تبیان، دستیار زندگی
بدون شک ارتش هیچ کشوری نمی تواند بدون ساماندهی و برنامه ریزی لازم، امنیت مرزهای کشور را تضمین کند؛ کاری که نیاز به اطلاعاتی جامع و دانشی گسترده در زمینه های مختلف دارد....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معرفی رشته مهندسی سیستم

مهندسی سیستم

بدون شک ارتش هیچ کشوری نمی تواند بدون ساماندهی و برنامه ریزی لازم، امنیت مرزهای کشور را تضمین کند؛ کاری که نیاز به اطلاعاتی جامع و دانشی گسترده در زمینه های مختلف دارد. رشته ی مهندسی سیستم که در دانشگاه افسری امام علی (ع) وابسته به نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران ارایه می‌شود برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز در همین زمینه است.

با توجه به توسعه ی روز افزون علوم و تکنولوژی و نقش مهم آن در توان نظامی و دفاعی کشور، ارتش جمهوری اسلامی ایران به متخصصانی با مهارت بالا در رشته ی مهندسی سیستم نیاز دارد. متخصصانی که مسایلی از قبیل برنامه ریزی، سازماندهی، کنترل و هماهنگی فعالیت‌ها را در راستای استفاده بهینه و موثر از منابع انسانی، تجهیزات و تکنولوژی فرا می‌گیرند و در نهایت به عنوان فرمانده ی رسته های مختلف به کار گمارده می‌شوند. یعنی فرمانده یا رییس بخش کامپیوتر، بخش الکترونیک، بخش موشکی ، بخش وسایل و تجهیزات پیشرفته پروازی می‌شوند.

مهندس کامپیوتر به عنوان عامل اصلی است اما هدایت و رهبری بر عهده ی یک مهندس سیستم است. برای مثال در یک لشکر عملیاتی، سیاست گزاری کلان لشکر بر عهده ی فرمانده است. به همین دلیل باید از تمام تخصص های یاد شده اطلاع کافی و جامع و البته نه چندان عمیق داشته باشد. امروزه نحوه ی مبارزه با قدیم تفاوت کرده است چرا که جنگ تن به تن کنار رفته است و مخابرات، الکترونیک، لیزر و ماهواره و کنترل سیستم‌ها حرف اول را در مبارزه می‌زنند. طبیعی است که رهبران و فرماندهان ارتش ما نیز باید به تکنولوژی روز مجهز شوند، رشته مهندسی سیستم با همین هدف طراحی شده است. یعنی فارغ التحصیلان این رشته در نهایت فرماندهای رسته های رزمی شامل رسته ی پیاده، رشته توپخانه و موشک ها، رسته ی زرهی و رسته ی مهندسی رزمی می‌شوند.

توان مندی‌ها و ویژگی های لازم

هدف تربیت افرادی است که بتوانند در سخت ترین شرایط یعنی جبهه ی جنگ حضور پیدا کرده و به بهترین نحو ادای وظیفه کنند. از همین رو دانشجویان این دانشگاه باید ویژگی‌ها و شرایط خاصی را داشته باشند.

دانشجوی این رشته باید در درس های ریاضی و فیزیک قوی باشد تا بتواند فرماندهی رسته های مختلف نظامی را بر عهده گرفته و به خوبی انجام وظیفه کند. برای مثال فرمانده ی توپخانه باید از دانش ریاضی خوبی بهره مند باشد تا بتواند محاسبات پیچیده ی ریاضی و معادلات بالستیکی را به کار گیرد.

دانشجویان رشته ی مهندسی سیستم تنها از میان داوطلبان مرد مسلمان ( شیعه یا سنی ) گروه آموزشی علوم ریاضی و فنی و علوم تجربی انتخاب می‌شوند. این افراد علاوه بر موفقیت در آزمون سراسری باید در معاینات پزشکی پذیرفته شوند و در نهایت باید در مصاحبه ی عقیدتی و حفاظتی پذیرفته شوند که به صورت کتبی و حضوری برگزار می‌شود و در آن از اطلاعات عمومی اسلامی، مسایل سیاسی و اجتماعی، پایبندی به اسلام و میزان علاقه مندی به شغل نظامی گری سوال می‌شود.

درس های مهم در این رشته:

ضرایب و عنوان درس های اختصاصی رشته ی مهندسی سیستم ( در گروه علوم ریاضی و فنی ) در آزمون سراسری به شرح زیر است:

ریاضیات:4، فیزیک:3، شیمی:2، درس های فنی:2 ضرایب و عنوان درس های اختصاصی رشته ی مهندسی سیستم در ( گروه علوم تجربی) در آزمون سراسری به شرح زیر است: ریاضیات:4، زیست شناسی:2، شیمی:2، فیزیک3، زمین شناسی:1