تبیان، دستیار زندگی

پاسخ تبیانی به شبهات عاشورایی

وبسایت فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان در روزهای منتهی به اربعین حسینی(ع) در مجموعه مقالاتی به بررسی و ارائه پاسخ در خصوص «شبهات عاشورایی» پرداخت.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اربعین
به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، بخش تاریخ و سیره معصومین(علیهم السلام) موسسه فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان این مقالات را
بر اساس روایات دینی و اطلاعات باقیمانده از واقعه عاشورا تهیه و منتشر کرده است.
شبهه «بارش خون در روز عاشورا» موضوعی ست که این بخش با طرح سوال « آیا واقعاً روز عاشورا از آسمان خون بارید و خاک و سنگ خون گریست، یا این تعابیر استعاره است، یا مربوط به عالم غیب است – چه سندی می‌توان ارائه داد؟ اگر چنین بود، چرا ایمان نیاوردند؟ » به آن پرداخه است.
در پاسخ این شبهه آمده است:«برای ما شیعیان، کلام معصوم حجت است، خواه در احکام باشد و یا در نقل گزاره‌های تاریخی. لذا سعی حدیث
شناسان در علم حدیث و علم رجال و نیز مورخین، بر این است که اسناد و ناقلین را بررسی کنند تا مطمئن شوند که جمله بیان شده، عین آن مطلبی است که معصوم علیه‌السلام فرموده است. و در این باب احادیث موثق بسیاری وجود دارد. برای اهل سنّت نیز باید آن چه در کتب معتبر خودشان آمده و به‌ویژه هر سخنی که با مستندات شیعی و اقوال اهل عصمت علیهم‌السلام نیز تطابق دارد، حجت باشد، چرا که از یک سو علمای اهل سنّت بر آن تصدیق کردند و از سوی دیگر هیچ اختلافی در آن نیست.این ماجرا که جبرئیل خاک قبر سیدالشهداء علیه‌السلام را برای رسول الله صلی الله علیه و آله آورد و ایشان آن را لمس کرده، بوییدند و بوسیده‌اند و. ..، در مستندات موثق حدیثی و تاریخی اهل سنت و شیعه به تواتر نقل شده است. در حدیثی که از ابن عباس نقل شده آمده است: بوی خوشی از آن خاک که جبرئیل برای پیامبر آورد به مشام می‌رسید که خداوند به برکت اینکه آنجا محل دفن امام حسین علیه السلام خواهد شد این خصوصیت را در آن قرار داده است.»
متن کامل به همراه سایر مطالب مرتبط در نشانی http://www.tebyan.net/قابل مشاهده است.