن عمل می‌کنند.

وی افزود: یکی از ویژگی های علم این است که در صورت عمل نکردن به آن از روح انسان خارج می شود. این در حالی است که خداوند وعده داده اگر انسان ها به آموخته های خود عمل کنند چیزهایی را که نمی دانند بر آنان آشکار خواهم کرد.

استاد حوزه علمیه که در حسینیه امام خمینی شهر مقدس قم سخن می گفت، با انتقاد از انگیزه های غیر الهی در کسب علم ابراز داشت:

برخی دوست دارند علم را فقط برای مجادله کردن با مردم یاد بگیرند، برخی هم برای اظهار خودنمایی در مقابل علما به دنبال کسب علم می روند. بدترین شکل در خصوص کسب علم این است که انسان علوم دینی را بیاموزد برای اینکه آن را وسیله دنیا طلبی خود قرار دهد. در این صورت فرد دنبال هوای نفس است، تبعیت از شیطان می کند و علم او باعث دورتر شدن او از خداوند می شود.

وی افزود: آموزش علوم غیردینی نظیر طب و مهندسی برای کسب مقام دنیایی مانعی ندارد، در حالی كه اگر فردی در آموختن همین علوم هم نیت الهی و اخلاص داشته باشد این علم‌آموزیش عبادت است در غیر این صورت نوعی کسب به حساب می آید.

آیت الله مصباح یزدی در ادامه به سیره علمای دین پرداخت و بیان داشت: علمای واقعی به علم خود عمل می کنند. فراگیری علوم دینی مستلزم علم کردن به مفاهیم آن است، زیرا تمامی احکام در علم دین است از این رو عمل نکردن به آموخته ها نوعی کفران نعمت و ناشکری است و اولین عذاب کفران نعمت این است که خداوند انسان را از آن علم محروم می‌كند.

وی تصریح کرد:

خداوند خطاب به حضرت داوود (ع) فرموده است «عالم شیفته دنیا را واسطه بین من و خود قرار نده زیرا اینان راهزنانی هستند که فاصله بین من و بندگان را زیادتر می کنند، اولین عذاب این گروه از علماء این است که شیرینی مناجات کردن با خود را از آنان می گیرم.»

استاد علوم عقلی حوزه علمیه قم در پایان با اشاره به سیره علمای شیعه  تاکید کرد: علمای شیعه به علم خود عامل بودند. برای مثال آیت الله میانجی تمام چیزهایی را که به دیگران می گفت قبلا خودشان عمل کرده بودند.