تبیان، دستیار زندگی
اگر سؤالات از حد معمول دشوارتر باشد معمولاً داوطلبان قوی بیشتر لطمه می‌خورند. بنابراین به این فکر نباشید که به تمام سؤالات پاسخ دهید....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونه در جلسه آزمون تست بزنیم؟

بسیاری از داوطلبان در جلسه آزمون اگر با چند سؤال دشوار مواجه شوند ناگهان دستپاچه می‌شوند و نظم ذهنی خود را از دست می‌دهند و احساس می‌کنند همه کنکور را از دست داده اند. این گونه داوطلبان فکر می‌کنند دیگران به همه سؤال‌ها پاسخ می‌دهند و فقط آن‌ها هستند که نمی توانند به سؤال‌ها جواب دهند متأسفانه اگر سؤال های آزمونی دشوار باشد دانش آموزان قوی تر بیشتر آسیب می‌خورند چرا که می‌خواهند به تمام یا اکثر سؤال‌ها پاسخ صحیح دهند. اما بد نیست بدانید برخی کسانی که در بهترین و دشوارترین رشته های دانشگاهی قبول شده اند در بعضی درس‌ها نمره کمتر از 40% به دست آورده اند. اگر دانش آموز خوبی هستید و چند درس را خوب خوانده اید؛ مبادا فکر کنید که در کنکور باید به همه سؤالات پاسخ داد. اگر دیدید که نمی توانید به چند سؤال متوالی پاسخ دهید، خود را نبازید. مطمئن باشید که دیگران هم وضع شما را دارند. اعتماد به نفس داشته باشید حتی بد نیست در اینجا کمی هم از خودراضی باشید و بگویید وقتی که این سؤال‌ها برای من دشوار است وای به حال دیگران! داشتن روحیه، در هر مسابقه ای سرنوشت ساز است. از جمله در این مسابقه علمی که کنکور نام دارد. به هر حال توصیه می‌کنیم در جلسه کنکور به روش زیر تست بزنید. باید بر اعصاب خود تسلط داشته باشید و درست مانند یک شطرنج باز ماهر یا یک فرمانده نظامی در سخت ترین شرایط تصمیم بگیرید که چه کار کنید و بهترین کار در هر لحظه کدام است. در هر لحظه باید تشخیص دهید، کدام تست را باید رها کرد، به کدام تست جواب داد و چگونه زمان را تنظیم نمود. روشی را که در زیر می‌گوییم بارها و بارها در منزل و در کنکورهای آزمایشی تمرین کنید تا بتوانید در جلسه کنکور هم آن را اجرا نمایید.

1- سؤال‌ها را به ترتیبی که در دفترچه می‌بینید پاسخ دهید.

اگر در یک درس تسلط بیشتری دارید، ترتیب جواب دادن به سؤال‌ها را تغییر ندهید. نظم و ترتیب سؤالات در دفترچه آزمون کاری سنجیده و فکر شده است و درس‌ها را به طور تصادقی پشت سر هم مطرح نمی کنند حتماً صلاح دانش آموزان و داوطلبان در نظر گرفته می‌شود. پس بهتر است شما هم به همان ترتیبی که سؤال‌ها در دفترچه مطرح شده است به آنها پاسخ دهید. در سال های گذشته در کنکور سراسری، ابتدا سؤال های عمومی مطرح شده است تا داوطلبان آرامش و اعتماد خود را باز یابند سپس سؤالات اختصاصی مطرح می‌شود. در میان دروس اختصاصی نیز اولین درس ریاضی است تا شما در زمانی که ذهنتان آمادگی بیشتری دارد به سؤال‌ها پاسخ دهید. پس از آن در رشته تجربی سؤالات زیست شناسی مطرح می‌شود که ضریب و اهمیت بیشتری دارد و نوع درس نیز کاملاً با ریاضی متفاوت است و موجب نوعی استراحت فکری برای شما می‌شود. پس از آن نوع درس تغییر می‌کند و شما به سؤالات فیزیک پاسخ می‌دهید و در پایان شیمی. در رشته های ریاضی و انسانی هم ترتیب چاپ سؤالات در دفترچه متناسب با آمادگی ذهنی داوطلبان است. بنابراین ترتیب دروس مختلف بر مبنای کارشناسی دقیق صورت گرفته است و شما نباید به علت عدم تسلط در یک درس و تسلط بیشتر در درس دیگر ترتیب پاسخ گویی به سؤالات را تغییر دهید. اما اگر نگران هستید که مثلاً با پاسخ دادن به سؤالات ریاضی، زمان کافی برای پاسخ گویی به سؤالات زیست شناسی و ... را نداشته باشید به نکات بعدی توجه فرمایید.

2- تمام سؤالات دفترچه را حداقل یک بار مطالعه نمایید.

کسانی که یک درس را به طور کامل کنار می‌گذارند خواه به این دلیل که آن درس ضریب کمتری دارد یا اینکه آن درس را بلد نیستند، کاملاً اشتباه می‌کنند. البته به جز موارد استثنایی آن هم با نظر مشاور و کارشناس. کنار گذاشتن مطالعه یک درس اشتباه است. می‌توانید بخش های دشوار یک درس را کنار بگذارید اما حذف کامل یک درس خطاست. مثلاً داوطلبان گروه ریاضی گاهی اوقات به سؤالات درس شیمی پاسخ نمی دهند و برخی داوطلبان رشته های تجربی و انسانی درس ریاضی را حذف می‌کنند.

