تبیان، دستیار زندگی

مدارس ابتدایی اجازه همکاری با موسسات آموزشی را ندارند

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش عنوان کرد: از نظر وزارت آموزش و پرورش، مدارس ابتدایی اجازه همکاری با موسسات آموزشی و معرفی کتاب‌های کمک‌درسی به دانش‌آموزان را ندارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان
مدارس ابتدایی اجازه همکاری با موسسات آموزشی را ندارند
به گزارش مركز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش به نقل از معاونت آموزش ابتدایی، رضوان حکیم‌زاده، در بازدید از غرفه آنا در نمایشگاه مطبوعات درخصوص فعالیت آموزشگاه‌ها و تولید کتاب‌های کمک‌درسی در دوره ابتدایی گفت: برای اینکه بتوانیم فعالیت موسسات آموزشی و تولید کتاب‌های کمک‌درسی را در مدارس ابتدایی محدود کنیم، نیازمند تغییر در نگرش خانواده‌ها، معلمان و مسئولان مدرسه هستیم. با توجه به اطلاعات دوران کودکی، لازم است والدین این دوران را به رسمیت بشناسند و آرزویشان برای فرزندان‌شان تنها مطالعه کتاب‌های درسی و حضور در کلاس‌های متعدد نباشد. متاسفانه اکثر خانواده‌ها با این تفکر که فرزندان آنها باید در آینده دانشمند بزرگی شوند، آنها را به سمت موسسات آموزشی و مطالعه کتاب‌های کمک‌درسی سوق می‌دهند.
وی افزود: والدین گزینه‌هایی را که برای آینده پیش روی دانش‌آموزان قرار می‌دهند، صرفا دکتر و مهندس شدن و تحصیل در مدارس خاص و تیزهوشان است که این تفکر در بین خانواده‌ها بستر را برای فعالیت موسسات آموزشی و تولید کتاب‌های کمک‌آموزشی فراهم می‌کند.
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در ادامه یادآور شد: از نظر وزارت آموزش و پرورش فعالیت‌های موسسات آموزشی و تولید کتاب‌های کمک‌درسی مردود است، زیرا ما معتقد هستیم در دوره ابتدایی، دانش‌آموزان باید توصیفی مورد ارزشیابی قرار بگیرند که این امر فرصت یادگیری برابر را برای همه دانش‌آموزان به رسمیت می‌شناسد.
حکیم‌زاده تصریح کرد: باید تمام فرآیندهایی که در مدرسه اتفاق می‌افتد همگام با ارزشیابی کیفی و توصیفی دانش‌آموزان باشد. اگر قرار باشد ما در کنار این‌گونه عملکرد، آزمون‌ و تست‌ برگزار کنیم، این موضوع با ارزشیابی کیفی و توصیفی تناقض پیدا خواهد کرد. در همین رابطه، پیگیری کردیم مدارس استعداد درخشان و نمونه از پایه هفتم به پایه نهم منتقل شود. اگر این اتفاق بیفتد اثری که وجود این مدارس و 7.5 میلیون دانش‌آموز ابتدایی دارد، خود به خود محو می‌شود.
وی با بیان اینکه فعالیت موسسات و تولید کتاب‌های کمک‌درسی مورد انتقاد وزیر بهداشت قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: فعالیت موسسات و تولید کتاب‌های کمک‌ آموزشی، اثرات مخربی را خواهند داشت. بر این اساس، کارگروهی در وزارت آموزش و پرورش تشکیل شد و نتایج تصمیم کارگروه قرار است به وزیر آموزش و پرورش منتقل شود تا فرهنگسازی از مدارس و خانواده‌ها، مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگی و... آغاز شود.
حکیم‌زاده در پایان تاکید کرد: از نظر وزارت آموزش و پرورش و معاونت آموزش ابتدایی، همکاری مدارس با موسسات و معرفی کتاب‌های کمک‌درسی به دانش‌آموزان، ممنوع است.


منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش