تبیان، دستیار زندگی
اگر دچار اضطراب امتحان هستید. آخرین پیشنهاد ما به شما این است که راه حل های زیر را مد نظر داشته باشید: در این چند روز باقیمانده ، خواب کافی را مد نظر داشته باشید. خواب لازم برای شما حدوداً 8 ساعت است تا مغز بتواند استراحت کند....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روزهای باقیمانده تا کنکور

بر اضطرابتان غلبه کنید:

الف) اگر دچار اضطراب امتحان هستید. آخرین پیشنهاد ما به شما این است که راه حل های زیر را مد نظر داشته باشید:

  1. در این چند روز باقیمانده ، خواب کافی را مد نظر داشته باشید. خواب لازم برای شما حدوداً 8 ساعت است تا مغز بتواند استراحت کند. به ویژه شب قبل از امتحان سعی کنید کمی زودتر به رختخواب بروید و به دور از هر گونه تفکر و پیش بینی منفی ، در کمال آرامش استراحت کنید.
  2. والدین داوطلبان در این روزهای باقیمانده تا آزمون ، باید محیطی کاملاً آرام و دور از تنش ، برای فرزندان خود فراهم کنند و از تذکر و تکرار کلمه کنکور بپرهیزند. زیرا تکرار این واژه ، منجر به بروز اضطراب در فرد می‌شود . آنها باید محیطی شاد، آرام و به دور از دغدغه برای داوطلبان مهیا سازند.
  3. طی این 3 روز سعی کنید به اموری بپردازید که موجب تقویت انرژی و رفع خستگی در شما می‌شود. البته این امر سلیقه ای است. ممکن است یک فرد با رفتن به یک استخر شنا آرامش روحی و روانی کسب کند. فرد دیگری با انجام یک مسابقه فوتبال به آرامش برسد و دیگری با دیدن یک فیلم کمدی یا نمایش طنز خرسند گردد. خلاصه هر تفریحی که موجب شادی و رفع خستگی شما می‌شود ، انجام دهید که نتایج بسیار مثبتی را به همراه دارد و مانع از بروز اضطراب و نگرانی می‌شود.

ب- در جلسه کنکور و هنگام پاسخ دادن به سوالات برای اجتناب از اضطراب ، موارد زیر را رعایت کنید.

  1. سعی کنید از همان ابتدای جلسه آرامش خود را حفظ کنید. اگر پاسخ سوالی را نمی دانید به آن اهمیت ندهید بلکه به سوالات بعدی بپردازید.
  2. ابتدا به سوالات ساده ای که پاسخ آنها را می‌دانید و وقت کمتری می‌گیرند پاسخ دهید.
  3. در مرحله بعد به سوالاتی که نسبتا سخت است و نیاز به کمی فکر کردن دارد پاسخ دهید.
  4. در وقت باقی مانده سوالات سخت و مشکل را پاسخ دهید.
  5. هرگز وقت خود را صرف سوالاتی که نخوانده اید یا پاسخ آن را نمی دانید ، نکنید.
  6. در پایان جلسه آزمون، فکر و حافظه شما خسته است . بنابراین ، به پاسخ هایی که داده اید شک نکنید و آنها را دستکاری نکنید، مطمئن باشید که جواب هایی که داده اید صحیح است.

اعتماد به نفس داشته باشید

اعتماد به نفس احساس یا درجه اطمینانی است که فرد به توانایی های خود در انجام موفقیت آمیز کارها دارد. باید به خودتان اعتماد کنید و هرگز خود را دست کم نگیرید. زیرا دلهره و ترس از آزمون ، موجب بروز اضطراب می‌شود و سرعت عمل را کاهش می‌دهد. اگر زمانی حس کردید که ترس بر شما غالب شده است . به پارک بروید و کمی قدم بزنید و در خلوت خود ، به خود بگویید که توانایی‌ها و استعداد های شما کمتر ازدیگر داوطلبان کنکور نیست و می‌توانید موفق شوید. یا با یک دوست با تجربه و دلسوز مشورت کنید، یا کمی استراحت کنید تا ترس از شما دور شود و با اعتماد به نفس بالا و تقویت روحیه استوار و محکم برای دست یابی به هدف گام بردارید.

