تبیان، دستیار زندگی

با پارچه‌ها مهربون باشیم

برای اینکه طول عمر لباسا و پارچه‌هامون رو افزایش بدیم و نهایت استفاده رو ازش بکنیم خیلی مهمه که جنس اونا رو بدونیم و روش شستشوی اونا رو بلد باشیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پارچه‌
 برای اینکه طول عمر لباسا و پارچه‌هامون رو افزایش بدیم و نهایت استفاده رو ازش بکنیم خیلی مهمه که جنس اونا رو بدونیم و روش شستشوی اونا رو بلد باشیم.
مثلا اگه با پارچه‌های کرکی طرف هستید، لازم نیست نگران باشید. این پارچه‌ها از گیاه کتان درست شدن و حساسیتی نسبت به آب سرد یا گرم ندارن. بهترین روش شستن اونا استفاده از ماشین لباسشویی و پودرهای چند منظوره است.
برای شستن پارچه‌هایی که برای تولیدشون از مواد مصنوعی استفاده شده، کمی باید محتاط بود. پارچه‌هایی از پولیستر، نایلون، استرچ و کرِپ غیر ممکنه که آب برن، اما اگه تو دمای بالا شسته و خشک بشن چروک می‌شن. پس بهترین کار اینه که تو دمای ۳۰ تا ۴۰ درجه و با پودرهای چند منظوره لباسای نایلونی رو بشوریم.
اگه می‌خواهید پتو یا رخت و لباسای زمستونی‌تون رو بشورید، حتما به جنس کاموای اونا توجه کنید. اگه پارچه پشمی دارید اصلا نباید طرف آب گرم برید. آب گرم این پارچه‌ها رو جمع و لباساتون رو از فرم می‌ندازه. بهترین راه خشکشویی یا شستشو با آب سرد و دسته. شوینده این پارچه‌ها هم باید از نوع ملایم باشه و پارچه در هوای آزاد خشک شه. این لباسا وقتی خیس می‌شن سنگین می‌شن و اگه آویزونشون کردید و دیدید قد تنه و آستین لباس دو برابر شده تعجب نکنید. لباس رو تو آب‌کش بذارید تا آبش بره و برای گرفتن نم اونو تو هوای آزاد پهن کنید.
یکی از مرغوب‌ترین الیاف طبیعی ابریشمه که تو گروه پارچه بادوام و لوکس دسته‌بندی می‌شه. ممکنه پیراهن یا روسری از این جنس داشته باشید. این پارچه‌ها خیلی ظریف و حساس هستن و برای شستن‌شون باید دقت بیشتری به خرج بدید. مثل پارچه‌های پشمی خشکشویی انتخاب اوله، اما اگه ناچار به شستن لباس ابریشمی تو خونه شدید، آب سرد، شوینده ملایم و خشک شدن در هوای آزاد اصول شستن این پارچه‌هاست.
ابریشم طبیعی یه رقیب مصنوعی هم داره که نه از الیاف پروتئینی پیله کرم ابریشم که از مواد شیمیایی تهیه شده. پارچه‌هایی که از این مواد تهیه می‌شن خنک و راحت هستن، اما ممکنه بعد از شستشو آب برن یا از فرم دربیان. این پارچه هم بهتره بره خشکشویی، اگرنه روش شستن ابریشم طبیعی برای این پارچه هم کارسازه.
پارچه‌ها کتان، جزو پر مصرف‌ترین پارچه‌ها هستن که از الیاف پنبه تهیه شدن. بدی‌شون اینه که زود چروک می‌شن و اگه این پارچه‌ها رو با آب داغ بشورید اتو کردنشون رو سخت‌تر کردید. مثل بقیه الیاف طبیعی روش شستن پارچه‌های کتان هم اینه: خشکشویی یا شستن دستی با آب سرد و شوینده ملایم و در نهایت آویزون کردن در هوای آزاد.

منبع:رنگی رنگی
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.