3- شیوه مطالعه و پاسخ دادن به تست ها:

الف. سؤالات را به همان ترتیبی که در دفترچه تنظیم شده است پاسخ دهید.

ب. هنگام پاسخ دادن به تست ها، به هیچ وجه وقت خود را صرف سؤالات وقت گیر یا دشوار نکنید و در ابتدا فقط به سؤال هایی که می‌توانید در وقت مقرر پاسخ دهید، بپردازید.

ج. برخی سؤال‌ها را بلد هستید ولی تشخیص می‌دهید وقت گیر باشند و پاسخ دادن به آنها زمان زیادی ( بیش از وقت مقرر) نیاز دارند. این گونه سؤال‌ها را با علامت ضربدر مشخص کنید و با قاطعیت و خونسردی از آن سؤال عبور کنید. به این نکته توجه داشته باشید که در کنکور سؤالات ساده و دشوار به یک اندازه نمره خواهد داشت پس بهتر است در زمان ثابت به چند سؤال ساده پاسخ دهید تا یک سؤال دشوارو. ممکن است سؤالاتی را اصلاً بلد نباشید یا برایتان دشوار باشند. این گونه سؤال‌ها را با علامت (-) مشخص کنید و فوراً از آن رد شوید.

ه. هیچ سؤالی را نخوانده رد نکنید. زیرا ممکن است پس از چند سؤال دشوار چند سؤال ساده پیدا کنید. هر چقدر هم که تعداد سؤال های وقت گیر یا دشوار زیاد باشد نگران نشوید و سؤال های بعدی را با آرامش و به ترتیب بخوانید تا سؤال های ساده تر را بیابید.

و. پس از پایان سؤالات یک درس می‌توانید به ساعت خود نگاه کنید متوجه خواهید شد که هنوز مدتی از زمان آن درس باقی مانده است.ز. پس از اینکه یک بار سؤالات هر درس را مطالعه کردید و به سؤال های ساده تر پاسخ دادید، فوراً سؤالات درس بعدی را آغاز نمایید.

ح. در تمام دروس به سرعت از سؤال های وقت گیر یا دشوار با زدن علامت × و - رد شوید و فقط به سؤال هایی که می‌توانید در وقت مقرر پاسخ دهید بپردازید.

ط. پس از آن که یک بار تست های تمام دروس را مطالعه کردید به ساعت خود نگاه کنید و ببینید چقدر از کل زمان کنکور باقی مانده است. تا همین جا موفقیت بزرگی نصیب شما شده است زیرا تمام سؤال هایی را که به خوبی بلد بوده اید پاسخ داده اید و پس از جلسه کنکور افسوس نخواهید خورد که وقت کم آورده اید و برخی از سؤال های خیلی ساده را از دست داده اید.

ی. اکنون وقت باقیمانده را به سؤال های وقت گیر اختصاص دهید چند سؤال را که می‌توانید پاسخ دهید، ولی وقت بیشتری می‌خواهند انتخاب کنید. شاید جواب بعضی از تست‌ها را که در نخستین بار فراموش کرده بودید اکنون به خاطر بیاورید به هر حال باید وقت مانده را به خوبی بین تست های وقت گیر تقسیم کنید.

ک. تمام صفحات دفترچه سؤالات را به خوبی بررسی کنید و مراقب باشید که بعضی صفحات یا بعضی سؤال‌ها را فراموش نکرده باشید.

ل. هر پنج یا ده سؤال یک بار شماره تست‌ها را در دفترچه سؤالات با شماره پاسخ نامه مطابقت دهید. اگر این کار را نکنید ممکن است در پایان متوجه شوید شماره سؤال دفترچه با شماره پاسخ نامه مطابقت ندارد در این صورت دست پاچه می‌شوید و یافتن محل تستی که جابجا زده اید در میان انبوه تست‌ها دشوار می‌شود.م. یک کار خطرناک! تعدادی از داوطلبان به سؤالات، در دفترچه سؤالات پاسخ می‌دهند و در پایان جواب‌ها را به پاسخ نامه منتقل می‌کنند این روش خطرناک است و ممکن است وقت تمام شود و شما فرصت نکنید جواب‌ها را به پاسخنامه انتقال دهید.

توصیه به داوطلبان ضعیف تر:

هیچ درسی را کنار نگذارید و در هر درس به دنبال سؤال هایی بگردید که جواب آنها را می‌دانید. اگر در یک درس فقط سه یا چهار سؤال را پیدا کردید که می‌توانستید جواب دهید، امیدوار باشید. با همین شرایط هم می‌توانید نتیجه ای در حد خودتان بگیرید.

هشدار به داوطلبان متوسط، قوی و خیلی زرنگ:

اگر سؤالات از حد معمول دشوارتر باشد معمولاً داوطلبان قوی بیشتر لطمه می‌خورند. بنابراین به این فکر نباشید که به تمام سؤالات پاسخ دهید. ممکن است. سؤال اول یک درس خیلی دشوار، وقت گیر یا کاملاً ابتکاری باشد و اگر شما قصد جواب دادن به تمام سؤالات را داشته باشید مضطرب و آشفته خواهید شد. پس از همین حالا خود را آماده کنید که ممکن است به چند سؤال متوالی پاسخ ندهید و بدون نگرانی از آنها عبور کنید.

نویسنده: روح اله آقا صالح