چند توصیه پزشکی - بهداشتی

به داوطلبان آزمون سراسری توصیه می‌شود برای اینکه بتوانند به خوبی در جلسه آزمون حضور یابند و به نتیجه مطلوب برسند موارد زیر را حتما مورد توجه قرار دهند:

  1. از چند شب قبل از کنکور، ساعات خواب خود را تنظیم کنید.
  2. هرگز از داروهای خواب آور استفاده نکنید . چون سیستم عصبی شما را ضعیف می‌کند و سرعت عمل و قدرت تمرکز شما را کاهش می‌دهد.
  3. از مصرف هر گونه دارو ( به جز استامینوفن ساده و نه کدئین دار در صورت سردرد) از 24 ساعت قبل از آزمون تا بعد از آن خودداری شود.
  4. اگر شب های قبل از امتحان دچار کم خوابی یا بی خوابی شده اید، در طول روز به هیچ وجه نخوابید و تا جایی که امکان دارد از قهوه ، چای ، نوشابه و شکلات استفاده نکنید و به جای اینها از عرق بهار نارنج و ماست غلیظ برای به خواب رفتن استفاده کنید.
  5. به داوطلبان عزیز توصیه می‌شود در این شب‌ها حدود ساعت 10 شب بخوابند و صبح‌ها حدود 30/5 از خواب برخیزند. نماز صبح را بخوانند و خود را برای بیداری در این ساعت که برای روز آزمون لازم است ، عادت دهند.
  6. کمی نرمش و ورزش صبحگاهی کمک می‌کند تا سر حال شوید و بتوانید با اشتها صبحانه کاملی میل کنید.
  7. تنها دارویی که خوب است این روزها بعد از صبحانه مصرف کنید و مصرف آن را هر روز ( تا صبح روز کنکور) ادامه دهید یک قرص ویتامین ب 300 میلی گرمی و یک قرص ویتامین ث جویدنی یا جوشان است تا سیستم عصبی تان را تقویت کرده و شما را سر حال کند.
  8. در این روزهای باقیمانده تا کنکور، به خود سخت نگیرید. اگر می‌خواهید مطالعه کنید ، درحد یادآوری فرمول‌ها یا نکات مهم و اساسا یک مطالعه سبک باشد؛ به خصوص روز آخر را به تفریح بگذرانید . زیرا به همان اندازه که آمادگی برای این آزمون اهمیت دارد ، به همان نسبت شرایط حضور شما در جلسه امتحان از اهمیت خاصی برخوردار است.
  9. در شب قبل از آزمون، حدود ساعت 9 شب غذای مقوی ولی کم حجم بخورید و از خوردن غذاهای پرحجم و سنگین خودداری کنید.
  10. بیدار شدن صبح روز آزمون را به یکی از اعضای خانواده بسپارید تا خود نگران خواب ماندن نباشید و با آسودگی خاطر استراحت کنید.
  11. صبح پس از انجام فریضه نماز و کمی نرمش و ورزش ، برای صرف صبحانه از عسل ، مربا و لبنیات استفاده کنید.
  12. اگر نمی توانید صبح زود صبحانه میل کنید ، یک ساندویچ کره و عسل با خود ببرید و حتما قبل از شروع امتحان آن را میل کنید.
  13. نگرانی و اضطراب ناشی از امتحان، امری طبیعی و مثبت است که شما را برای تمرکز بیشتر و یادآوری بهتر آماده می‌کند. اما اگر دچار هیجان شدید، ضربان قلب بالا ، سردرد و ... می‌شوید این نوعی اضطراب منفی است و باید سعی کنید آرامش خود را حفظ کرده و اضطراب خود را به مرز طبیعی برگردانید.
  14. منطقی و آرام به مسائل بنگرید. نگران قضاوت خانواده ، دوستان و اطرافیان نباشید. چون شما تمام تلاش خود را کرده اید ، پس ، نتیجه را به خداوند حکیم بسپارید.
  15. در طب نوین ، یکی از راه های بسیار مؤثر برای مقابله با اضطراب و رسیدن به امنیت خاطر، داشتن ایمان است.

