تبیان، دستیار زندگی

از قهر مهدی فخیم‌زاده تا دعوای فرحبخش و علم‌الهدی در برنامه زنده سینما دو

«شتر گاو پلنگ» سینما مقابل دوربین!

هفتمین قسمت از سری جدید برنامه سینما دو با اجرای حامد عنقا پنجشنبه با موضوع وضعیت دستمزد بازیگران سینما و بررسی اکران خارجی پخش شد. برنامه‌ای که حضور هر دو مهمان آن مهدی فخیم‌زاده و امیر حسین علم‌الهدی با حاشیه‌های فراوانی روبه‌رو شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
برنامه شبکه دو

در بخش ابتدایی برنامه به بهانه جلسه اخیر اتحادیه صنفی تهیه‌کنندگان که در آن مساله دستمزد بالای بازیگران و نظام‌مند کردن آن مورد بحث قرار گرفته بود، مهدی فخیم‌زاده به عنوان کارشناس مهمان برنامه بود.

فخیم‌زاده در بخش‌هایی از صحبت‌هایش در این زمینه گفت: «مساله دستمزد بازیگران یک معلول است و باید علت آن را پیدا کرد. این طور نیست که همه بازیگران دستمزد بالا می‌گیرند، چند نفر خانم و آقا هستند که استار و سوپر استارند بابت شهرتشان پول می‌گیرند.» او در ادامه با اشاره به این‌که سینمای ایران الان وضعیت «شتر، گاو، پلنگ» دارد و تکلیفش معلوم نیست، یکی از دلایل بالا رفتن نادرست دستمزد برخی بازیگران را حضور آقازاده‌ها و پول‌های دولتی در سینما دانست.

در حالی که بحث درباره دلایل افزایش بی رویه دستمزد برخی بازیگران ادامه داشت لاله اسکندری یکی از اعضای انجمن صنفی بازیگران سینما مهمان تلفنی برنامه شد تا در خصوص این‌که چرا این نهاد صنفی واکنشی به خروجی جلسه اتحادیه صنفی تهیه‌کنندگان نشان نداده توضیحاتی ارائه کند.

اما اولین اتفاق حاشیه‌ای برنامه در میان توضیحات اسکندری رخ داد و در حالی که او مشغول توضیح در این خصوص بود، ناگهان مهدی فخیم‌زاده با ناراحتی و در اقدامی عجیب و کم‌سابقه تقاضای خداحافظی و ترک برنامه زنده را کرد. درخواست و اصرار حامد عنقا برای ارائه دلیل ناراحتی از سوی فخیم‌زاده مورد توجه قرار نگرفت و او در میانه پخش آیتمی در برنامه بدون خداحافظی استودیو را ترک کرد که این رفتار تعجب خیلی‌ها را به همراه داشت و البته واکنش‌های زیادی هم در شبکه‌های اجتماعی داشت. گویا دلیل فخیم‌زاده برای قهر از آنتن زنده تلویزیونی گفت‌وگوی تلفنی با اسکندری به عنوان یکی از اعضای انجمن بازیگران بوده که دلیل عجیبی به نظر می‌رسید. با این حال عنقا به عنوان مجری پس از حضور مجدد در استودیو از طرف خودش، برنامه و فخیم‌زاده از مخاطبین به خاطر رخ دادن چنین اتفاقی عذرخواهی و ابراز امیدواری کرد سعه صدر اساتید و بزرگان سینما در مورد مسائل مختلف بیش از گذشته شود.

اما این پایان حاشیه‌های برنامه سینمادو نبود. در بخش دوم این برنامه قرار بود بحث اکران فیلم‌های خارجی بررسی شود و از امیرحسین علم‌الهدی نیز به عنوان یکی از حامیان اصلی این موضوع دعوت شده بود تا دلایل حمایت خود را بگوید. اما در ابتدا قرار شد علم‌الهدی پاسخ اتهامات محمدحسین فرحبخش به گروه «هنر و تجربه» را بدهد و از دستاوردهای این گروه سینمایی دفاع کند، گروهی که علم‌الهدی مدیر آن است و در برنامه هفته گذشته سینما دو فرحبخش حسابی به آن تاخته بود.

علم‌الهدی با اشاره به این‌که بلد نیست مثل فرحبخش به اشخاص اتهام بزند دلگیری خودش را از او اعلام کرد و با ارائه آماری به دفاع از گروه «هنر و تجربه» پرداخت. اما دقایقی بعد حسین فرحبخش روی آنتن آمد تا به آمارهای علم الهدی پاسخ دهد و این گونه بود که بحث بسیار شدیدی بین آن دو در گرفت.

