تبیان، دستیار زندگی

مصاحبه و انواع آن (بخش دوم)

مصاحبه شوندگان در این نوع از مصاحبه دارای دیدگاهی هستند که گاه به خبر اعتبار میبخشد و آن را توجیه میکند و گاه ممکن است نظر آنان مغایر خبر اعلام شده باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مصاحبه
همانطور که در بخش اول مقاله "مصاحبه و انواع آن" گفته شد پس از وقوع هر خبری برای روشن شدن جزئیات رویداد اقدام به مصاحبه خبری میشود تا اطلاعات تازه به آگاهی خوانندگان برسد، همگام با این نوع مصاحبه، مصاحبه تفسیری نیز صورت میگیرد که مصاحبه شونده در مورد انگیزه وقوع رویداد، نظر خود را بیان میکند. مصاحبه شوندگان در این نوع از مصاحبه دارای دیدگاهی هستند که گاه به خبر اعتبار میبخشد و آن را توجیه میکند و گاه ممکن است نظر آنان مغایر خبر اعلام شده باشد. در هر حال مصاحبه های تفسیری جایگاه ویژه ای در روزنامه ها و سایر رسانه های خبری دارند. مثلا در مورد خبری که در بررسی مصاحبه خبری گفته شد، خبرنگار برای کسب نظر برخی افراد که صاحب نظر شناخته می‌شوند، مصاحبه ای ترتیب می‌دهد تا از دیدگاه آنان درباره تصمیم دولت در مورد اعزام کارشناس به کشور کویت، خوانندگان خود را مطلع کند. ممکن است این شخص نظر مساعد نسبت به اعزام کارسناسان ایرانی داشته باشد و آن را به نفع کشور بداند یا برعکس این اقدام را مغایر منافع و مصالح ملی تشخیص دهد. به هر حال این یک نظر شخصی است و انتخاب چنین افرادی ارتباط مستقیم با مشی روزنامه دارد.

مثال: مصاحبه خبری

تهران- گروه خبر:
در پی خارج شدن قطار مسافربری تهران-مشهد از خط، مسئول خطوط راه آهن، فرسودگی ریل ها را عامل این حادثه ذکر کرد. قطار مسافربری تهران-مشهد دیروز بعدازظهر در منطقه سمنان از خط خارج شد و 18 مسافر مجروح شدند.
در پی این حادثه (نام و نام خانوادگی) مسئول خطوط راه آهن در مصاحبه ای گفت: هم اکنون ماموران مشغول مرمت ریلها هستند.
وی گفت: این دومین حادثه طی امسال در این مسیر است و به همین دلیل قرار شد تا پایان سال کلیه ریلهای فرسوده مرمت یا تعویض شود.
مسئول خطوط راه آهن افزود: همه مجروحان حادثه دیروز به طور سرپایی مداوا شدند و با اعزام یک قطار ویژه به مسیر خود ادامه دادند.

مثال: مصاحبه تفسیری

ناآرامی‌ها در جاکارتا (اندونزی) زمانی آغاز شد که سربازان به ساختمان مقر حزب اپوزیسیون (حزب دموکراتیک) به رهبری خانم «مگاواتی سوکرانو پونزه» دختر احمد سوکرانو رئیس جکهور پیشین اندونزی حمله‌ور شدند و با ضرب و جرح طرفداران وی، نزدیک به 200 نفر از آنان را دستگیر کردند.
در سال 1993 حزب دموکراتیک «پی.دی.آی» خانم مگاواتی سوکرانو را به رهبری خود برگزید. ظرف سه سال گذشته بر محبوبیت خانم سوکرانو به میزان قابل توجهی افزوده شد.
سوهارتو از افزایش محبوبیت دختر سوکرانو به وحشت افتاد و سرانجام دو ماه پیش با تحریک و کمک یک گروه انشعابی از حذب دموکراتیک، وی را از رهبری حذب کنار گذاشت. بحران رهبری در حذب به خیابان های جاکارتا کشیده شد و دولت نگران حکومت 30 ساله ژنرال شد.
خانم «کامل بوجاجیو» از گروه حمایت از حقوق بشر در اندونزی که مقر آن در لندن است، در مصاحبه ای با شبکه خبری بی.بی.سی اوضاع کنونی اندونزی را چنین ارزیابی میکند:
آیا فکر میکنید که اعتراض های مردمی به بهانه حمایت از خانم سوکرانو، در نهایت خطری برای دولت سوهارتو فراهم خواهد آورد؟
کارمل بوجاجیو: بله، این امکان وجود دارد. سوهارتو در موقعیت دشواری قرار گرفته است و اگر با طرفداران دموکراسی سازش کند، حکومت خودکامه 30 ساله خود را به خطر خواهد انداخت. در صورت نشان دادن خونت نیز او فقط عصبانیت مردم را افزایش خواهد داد و آنان را وادار به نشان دادن اعتراض بیشتر خواهد کرد.
آیا فراهم کردن وسایل برکناری خانم سوکرانو از رهبری حزب دموکراتیک، به ضرر ژنرال سوهارتو تمام نشده است؟
کارمل بوجاجبو: بله، همین طور است. در پی برکناری خانم سوکارنو، محبوبیت او به اوج رسیده است. نه تنها در جاکارتا، بلکه در بسیاری از شهرهای کوچکتر مردم به او بصورت یک رهبر اپوزیسیون و طرفدار آزادی می نگرند. در واقع سوهارتو با اشتباهی که مرتکب شد از دختر سوهارنو یک قهرمان ساخت.
ولی مثل اینکه جدای از 3000 نفری که به طرفداری از خانم سوکرانو دست به تظاهرات زدند، عده زیادی از مردم کوچه و بازار فقط نظاره گر اوضاع بودند؟
کارمل بوجاجیو: رقمی که من دارم، بیشتر از 3000 نفر است.
فراموش نکنید که مردم با دست خالی نمیتوانند به مقابله با سربازان به شدن مسلح بپردازند. ارتش فقط به ماشین های آبپاش و باتون پلیس صدشورش اکتفا نکرد، بلکه در روزهای آخر تظاهرات، حتی تانکهای خود را در خیابان ها مستقر کرد. مردم از نمایش قدرت ارتش به وحشت افتادند.
آیا سوهارتو از قدرت لازن برای سرکوب آزادی خواهان برخوردار است؟
کارمل بوجاجبو: او مطمئن نیست که از حمایت بی چون و چرای ارتش برخوردار است یا نه. این به صورت یک علامت سوال بزرگ برای او درآمده است. فرماندهان بلندپایه ارتش از او حمایت میکنند، اما معلوم نیست که افسران جزء یا سربازان ارتش هم از او اطاعت خواهند کرد یا نه. خبرهای پشت پرده حاکی از نارضایتی برخی از افسران پلیس و نیروی هوایی از نحوه برخورد خشن ژنرال با دختر سوکارنو است.
گروه بین المللی ( نقل از روزنامه اخبار- 10/5/75)

ادامه مطلب مصاحبه و انواع آن را بزودی در اختیار شما کاربران گرامی قرار می‌دهیم.

مصاحبه و انواع آن (بخش اول)