این هشدارها را جدی بگیرید:

متأسفانه برخی از موسسات فرصت طلب و سودجو ، با به کارگیری ترفندهایی خاص ، موجبات سو استفاده مالی و حتی ایجاد اضطراب و نگرانی در داوطلبان را فراهم کرده اند. لذا لازم است داوطلبان کنکور کاملا به نکات ذیل توجه کنند:

  1. یکی از متداولترین روش های اینگونه موسسات، استفاده از واژه سنجش و نامگذاری اسم آموزشگاه و موسسه مرکز و دوره با استفاده از این کلمه است. زیرا به کارگیری این واژه، موجب گمراه شدن داوطلب شده و او احساس می‌کند نوعی همکاری بین آن موسسه با سازمان سنجش وجود دارد. در صورتی که داوطلبان باید توجه داشته باشند که سازمان سنجش به هیچ مرکز ، موسسه ، آموزشگاه ، کلاس ، سایت کامپیوتری ، انتشارات و ... نه مجوزی برای استفاده از نام سنجش داده است و نه همکاری و ارتباطی با آنها دارد.
  2. در مواردی ، فردی با داوطلبی ، به صورت تلفنی یا مکاتبه ای تماس برقرار کرده و خود را از کارکنان سازمان سنجش معرفی کرده است و با دادن وعده و وعید ، مبالغی را اخذ و سپس ناپدید شده است. داوطلبان باید هوشیار باشند و فریب اینگونه افراد فرصت طلب را نخورند.
  3. برخی از موسسات ، با دادن وعده های کذایی مانند قبولی تضمینی ، فروش سوالات ، خرید سهمیه و ... مبالغ بالایی از داوطلبان اخذ کرده و موجب مشوش شدن اذهان عمومی می‌شوند. در حالی که عملا امکان هیچگونه قبولی تضمینی ، فروش سوال ، خرید سهمیه و نظایر آن ، حداقل در آزمون سراسری که توسط سازمان سنجش برگزار می‌شود وجود ندارد. به عنوان مثال: اصولا خرید سهمیه نه تنها امکان پذیر نیست ، بلکه کلا موضوعی بی معنی و واهی است. چرا که مطابق قانون ، چنانچه ظرفیت اختصاص یافته به ایثارگران ( 40 درصد) توسط داوطلبان واجد شرایط پر نشود، این ظرفیت به داوطلبان آزاد تعلق می‌گیرد. همین طور از خانواده داوطلبان انتظار می‌رود که اگر پیشنهادی در این ارتباط به داوطلب داده شد با هوشیاری از فرو افتادن فرزندان خود در دام شیادان جلوگیری کنند. بنابراین ، داوطلبان باید بدانند هیچ راهی برای موفقیت در آزمون سراسری ، جز یادگیری عمیق مطالب در سایه تلاش مستمر وجود ندارد و در این مسیر فقط باید به خود اعتماد و به خداوند توکل کنند.
  4. تا کنون هیچ گزارش مستند یا حتی نیمه مستندی از خرید و فروش سوالات آزمون سراسری به این سازمان واصل نشده است. خوشبختانه شواهد متعددی وجود دارد که بر سلامت آزمون سراسری صحه می‌گذارد. آزمون سراسری با حساسیت بسیار زیاد دانشگاه‌ها از یک سو و حساسیت فوق العاده داوطلبان از سوی دیگر، رو به رو است. شایان ذکر است تمام تمهیدات لازم برای برگزاری دقیق و ایمن آزمون سراسری 1383 پیش بینی شده است. ان شاء الله این آزمون نیز همانند آزمون های گذشته در کمال دقت ، صحت و امنیت برگزار خواهد شد.

