تبیان، دستیار زندگی
طبق قولی که قبلا" داده بودم قرار شد اول از درس ریاضی شروع کنیم که معضل بسیار بزرگی است . درس ریاضی برای رشته ی ریاضی ، مباحث بسیار گسترده و مهمی را شامل می‌شود که بیشترین ضریب را دارد و در بالا و پایین شدن تراز خیلی موثر است ....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه درس بخوانیم ؟

چگونه باید برای کنکور درس بخوانیم ؟ (4)

طبق قولی که قبلا" داده بودم قرار شد اول از درس ریاضی شروع کنیم که معضل بسیار بزرگی است . درس ریاضی برای رشته ی ریاضی ، مباحث بسیار گسترده و مهمی را شامل می‌شود که بیشترین ضریب را دارد و در بالا و پایین شدن تراز خیلی موثر است . مواردی که باید در یادگیری ریاضی در نظر گرفته شود ، به قرار زیر است :

  1. بهتر است ریاضیات را از همان اول دبیرستان کم کم و پله پله سر کلاس خوب یاد بگیریم، زیرا که ریاضی، درسی زنجیروار است و وقتی سنگ بنای یک مبحث را بد بگذارید، روی فهمیدن و یادگیری خیلی از موارد دیگر تاثیرجبران ناپذیری می‌گذارد (قابل توجه بچه های سال اول یا دوم که می‌خواهند از الان خود را برای کنکور آماده کنند )
  2. کتب درسی ریاضی بسیار مهمند ، و این در حالی است که 99درصد دانش آموزان ریاضی را فقط از روی جزوه و کتابهای کمک آموزشی می‌خوانند .
  3. برای شروع، از کتاب اول دبیرستان شروع کنید (البته چون مباحث آن بسیار ساده است و اکثرا"در سالهای بالا تکرار شده است ، لزومی ندارد خط به خط کتاب را بخوانید و مثالها را حل کنید. فقط به دوره ی فرمولهای ارائه شده و حل تمرینهای سخت آخر هر مبحث بپردازید.)
  4. با این کار قشنگ روی غلتک می‌افتید و متوجه می‌شوید که چگونه باید با کتاب درسی ریاضی کنار بیایید و چقدر مفید است .
  5. خوب حالا کتابهای سنگینتر مثل : ریاضی سال دوم ، آمار، حسابان ، جبرواحتمال ، هندسه ، دیفرانسیل، گسسته ، هندسه تحلیلی (برای رشته ی ریاضی ) ، ریاضی سال دوم و سوم و پیش دانشگاهی (برای رشته ی تجربی و انسانی ) را به ترتیب زیر بخوانید :
  • تمام متن کتاب را خط به خط بخوانید .
  • مثالهای داخل متن را بدون نگاه کردن به حل آنها حل کنید ، سپس حل خود را با حل کتاب مقایسه کنید .
  • تمرینهای کتاب را دانه به دانه بدون نگاه کردن به حل المسائل حل کرده ، سپس اشکالات خود را از معلمین ، همکلاسیها ویا ... بپرسید ، در غیر این صورت به دفترحل تمرین یا حل المسایل مراجعه کنید .
  • هیچگاه فرمولها را حفظ نکنید ، زیرا بزودی فراموش می‌کنید ، تازه اگر هم فراموش نکنید ، نمی توانید در حل تستها از آنها استفاده کنید ، چون فقط آنها را حفظ کرده اید و نمی دانید کجاها کاربرد دارند.
  • وقتی مطلب را از روی کتاب خواندید و مثالها و تمرینها را حل کردید ، باید آنقدر از آن مبحث تست بزنید تا فرمولها و راه حلها به همراه کاربردشان ملکه ی ذهنتان شوند.
  • برای دوره و تمرین تست زدن ، از تستهای کنکورهای گذشته استفاده کنید .

مثال :

 شما مبحث تابع را کامل از کتاب خوانده اید ، حدود 50 تست از این مبحث را انتخاب می‌کنید ، 25 تست اول را بدون گرفتن زمان ونگاه کردن به پاسخهای تشریحی حل کنید ، یعنی دقیقا" ذهن خود را درگیر سوالات نمایید و راه حلهای مختلف را برای رسیدن به پاسخ درست ، امتحان کنید ، بعد از تمام شدن این 25 سوال به پاسخ تشریحی مراجعه کنید و پاسخهای خود را مقایسه کنید .

