تبیان، دستیار زندگی

نمایی دور از زندگی مشترک!

زن یا مردی كه بعد از هر مشاجره، اصرار بر عذرخواهی دارد، همیشه برنده است و كسی كه مهر و محبت همسر خود را انكار می‌كند و اصرار دارد حتماً طرف مقابل از او عذرخواهی كند، بازنده!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگی مشتر، ازدواج، محبت، مشاجره، همسر، پدر و مادر، عوض کردن همسر، زوج های جوان، خانواده ایرانی، ازدواج و خانواده، جوان و ازدوج
زوج‌های جوان شباهت زیادی به دانشجوهای سال اولی دانشگاه دارند، چون تازه مشغول فراگیری پیچ و خم زندگی مشترك شده‌اند و آگاهی از اشتباهات معمول در اوایل ازدواج به آن‌ها كمك می‌كند كمتر در زندگی زناشویی خطا كنند و در پیچ وخم دلدادگی و حرف‌های ناگفته جوانی، واقعیت‌های یك عمر زندگی در كنار یكدیگر را بیاموزند و تجربه عبور از حوادث تلخ و شیرین را فراگیرند و مهارت‌های لازم را برابر شناخت و تجزیه و تحلیل مشكلات زندگی به دست آورند.

یادآوری چند نكته در این رابطه، به زوج‌های جوان كمك می‌كند تا مسافتی دورتر از شروع زندگی مشترك و رویا‌پردازی‌های عاشقانه را ببینند و با فراز و فرودهای زندگی مشترك بهتر آشنا شوند.

فكر نكردن به فردای ازدواج
بعضی همسران جوان چنان سرگرم‌ جشن ازدواج می‌شوند، كه نمی‌دانند درگیر چه مسایلی شده‌اند. جشن‌ ازدواج شاید سرگرم‌كننده باشد، اما فقط یك شب است. بعد، زن و مرد ناچارند با یكدیگر زندگی كنند، با هم كنار بیایند و خانواده تشكیل بدهند. آن‌ها حق دارند از برنامه‌های جشن و بازتاب آن، از تماشای فیلم عروسی گرفته تا تجدید خاطره با دوستانی كه آن‌ها در شب ازدواج خود دیده‌اند، لذت ببرند، اما تمام مدت، باید تصویر بزرگ‌تری در ذهن داشته باشند.

تلاش برای عوض كردن خلقیات همسر
به احتمال قوی، هر كسی به این دلیل با همسر خود ازدواج می‌كند كه عاشقش بوده، اگر این طور باشد، هیچ دلیلی وجود ندارد بعد از ازدواج بخواهد او را تغییر بدهد.

بدون شك، افراد بالغ به طرز چشمگیری تغییر نمی‌كنند. پس بهترین راه این است كه هر فردی همسر خود را قبول كرده و او را به خاطر منحصر به فرد بودنش و تفاوت‌هایی كه با دیگران دارد، دوست داشته باشد.

تلاش برای عوض كردن همسر، فقط احساسات او را جریحه‌دار كرده و زندگی مشترك را خراب می‌كند.

یاداوری اشتباهات گذشته
بعضی زوج ها در زندگی شان از همه جا و از همه افراد شاکی هستند. زمانی که فردی مدام مورد شکایت مستقیم قرار می گیرد ناخودآگاه شخصیتش تخریب می شود. وقتی نکات منفی و اشتباهات گذشته همسرتان را هر روز به او یادآوری کنید، علاوه بر این که احساسات منفی را به او منتقل می کنید، بعد از مدتی خودتان هم خسته می شوید و احساس می کنید که همسرتان درک تان نمی کند.

حال اگر می خواهید زندگی خوبی را پشت سر بگذارید لازم است به رعایت برخی نکات بپردازید:
همیشه قدردان و سپاسگزار باشید
همانطور که روانشناسان می گویند قدردانی یکی از عواملی است که رابطه را محکم نگه می دارد. اگر می‌خواهید ازدواجی مداوم پر از لحظات خوش داشته باشید هر روز لحظاتی را به سپاسگزاری از او اختصاص دهید و به خاطر کارهایی که انجام می دهد از او قدردان باشید. بنابراین باید به اندازه کارهای خانه به گفتن کلمه “ممنونم” یا “سپاسگزارم” عادت کنید. و روزانه زیاد این کلمه را به زبان بیاورید. اگر این کار را بخشی از کار روزانه خود قرار دهید احترام را به زندگی خود آورده اید. در نتیجه لحظات بد را راحت تر می توانید تحمل کنید.

مقایسه نکنید
 لطفاً پدر و مادر همسرتان را با پدر و مادر خودتان مقایسه نکنید و پیش روی آنها از پدر و مادر خودتان تعریف نکنید. گرچه به طور معمول و البته متأسفانه از پدر و مادر همسر به خوبی یاد نمی‌شود، ولی آنها بیشتر اوقات انسان‌های خوبی هستند. به هر حال همین‌ پدر و مادر همسرتان هستند که همسر شما را بزرگ کرده‌اند و به جایی رسانده‌اند که شما تصمیم گرفته‌اید تا آخر عمر در کنارش زندگی کنید و تکیه گاه شما شده است. آنها دیگر خانواده شما هستند و باید آنها را همان‌طور که هستند بپذیرید. همه چیز روال طبیعی خودش را دارد؛ فقط کافی است که شما عینک بدبینی و روحیه سختگیری تان در زندگی را کنار بگذارید.

زندگی بدون مشاجره امکان پذیر نیست
شاید همین حالا فکر کنید که رابطه شما کاملا آرام و خالی از هر نوع مشاجره و درگیری است. اما در حقیقت تمام زن و شوهرها در زندگی مشاجراتی دارند. به اعتقاد روانشناسان مشاجره می تواند در زندگی خوب باشد اگر درست بحث کردن را بلد باشید. فکر می کنید انداختن تقصیرها گردن دیگری و نام نبردن اسمش در حین مشاجره چقدر می توانید موفق باشید. یاد گرفتن نحوه مشاجره مهارتی اساسی است که به شما یاد می دهد بدون این که آسیبی به روابطت تان برسد نیازهایتان را به زبان بیاورید حتی در صورت لزوم با صدای بلند.

وقتی ماه عسل را می گذرانید و وارد مرحله جدیدی از زندگی می شوید باز هم می توانید قرارهایی که در دوره نامزدی داشتید را بعد از ازدواج داشته باشید. باز هم هر چند وقت یکبار بیرون بروید تا همان حس عاشقانه آن روزها را تجربه کنید. این یکی از روش هایی است که تازه عروس دامادها می توانند برای شاد و تازه نگه داشتن روابطشان به کار ببرند

منابع : مجله خانواده / اولی ها / مگ یاد
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.