توصیه های بسیار مهم درباره آزمون چند توصیه فنی:

برگ راهنمای شرکت در آزمون را با دقت مطالعه کنید این راهنما همراه کارت ورود به جلسه آزمون به داوطلبان داده می‌شود.
  • با توجه به جدول حوزه امتحانی مندرج در راهنمای شرکت در آزمون، حوزه امتحانی خود را روز قبل از آزمون شناسایی کنید تا در روز امتحان بدون دغدغه به آنجا مراجعه کنید.
  • بهتر است از کارت ورود به جلسه ، یک فتوکپی تهیه کرده و نزد خود نگهدارید یا حداقل شماره داوطلبی مندرج در روی کارت را یادداشت کرده و نگهداری کنید.
  • برای حضور در جلسه ، علاوه بر کارت ورودی ، شناسنامه یا کارت شناسایی معتبر عکسدار به همراه داشته باشید.
  • حدود یک ساعت قبل از شروع آزمون در حوزه حضور یابید.
  • پس از ورود به حوزه آزمون ، به تابلوهای نصب شده با دقت توجه کنید تا براحتی بتوانید محل قرار گرفتن صندلی خود را شناسایی کنید.
  • شماره داوطلبی مندرج در کارت ورودی را با شماره روی صندلی تطبیق دهید.
  • از آوردن خوراکی و مواد غذایی با حجم زیاد خودداری کنید.
  • از آوردن وسایل اضافی مانند کیف ، کتاب ، ماشین حساب ، تلفن همراه و نظایر آن خودداری کنید.
  • به نکاتی که از بلند گو پخش میشود ، به دقت توجه کنید.
  • پس از دریافت پاسخنامه ، شماره آن را با شماره صندلی و شماره کارت خود مقایسه کنید و از درستی آن مطمئن شوید.
  • در صورت مشاهده اختلاف ، موضوع را به نزدیکترین مراقب اطلاع دهید.
  • پاسخنامه را با مداد مشکی نرم و پر رنگ تکمیل کنید و آن را امضا نمایید.
  • تنظیم دقیق زمان پاسخگویی به سوالات بسیار حائز اهمیت است.
  • در جلسه امتحان ، حتما به وقت پیش بینی شده برای پاسخگویی به سوالات توجه شود.
  • علاوه بر اعلام وقت کلی و قطعی برای پاسخگویی به مجموع سوالات ، داوطلب باید در شروع سوالات هر درس به وقت پیشنهادی برای پاسخگویی به سوالات آن درس نیز توجه داشته باشد.
  • محل پاسخ‌ها باید پررنگ و یکنواخت پر شود.
  • از کثیف کردن و یا تا کردن و یا گذاشتن هر گونه علامت و اثری بر روی پاسخنامه خودداری کنید. ( به جز قسمت پاسخ‌ها و قسمت نام ، نام خانوادگی و امضاء)
  • ساعت مچی همراه خود داشته باشید تا وقت را از دست ندهید.
  • در پر کردن گزینه صحیح کاملا دقت کنید اگر می‌خواهید گزینه انتخاب شده را حذف کنید یا تغییر دهید ، محل پاسخ قبلی را به طور کامل پاک کنید.
  • در تست های چهار جوابی ، برای هر پاسخ صحیح 3 نمره مثبت و برای هر پاسخ غلط به منظور خنثی کردن پاسخ های حدسی یا تصادفی 1 نمره منفی منظور می‌شود به این نکته توجه کنید.
  • سوالات را از چند زاویه مختلف برای خود تشریح و تفسیر کنید و بعد پاسخ دهید.
  • اگر پاسخ سوالی را اصلا نمی دانید به صورت تصادفی جواب ندهید.
  • گزینه هایی را که می‌دانید غلط است کنار بگذارید ، ولی حتما بخوانید.
  • کلمه ای را از سوال حذف نکنید وسوال را بدون عجله و به طور کامل بخوانید.
  • در پاسخ به سوالات ، ضمن توجه به وقت ، سرعت عمل لازم را نیز داشته باشید.
  • چنانچه وقت باقی است پاسخ های خود را به دقت مرور کنید و اشتباهات را تصحیح کنید اما از دستکاری بی دلیل خودداری نمایید.