فرحبخش با اشاره به این‌که سطح فیلم‌هایی که او تهیه می‌کند و می‌سازد بالاتر از آثاری است که در هنر و تجربه اکران می‌شود دلیل آن را تماشای همه فیلم‌هایش توسط همه مردم ایران دانست که علم‌الهدی با ارائه آماری درباره فروش فیلم آخر فرحبخش حرفی را که زده بود زیر سوال برد.

فرحبخش در ادامه نقل قولی از حجت‌الله ایوبی آورد و گفت:«آقای ایوبی یک روز به من گفتند آقای فرحبخش ما یک سری فیلمساز مزاحم داریم که این فیلم‌ها را برای دایی و عمه‌شان می‌سازند و نمی‌توانیم نشان بدهیم بگذاریم با گروه هنر و تجربه شرشان از سر سینمای حرفه‌ای کم شود.»

این صحبت فرحبخش با واکنش تند علم‌الهدی مواجه شد و او فرحبخش را متهم به تحریف تاریخ، نداشتن اطلاعات کافی و خالتور سازی کرد. از اینجا به بعد گفت‌وگو دعوای تلفنی فرحبخش و علم‌الهدی به اوج رسید. فرحبخش گروه هنر و تجربه را لانه شیطان دانست و علم‌الهدی هم ابراز خوشحالی کرد که به جای این‌که مثل فرحبخش که خودش صاحب سینماست فیلم‌های سخیف بسازد و نمایش دهد فیلم‌های بزرگان سینما را پس از سال‌ها مهجور بودن در این گروه به نمایش گذاشته است. فرحبخش اعلام کرد علم‌الهدی آدم مدیریتی است و در این سینما ماندگار نخواهد بود و علم‌الهدی هم در پاسخ گفت فرحبخش نگران نباشد او در همین سینما خواهد ماند و عمرش را تمام خواهد کرد. در حالی که این گفت‌وگو به سمت ناخوشایندی پیش می‌رفت حامد عنقا ترجیح داد از فرحبخش خداحافظی کند و پس از چند دقیقه صحبت با علم‌الهدی قول داد بزودی سینما دو برنامه‌ای مفصل درباره حواشی و ماهیت گروه هنر و تجربه پخش خواهد کرد.

سعه صدر، واژه گمشده سینما

دیروز برنامه «سینما دو» جنجالی بود. هم بخش اول آن که مهدی فخیم زاده بعد از صحبت‌های تلفنی لاله اسکندری درباره وضعیت معیشتی بازیگران و طولانی شدن این بحث برنامه را ترک کرد و رفت و هم بخش دوم آن که محمد حسین علم‌الهدی در استودیو برنامه با محمدحسین فرحبخش که مهمان تلفنی برنامه بود حسابی به هم تاختند و برنامه طوری جلو رفت که حامد عنقا تهیه‌کننده و مجری سینما دو مجبور شود بیش از ده بار کات بدهد و آتش‌بس اعلام کند!

در این برنامه علم‌الهدی مدعی شد که فرحبخش مثل فیلم‌هایش سطحی است و نمی‌تواند درباره هنر و تجربه موضعگیری منطقی داشته باشد و فرحبخش هم علم‌الهدی را کارمندی دانست که به قول او «لانه شیطان» را راه انداخته و به فاصله‌ای کوتاه از سینما خواهد رفت. ادعایی که علم‌الهدی مجبور شد برایش خط و نشان بکشد و بگوید تا عمر دارم در این سینما خواهم ماند.این خط و این نشان!

واکنش ثانویه

در این برنامه محمدحسین فرحبخش از قول حجت‌الله ایوبی (رئیس اسبق سازمان سینمایی) صحبت‌هایی را علیه گروه هنر و تجربه مطرح کرد و مدعی شد که حتی ایوبی هم به قصد کم کردن بار سینمای اصلی، هنر و تجربه را راه‌اندازی کرده است.

در پیگیری‌های خبرنگار روزنامه جام‌جم، حجت‌الله ایوبی گفت: دیدگاهم درباره هنر و تجربه را همه می‌دانند و نیازی به توضیح ندارد.

از سویی دیگر، امیرحسین علم‌الهدی مدیر گروه سینمایی هنر و تجربه هم به جام‌جم گفت: هر صحبتی را که لازم بوده در خود برنامه گفتم و نیازی به صحبت جدید نمی‌بینم. متاسفانه به رغم تماس‌های مکرر موفق به صحبت با محمدحسین فرحبخش نشدیم.

منبع: جام جم