تبیان، دستیار زندگی

عوامل نارسایی کبد

هموکروماتوز (hemochromatosis) نوعی بیماری شایع ارثی متابولیسم آهن و از جمله بیماری های مرتبط با نارسایی کبد است که با رسوب بیش از حد آهن در تمام بدن مشخص می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
عوامل نارسایی کبد
 هموکروماتوز (hemochromatosis) نوعی بیماری شایع ارثی متابولیسم آهن و از جمله بیماری های مرتبط با نارسایی کبد است که با رسوب بیش از حد آهن در تمام بدن مشخص می شود.

عوامل نارسایی کبد

در بیماری هموکروماتوز افزایش نامتناوب در جذب اهن از روده، موجب رسوب مقادیر بیش از حد آهن در سلول های پارنشیمی می شود که سرانجام به آسیب بافتی و اختلال عملکرد عضو خاتمه می یابد.
رنگدانه ی اهن ذخیره در بافتها، «هموسیدرین» نام دارد زیرا تصور شده است که این رنگدانه از خون مشتق می شود. هموکروماتوز عبارت است از اضافه بار پیشرونده آهن که به ویژه به فیبروز و نارسایی کبد منجر می شود.
هموکروماتوز باعث بروز سیروز کبدی می شود و علاوه بر آن دیابت شیرین، آرتریت (التهاب مفصلی)، بیماری عضله ی قلب (کاردیومیوپاتی) ایجاد می کند.
معمولاً کبد اولین عضوی است که در بیماری هموکروماتوز گرفتار می شود. ممکن است بزرگی و نارسایی کبد، بدون وجود علایم یا بدون وجود تست های عملکرد کبدی دیده شود. در ۳۰ درصد بیماران مبتلا به سیروز، سرطان کبد ایجاد می شود که شایع ترین علت مرگ در بیماران را تشکیل می دهد.

کرم کبدی

چندین گونه عفونت با کرم کبدی (Liver fluke) یا کرم صفراوی (biliary fluke) از جمله بیماری های مرتبط با نارسایی کبد شایع جنوب شرقی آسیا و روسیه هستند و گونه های دیگری نیز در اروپا، آفریقا و آمریکا دیده می شوند. عفونت با Clonorchis sinensis، کرم کبدی چینی یا شرقی، در میان پستانداران ماهی خوار آسیای جنوب شرقی اندمیک است.
عفونت با فاسیولاهپاتیکا (Fasciola hepatica) و فاسیولا ژیگانتیکا (F.gigantica) از بیماری های حیوانی قابل انتقال به انسان هستند که در سراسر جهان یافت می شوند و به ویژه به فرم اندمیک در کشورهایی که گوسفند یا گاو پرورش داده می شود بروز می کنند.
انسان از طریق خوردن متاسرکرهای چسبیده به گیاهان آبی (مثل بولاغ اوتی یا شاهی آبی) آلوده به مدفوع گوسفند یا گاو مبتلا به فاسیولیازیس می شود. عفونت همچنین از طریق مصرف آب آلوده یا خوردن مواد غذایی شسته شده با چنین آبی به وجود می آید.
فاسیولیازیس با درد شکم، تب، بزرگی کبد، یرقان، ائوزینوفیلی، کهیر و اسهال مشخص می شود. عفونت دراز مدت به فیبروزه شدن کبد می انجامد. برای درمان کرم کبدی از پرازی کوانتل یا تری کلابندازول استفاده می شود.

درمان نارسایی کبد

پیوند کبد تنها گزینه ی درمانی در افراد مبتلا به نارسایی کبدی غیر قابل بازگشت به شمار می آید.
اکثر پیوندهای کبد برای درمان بیماری های مرتبط با نارسایی کبد که منجر به سیروز می شوند، یعنی هپاتیت مزمن، الکلیسم، هپاتیت خود ایمن و بسیاری از بیماری های دیگر به کار می روند. پیوندهای کبدی معمولاً از اهداکنندگانی که به دنبال مرگ مغزی فوت می شوند به دست می آیند.

منبع : سایت سلامتی
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.