    در جلسه آزمون

  • خودتان را آماده کنید. اینگونه تصور کنید که در جلسه امتحان جایی که برایتان در نظر گرفته اند زیر کولری است که خراب است و بد کار می‌کند و تق تق صدا می‌دهد؛ کنار پنجره ای هستید که آفتاب درست روی کله تان می‌تابد؛ از قضا سر و صدای رفت و آمد ماشین‌ها در خیابان به گوشتان می‌رسد ؛ یکی از پایه های صندلی که روی آن نشسته اید شکسته و اگر خودتان را نگه ندارید به زمین می‌خورید؛ مراقبان جلسه هم اصلا به شما توجهی ندارند؛ دریغ از یک قطره آب که برای رفع تشنگی به شما بدهند و ... ، حتی اگر می‌توانید صحنه ای بدتر از این وضعیت را هم برای خود مجسم کنید . منظورمان این است که انتظار هر چیز را داشته باشید . توقع نداشته باشید برای یک و نیم میلیون نفر داوطلب در سراسر ایران ، هیچ مشکلی پیش نیاید. اما آنچه که اهمیت دارد آن است که اینها را مشکل ندانید و کاملا طبیعی و خونسرد با اینگونه مسائل احتمالی برخورد کنید. چون این شمایید که می‌توانید مشکلات را کوچکتر از آن بدانید که بخواهند در کار شما وقفه ای ایجاد کنند. به آنها بخندید و به خودتان بگویید : بگذار جلسه تمام شود همه اینها را برای دوستانم تعریف می‌کنم و کلی می‌خندیم .

    یکی دیگر از نکاتی که خیلی‌ها را به وسواس و چه کنم ، چه کنم می‌کشاند، تعداد غیر لازم مداد و تراش و پاک کن است . بعضی از داوطلبان گاهی 7-8 مداد ، و 2-3 پاک کن و چند تراش با خود می‌آورند. آوردن وسایل اضافی فقط دردسر درست می‌کند ، بندرت پیش می‌آید که مدادتان بشکند یا بخواهید از تراش یا پاک کن استفاده کنید. پس واقعا از هر چیز یکی کافی است.

    ولی بنابر احتیاط ، دو تا و نه بیشتر ، از هر وسیله کافی است. اگر هم دلتان راضی نمی شود و می‌خواهید کلکسیون ، مداد و تراش و ... با خودببرید ، حتما یک کیسه فریزر بگذارید و پیش از شروع امتحان آن را زیر صندلی قرار دهید و فقط یک مداد بردارید تا دست هایتان آزاد باشد. سعی کنید چند دقیقه قبل از آزمون سرجایتان بنشینید و عضلات خود را شل کنید و نفس عمیقی بکشید

    و حتما این دعا را بخوانید :

    الهم اخرجنا من ظلمات الوهم ، و اکرمنا بنور الفهم ، وافتح ابواب رحمتک ، و انشر علینا خزائن علومک برحمتک یا ارحم الراحمین . یعنی :" خدایا ! ما را از تاریکی های وهم و خیال و فکر های پرت ، برهان ؛ با نور و روشنایی فهم و درک ما را بنواز؛ درهای رحمتت را به روی ما بگشا؛ و گنجینه های علم و دانشت را برای ما نشر بده . با استعانت از رحمتت ای بهترین رحم کنندگان!" و سپس با اعتماد و اطمینان و در کمال آرامش ، پاسخ دادن به سوالات را شروع بفرمایید.

  • 8تیر ماه 1383

    هفته نامه پیک سنجش ، شماره 13