تبیان، دستیار زندگی

«اعلامیه بالفور» نشانه تداوم استعمارگری انگلیس در طول تاریخ است

شیخ «محمد صالح الموعد» اعلام کرد که برگزاری جشن در سالگرد صدور اعلامیه بالفور توسط لندن و عدم عذرخواهی از آن نشانگر عقب ماندگی و نژادپرستی این کشور است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
شیخ «محمد صالح الموعد»
خبرگزاری مهر، گروه بین ­الملل- محمد فاطمی زاده: دوم نوامبر ۲۰۱۷ ( ۱۱ آبان ماه) مصادف است با یکصدمین سالگرد صدور «اعلامیه بالفور»، یادداشتی که جیمز بالفور وزیر امور خارجه انگلیس‌ خطاب به «روتشیلد» ارسال نموده و در آن نظر مساعد دولت‌ انگلستان‌ نسبت‌ به‌ «تشکیل‌ یک‌ کشور یهودی‌ در فلسطین» ‌ را اعلام کرد.
اعلامیه بالفور یکی از عجیب ترین اسناد بین المللی تاریخ است، زیرا به موجب آن یک دولت استعمارگر، سرزمینی (فلسطین) را که مالک آن نبود، به نیابت از کسانی که مالکش بودند (فلسطینیان) و استحقاقش را داشتند، به کسانی بخشید که اصلاً استحقاق آن را نداشتند (صهیونیست ها)، فاجعه ای که به نحو بی سابقه‌ای در تاریخ، به اشغال یک سرزمین و آواره شدن یک ملت منجر شد. به همین دلیل نیز تعدادی از علمای جهان اسلام همایشی تحت عنوان «وعده حق-فلسطین میان بیانیه بالفور و وعده ­الهی» را با مدیریت اتحادیه جهانی علمای مقاومت در بیروت برگزار کردند.
در همین راستا خبرنگار مهر با شیخ «محمد صالح الموعد» سخنگوی هیأت علمای فلسطین گفتگو کرده که در ادامه از نظر می گذرد.
*اهمیت برگزاری همایش دو روزه «وعده حق-فلسطین میان بیانیه بالفور و وعده­ الهی» در بیروت با حضور ده­ها نفر از علمای مسلمان جهان و پیام آن به خطاب به کشورهای منطقه و دشمنان امت اسلامی چیست؟ علمای اسلامی چگونه می­ توانند در توجه و اهتمام مسلمانان به مسأله فلسطین ایفای نقش کنند؟
از برگزارکنندگان این همایش با هدف حمایت از فلسطین در بیروت تشکر می­ کنیم. برگزاری این­گونه همایش­ها در هر کشوری به نفع مسأله فلسطین و مقاومت است. پیش از این همایش­ها بیشتر در تهران برگزار می شد که ما از ایران به دلیل حمایت­های گسترده­اش از فلسطین تشکر می کنیم.
در بُعد مردمی و دولتی نیز باید تحرکی در راستای پشتیبانی از ملت فلسطین صورت گیرد. این همایش­ها و مشابه آن در ایران، موجب اولویت ­بخشی به مسأله فلسطین می­شود. هر کس با فلسطین باشد، از سوی خداوند یاری می گردد و هر کس علیه فلسطین باشد، خائن به خدا و پیامبر و مومنین است. صهیوینست ­ها نیز سقوط خواهند کرد و فلسطین و مقاومت پیروز خواهد شد.
*در خصوص اعلامیه بالفور و نقش آن در اشغال سرزمین فلسطین توضیح دهید. پاسخ و واکنش شما به اظهارات نخست وزیر انگلیس مبنی بر برگزاری جشن در صدمین سالگرد صدور این اعلامیه چیست؟
در سال ۱۹۱۷ میلادی انگلیسی­ها، فلسطین را تحویل صهیونیست­ها دادند تا سرزمین ما به وطنی برای نژاد یهود تبدیل شود. این اقدام انگلیسی­ ها در طول صد­سال گذشته بی­سابقه بوده و از آن زمان تاکنون هیچ کشوری، سرزمینی را از صاحبان آن نگرفته و به قوم دیگری تحویل نداده و همچنین صاحبان اصلی آن سرزمین را هم از کشورشان اخراج نکرده است.
بر همین اساس نیز ما تاکید می­ کنیم که انگلیس دشمن انسانیت، اخلاق، ملت­ها، دین و هر چیزی که مربوط به انسانیت می­ باشد، است. اقدام انگلیس در صدور اعلامیه بالفور در حقیقت اصرار و ادامه استعمارگری خود در طول تاریخ است و ما آن را جنایت عصر علیه انسانیت و مردم فلسطین می دانیم.
