تبیان، دستیار زندگی

پروین زمانه ات را در تبیان بشناس

وبسایت فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان همزمان با سالمرگ پروین اعتصامی و در مقاله ای به معرفی بخشهای مختلف زندگی این شاعر پرآوازه پرداخت.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پروین اعتصامی
به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، بخش ادبیات فارسی موسسه فرهنگی اطلاع‌رسانی تبیان این مقاله را بر اساس زندگینامه این هنرمند تهیه و منتشر کرده است.
سید کمیل ادبی در این مقاله می نویسد:«همسویی با جریان‌های مختلف جامعه، هم‌صدایی با مردم، نزدیک بودن به زبان و دل مردم، درکی عمیق از حوادث تلخ و شیرین روزگار، همدردی و هم نوع دوستی، برخی از دلایل حیات و بالندگی آثار بعضی از برگان ادب است؛ آثاری که زمانی رخدادها و فراز و نشیب‌های جامعه را در برگرفته و درد و دل مردمان را در آینۀ تاریخ منعکس کرده است تا آیندگان از آن عبرت بگیرند و پند پذیرند. در میان آن ستارگان فروزان، بانویی نام آشنا و درّ گرانمایه است به نام پروین که اثر گرانقدرش نزد مردمان، ارج و قربی کم‌نظیر دارد.صورت بی ریا و سیرت بی آلایش پروین، آینه ای زلال و شفاف است که زیبایی‌های اخلاق، ظرافت‌های افراد و نجابت‌های اسلاف را در حد بالایی به تصویر کشیده است.
اگرچه عمر پروین اندک و حیات او در دنیای فانی بس ناچیز و کوتاه بود، ثمرۀ عمرش چراغی تانباک است که محبوبیت آن در میان دوستداران ادب و محاسن اخلاق، روزافزون شده است. پروین، شکل‌گیری شخصیت فرهنگی و ادبی‌اش را در حد زیادی مرهون پدر دانشمندش بود که اغلب اوقات شبانه روزی‌اش را با بزرگان و ادیبان روزگار سپری می‌کرد. مرحوم علامه دهخدا، ملک الشعرا بهار، نصر الله تقوی و چندین و چند تن دیگر، بزرگان و صاحبنظران ادبیِ وقت بودند که گاه و بی‌گاه با پروین و پدرش همنشین می‌شدند. این نشست و برخاست‌های هدفمند، ساختارهای ذهنی و مایه‌های علمی ـ ادبی پروین را از دوران کودکی شکل داد و او از خرمن اندوخته‌های بزرگان فرهنگ، خوشه‌ها چید. روین با استعداد سرشار و روح لطیف بی آلایه ای که داشت، بسیار زود از نام‌آوران ادب آن روز، مایۀ علمی گرفت و از روحیۀ فرهنگی و ادبی آنان تاثیر پذیرفت. معاشرت با اساتید فرهنگ و ادب‏، تاثیر عمیق بر جان و دل او گذاشت و به دنبال آن در سیزده یا چهارده سالگی شعری سرود که در مجلۀ بهار چاپ و منتشر شد. پروین با انتشار شعرش‏، به صورت رسمی پای در وادی بی انتها و حیرت‌آور ادب گذاشت و لیاقت و برازندگی‌اش را در میان شاعرانِ زبردست به اثبات رساند.»
متن کامل این مقاله در اینجا قابل مشاهده است.