تبیان، دستیار زندگی
کتاب سید جمال‌الدین اسدآبادی مصلحی متفکر و سیاستمدار نوشته سیداحمد موثقی از سوی موسسه بوستان کتاب منتشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سید جمال‌الدین اسدآبادی مصلحی متفکر و سیاستمدار
سید جمال‌الدین اسدآبادی

کتاب سید جمال‌الدین اسدآبادی مصلحی متفکر و سیاستمدار نوشته سیداحمد موثقی از سوی موسسه بوستان کتاب منتشر شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب سید جمال‌الدین اسدآبادی مصلحی متفکر و سیاستمدار، شرح حال و افکار یکى از برجسته‏ترین شخصیت‏هاى تاریخ اسلام، مصلح و بیدارگر بزرگ دو قرن اخیر است.

سید جمال الدین اسدآبادی جمال مشرق زمین، مرد عرفان و علم، و عمل و سیاست و دارای شخصیتی جاودانه است، زیرا جهانى و انسانى مى‏اندیشید؛ جهان اسلام را وطن خود مى‏دانست؛ هم گذشته و سنت را مى‏شناخت هم غرب و مدرنیته را؛ انگیزه‏ها و نیت‌های وى الهى بود؛ در پى حق و عدل بود. مهاجرى بود که در یک مکان نمى‏ماند و در زمان نمى‏گنجید و فراتر از زمان و مکان مى‏اندیشید و بى‏هیچ‏ترسى با استبداد و استعمار مى‏جنگید و در آرزوى تمدنى نو، براساس اندیشه‏ها و ارزش‏هاى اسلامى بود.

سید جمال‌الدین که هدف اصلی اش در تمام عمر، اتحاد اسلام و وحدت مسلمین بوده، بعد از سالیان متمادی فعالیت و تلاش، می‌توان عنوان داشت که در چند مورد تحول و انقلابی آفرید.

به فراموشی سپردن مایه‌های اختلاف و موارد نزاع میان سنیان و شیعیان با طرخ مبارزه با استعمار و استبداد و تلاش در احیای اسلام و عزت مسلمین، انتقال بعضی نظرات کلیدی تشیع به برخی علمای تسنن و تسری به حوزه‌های بزرگی چون الازهرو برعکس انتقال نظرات اهل تسنن به جوامع اهل تشیع در دورانی که در ایران زندگی داشته است از فعالیت‌های اوست.

اعتقاد به توانائیهای ذاتی دین اسلام، برای رهبری مسلمانان و تامین نیرومندی و پیشرفت آنان، مبارزه با روحیهٔ تسلیم، گوشه نشینی و بی خرکتی، بازگشت به منابع اصیل اندیشه اسلامی ، تبیین تعالیم اسلام به زبان روز و فراخواندن مسلمانان به یادگیری علوم جدید، مبارزه با استعمار و استبداد، به مثابه نخستین گام در راه نوزایی اجتماعی و فکری مسلمانان و تلاش در راه گسترش حضور روحانیت در مبارزات سیاسی و برداشتن مرزهای موهوم بین دیانت و سیاست بویژه در جوامع اهل تسنن مجموع آنچیزی است که از اندیشه‌های وی پس از سالها تلاش به عنوان میراثی باقی مانده از وی می‌توان برشمرد.

کتاب سید جمال‌الدین اسدآبادی مصلحی متفکر و سیاستمدار نوشته سیداحمد موثقی در 168 صفحه و با شمارگان سه هزار نسخه برای دومین بار از سوی موسسه بوستان کتاب منتشر شده است.