تبیان، دستیار زندگی

ازدواج در حال عده وفات بعد از سقط بچه

سوال:اگر زنی قبل از چهار ماه و ده روز بچه اش به دنیا بیایید باید تا چهار ماه و ده روز پس از وفات شوهر صبر کند ، حال اگر قبل از اتمام چهار ماه ازدواج کند چه حکمی دارد ؟(‌چنین حکمی صحیح است )
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 ازدواج در حال عده وفات بعد از سقط بچه

پاسخ:
آیت الله خامنه ای: شرعا قبل از تمام شدن ایام عده وفات شرعا حق ازدواج با دیگری را ندارد. و عقد باطل است و باید از یکدیگر جدا شوند.و در صورت علم به مسأله و یا اگر دخول واقع شده زن بر مرد حرام ابد می شود و دیگر نمی تواند با اوازدواج کند.
آیت الله مکارم: الف) اگر پیش از گذشتن چهارماه و ده روز فرزند به دنیا آید، زن باید تا چهارماه و ده روز از مرگ شوهر عدّه را ادامه دهد. ب) ازدواج با زنی که در عدّه می باشد حرام و باطل است، اگر زن و مرد این مطلب را ندانند، در صورتی که عقد را خودشان خوانده باشند و در زمان عدّه دخول حاصل شده باشد موجب حرمت ابدی است؛ و اگر این مطلب را می دانسته اند حتی اگر دخول هم انجام نشده باشد موجب حرمت ابدی می شود. و احتیاط آن است که در مورد ازدواج با زن شوهردار نیز همین حکم رعایت شود.
آیت الله شبیری: فتوای مذکور صحیح است لذا ازدواج مذکور، حرام و باطل است و در برخی موارد، موجب حرمت ابدی است.
آیت الله وحید: زنى كه شوهرش مرده اگر آبستن باشد باید تا موقع زاییدن عدّه نگه دارد ، ولى اگر پیش از گذشتن چهارماه و ده روز بچّه اش به دنیا آید ، باید تا چهار ماه و ده روز از مرگ شوهرش صبر كند ، و این عدّه را عدّهوفات گویند.
ازدواج در هر عدّه ای حرام و باطل است اگر زنى را كه در عدّه دیگرى است براى خود عقد كند ، چنانچه مرد و زن یا یكى از آنان بدانند كه عدّه زن تمام نشده و بدانند عقد كردن زن در عدّه حرام است ، آن زن بر او حرام ابدى مى شود ، اگرچه مرد بعد از عقد با آن زن نزدیكى نكرده باشد.
اگر زنى را كه در عدّه دیگرى است براى خود عقد كند و با او نزدیكى كند ، آن زن بر او حرام ابدى مى شود ، اگرچه نمى دانسته كه آن زن در عدّه است ، یا نمى دانسته كه عقد زن در عدّه حرام است.

منبع:
استفتا از سایت مراجع عظام


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.