برگزاری جشن در سالگرد صدور اعلامیه بالفور توسط لندن و عدم عذرخواهی از آن نیز نشانگر عقب ماندگی و نژادپرستی انگلیس و تسلیم بودن این کشور در برابر لابی صهیونیستی است. انگلیس با منافع صهیونیسم در تجزیه منطقه همراه و هماهنگ است و خیر و خوبی را برای امت و منطقه ما نمی خواهد. با این حال و پس از گذشت ۷۰ سال از اشغال فلسطین، نسل های چهارم و پنجم فلسطین بر گزینه مقاومت و مبارزه با رژیم صهیونیستی برای آزادسازی کل اراضی فلسطین پایبند هستند و بر آن تاکید دارند. رژیم صهیونیستی فقط زبان قدرت را می فهمد نه زبان گفتگو را. بر همین اساس نیز ما بر مقابله و مبارزه با این رژیم تاکید داریم.
مردم فلسطین با قلم و سلاح خود در برابر صهیونیست­ها مقاومت می­کنند تا اراضی اشغالی خود را به صورت کامل آزاد نمایند. مردم فلسطین از سرزمین و مقدسات خود دست نخواهند کشید و امروز در سال ۲۰۱۷ میلادی نیز مقاومت از طریق موشک­ها و اراده خود، اشغالگران را شکست داده است.
مقاومت لبنان نیز در طول جنگ­های سال ۲۰۰۰ و ۲۰۰۶ میلادی توانست صهیونیست­ها را شکست دهد. بنابراین اشغالگران و رژیم صهیونیستی فقط زبان قدرت را می فهمد و اعرابی که برای عادی ­سازی روابط با رژیم اشغالگر قدس مسابقه می­ گذارند، خیانت کرده و در برابر نسل­های آینده رسوا می­شوند.
*به نظر شما امکان محاکمه مقامات دولت انگلیس در دادگاه ­های بین­ المللی به دلیل حمایت و افتخار به صدور اعلامیه بالفور وجود دارد؟
ما حق محاکمه انگلیس را برای خود محفوظ می­دانیم و این کشور باید خسارت­های ناشی از آواره کردن ما را جبران کند. زیرا این حق مشروع ما است و جهان نیز باید ما را در این زمینه حمایت کند. در وهله نخست انگلیس باید عذرخواهی و خسارت مردم فلسطین را جبران کند. حق ماست که در برابر سازمان­های جهانی از جمله نهادهای حقوق بشری و سازمان ملل، دعوتی بین ­المللی را برای محاکمه مطرح کنیم.
از وکلای فلسطینی نیز درخواست می ­کنم که سریعا با تشکیل کمیته­ای حقیقت­ یاب، جنایت انگلیس علیه فلسطین را مورد بررسی قرار دهند تا انگلیس و مقامات این کشور را که اعلامیه بالفور را تایید می­کنند، به عنوان جنایتکار جنگی اعلام نمایند. حداقل کار این است که انگلیس علاوه بر عذرخواهی و پرداخت خسارت، کشور فلسطین را هم به رسمیت بشناسد. ما فقط بازگشت به فلسطین و مقدسات خود را قبول می­ کنیم.
*اخیرا توافق آشتی ملی میان جنبش حماس و فتح امضا شده است. نقش این توافق و به صورت کلی وحدت گروه­های فلسطینی را در بازپس ­گیری تمام سرزمین اشغالی فلسطین چگونه ارزیابی می­ کنید؟
ما معتقدیم که توافق حاصل شده مورد تمجید است اما اصولی همچون آزادسازی کل فلسطین، باقی ماندن مقاومت به عنوان مبنا و اساس، محافظت از مقدسات به ویژه قدس و حق بازگشت برای تمام آوارگان فلسطینی باید حفظ گردند.
نباید این توافق را در حد بازگشایی گذرگاه­ها محدود کرد. زیرا برای فلسطین صد­ها هزار شهید و اسیر و آواره داده ­ایم. مصالحه در حقیقت یک مکانیسم و وسیله در خدمت مسأله فلسطین است و کار اصلی و اساسی نیست. ما به دلیل مشکلات اقتصادی از اصول خود عقب­ نشینی نمی ­کنیم و مقاومت و صبر اساس مبارزه ما است. نبرد ما نبرد نسل ها است و ادامه خواهد داشت. فقط نسبت به اقدامات برخی خرابکاران نیز هشدار می دهیم.

منبع :سایت خبرگذاری مهر