مهم:

 کنار هر کدام از سوالات که نتوانسته بودید هیچ راه حلی برای آنها ارائه دهید علامت منفی و کنار سوالاتی که کامل حل کردید ولی به پاسخ غلط رسیدید علامت ضربدر و کنار سوالاتی که نصف راه حل را رفته اید ولی بالاخره هیچ کدام از گزینه هارا درنیاوردید ، علامت مثبت بگذارید و دست آخر ، کنار سوالاتی که با راه حل درست به پاسخ درست رسیده اید ، هیچ علامتی نگذارید.

خوب این کار به چه دردی می‌خورد ؟

به درد دوره کردن مفید و سریع ، یعنی در دور دوم که شما خواستید این تستها را دوباره بزنید ، (حداقل بعد از دو هفته )به حل تستهای علامتدار می‌پردازید و هر کدام را که توانستید حل کنید ، علامت کنارش را پاک می‌کنید . وقتی می‌توانید بگویید که من به کل این 25 تست با نکاتش مسلط شده ام ، که هیچ علامتی کنار هیچ تستی باقی نماند .

با این فرم خواندن و تست زدن، نه نیازی به حفظ کردن فرمولها و نه نیازی به حفظ کردن نکات تستها خواهید داشت، و نه احساس می‌کنید آن تستها و نکاتشان را پس از مدتی فراموش کرده اید .

هشدار:

درس ریاضی برای رشته های تجربی و انسانی هم بسیار مهم و نمره آور است ، در حالی که خیلی از بچه های تجربی و مخصوصا" انسانی کل درس ریاضی و یا بخش عظیمی از آن را کنار می‌گزارند، یعنی اصلا" به سراغ ریاضی نمی روند.

شما حتی اگر هم، بدون توجه به ریاضی از سد کنکور رد شوید و در هر رشته ای که قبول شوید، به خاطر ضعیف بودن درس ریاضی اتان در دانشگاه با مشکلات زیادی روبرو خواهید شد .

در مورد درس فیزیک هم قضیه تقریبا" مشابه است ، فقط شما باید به متن کتب فیزیک و تعریفها و مثالها هم کاملا" توجه کنید، مثالهای داخل متن و تمرینهای آخر هر فصل همیشه عینا" و یا با کوچکترین تغییری صورت تستهای کنکور بوده اند .

و این در حالی است که 99% بچه‌ها اصلا" توجهی به کتاب درسی فیزیک ندارند و وقت گذاشتن روی حل تشریحی مثالها و تمرینها را اتلاف وقت می‌دانند . لذا آمار سازمان سنجش در کنکور 84 نشان می‌دهد که فقط 3% از کل بچه‌ها به چند سوال مفهومی - تعریفی فیزیک که مستقیما" از متن کتاب طرح شده بود ، پاسخ صحیح داده اند .

توصیه:

 البته در مورد دروس ریاضی و فیزیک ، اینکه شما درس را سرکلاس خوب گوش دهید و بفهمید هم مهم است ، یعنی فکر نکنید که اگر درس را سر کلاس نفهمیدم ، بعدا" خودم می‌خوانم، یاد می‌گیرم . قبل از کلاس درسی را که قرار است داده شود را روزنامه وار بخوانید تا پیش زمینه ی ذهنتان آماده ی دریافت باشد ، و در هنگام توضیح مبحث آمادگی پرسیدن اشکالات و فهمیدن کامل درس را داشته باشد.

بچه‌ها !!

اینقدر دنبال فرمولهای طلایی و نکات نقره ای وراه حلهای کوتاه و کتاب تستهای معجزه آسا نباشید ، بلکه کتاب درسیتان را خوب مطالعه کنید.!!!!!!!!!!

نویسنده: آیلر قزل

چگونه برای کنکور درس بخوانیم؟ (1)

چگونه برای کنکور درس بخوانیم؟ (2)

چگونه برای کنکور درس بخوانیم؟ (3)