تبیان، دستیار زندگی

١٣ آبان، تغییر سرنوشت به دست دانش آموزان بود

صدای همهمه و خنده و فریاد های روز دانش آموز گرامی باد، حیاط مدرسه را پر کرده بود. نگاه پر شور و شوق دخترک دبستانی را دیدم که در صف ایستاده بود و یک گاز به سیب سرخش می زد و با دستی دیگر پرچم سه رنگ کاغذی ایران را در هوا تکان می داد؛
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : یگانه داودی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
١٣ آبان،  تغییر سرنوشت به دست دانش آموزان بود
جذب او شدم و به سمت او حرکت کردم. از او پرسیدم : «چه شده که خوشحالی ؟ چرا پرچم ایران را در دست داری ؟ « خندید و دندان های افتاده اش پیدا شد و گفت :« آخر روز دانش آموز است ! خوشحالم ! شیرینی هم می دهند ! » با لبخندی متقابل از او پرسیدم :« می دانی چرا امروز روز دانش آموز است ؟» گفت:« آری ! سال ها پیش ، وقتی که حتی من هم به دنیا نیامده بودم دانش آموزانی ئر مقابل حرف زور و دروغ دشمنان ما ایستادند و شهید شدند .» گفتم :« این که خیلی خوب است . تو چرا امروز خوشحالی ؟» با کمی درنگ ، هوشمندانه پاسخی داد:« چون من هم مثل آن ها دانش آموز هستم و می توانم از کشورم دفاع کنم . با دانستن و شناختن هدف آن ها. می توانم به دانش اموز بودن و کم سن وسال بودنم افتخار کنم .»  راست می گفت ف ایران می تواتند به داشتن چنین فرزندانی افتخار کند که با شوق و شور از فکر و شناخت و هدف حرف می زند و امید را در وجود آنان می توان دید ؛ این بذر اولین قدم برای موفقیت این مرز و بوم است .»
آری !دانش آموزانی که در محیط بدون تنش ، رقابت سالم را درک می کنند و از مطالب صحیح بهره مند می شوند ، شور و شوق در زندگی شان جاری و ساری است؛ اینان می توانند هدف متاعلی را در سلامت کامل تجربه کنند و خود را متعلق به کشور، جامعه و خانواده خود بداتند. به یقین خانواده ها و مدارس و محیط های آموزشی می توانند این حس امینت، تعلق و آزادی را در وجود فرزندان، دانش آموزانِ کودک و نوجوان ما بپرورند. اگر باور داشته باشیم و راه ازادگانی که این فرصت را برای تک تک افراد جامعه به وجود آوردند را بشناسیم. آری باید باور کنیم که سرنوشت ها به دست خود ما رقم می خورد. همان گونه که در سال های نه چندان دور سرنوش شرافت و ازادگی به دست دانش اموزانی از میان فرزندان خودمان رقم خورد و اوازه ایرانی غیرتمند را به گوش جامعه جهانی رساند.
« انَّ اللـهَ لا یُغَیِّرُ ما بِقومٍ حتّی یُغَیِروا ما بِانفُسِهِم » 1
با گرامی داشت این روز، امیدواریم بتوانیم فرزندان مان را راهنمایی کنیم تا ذهن پرس و جوگرشان از مطالب اصیل و راستین تغذیه شوند .
1 – سوره مبارکه رعد آیه 11


تهیه کننده: زینب السادات هاشمی جعفری
تنظیم: زینب شاه مرادی