تبیان، دستیار زندگی
حداقل شش ساعت در شبانه روز بخوابید زیرا کمتر از آن می‌تواند اثرات زیان باری داشته باشد. حداکثر 8 ساعت بخوابید زیرا بیشتر از آن هم باعث از دست دادن زمان (برای مطالعه مفید) است و کسلی و خواب آلودگی در روز به دنبال خواهد داشت. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تعادل در تغذیه و استراحت

آیا صحبت در مورد رعایت نکات بهداشتی و تغذیه در روزهای آخر اهمیت دارد؟ مسلما عدم تعادل در میزان استراحت ، مطالعه و تغدیه ممکن است لطمات جبران ناپذیری در نتیجه کنکور داشته باشد.

میزان استراحت

حداقل شش ساعت در شبانه روز بخوابید زیرا کمتر از آن می‌تواند اثرات زیان باری داشته باشد.

حداکثر 8 ساعت بخوابید زیرا بیشتر از آن هم باعث از دست دادن زمان (برای مطالعه مفید) است و کسلی و خواب آلودگی در روز به دنبال خواهد داشت.

تا نیمه شب برای درس خواندن بیدار ننشینید زیرا به خواب آلودگی در روز بعد منجر می‌شود و شما را به سیستم غلط عادت می‌دهد. دشواری ترک این عادت در روز کنکور مصیبت بار است.

بین مطالعه درسهای مختلف حتما به میزان کافی حدود پانزده دقیقه تا نیم ساعت استراحت داشته باشید، تا ذهن شما بهتر فعال شود.

پس از اتمام زمان لازم برای هر درس و هنگام شروع هر درس جدید حتما سه یا چهار نفس عمیق بکشید. ( دم 3 ثانیه ، نگهداری دم 4 ثانیه ، بازدم 4 ثانیه )

بعد از هر وعده غذا بلافاصله مطالعه را شروع نکنید زیرا پس از هر وعده غذا جریان خون دستگاه گوارش افزایش یافته از کارایی اعمال هوشمند می‌کاهد.

تغذیه

همیشه باید دریافت غذا برای نیازهای متابولیک ( سوخت و ساز) مناسب باشند.

استفاده از غذاهای چرب را محدود کنید زیرا غذاهای چرب دیرتر از معده تخلیه شده و باعث سنگینی و کسلی می‌شوند.

از غذاهای پروتئینی به میزان مناسب بهره جوئید پروتئین های اساسی را در گوشت ، جگر ، حبوبات ( عدس و لوبیا ) وگیاه سویا و مانند آنها می‌توانید بدست آورید.

از مواد هیدرات کربنی با زنجیره فراوان مثل نان ، برنج ، سیب زمینی ، کشمش و فندق به میزان مناسب استفاده کنید. زیرا مواد قندی نیاز اصلی فعالیت های مغزی را تامین می‌کنند. حتما سر جلسه امتحان نیز مواد هیدرات کربنی مثلاً شکلات ، بیسکویت و غیره همواره داشته باشد تا در هنگام ضعف از آنها بهره گیرند.

استفاده از میوه‌ها در این فصل باید مناسب باشد و حتما ضد عفونی شده باشند. خوردن هندوانه ، زردآلو، گوجه سبز اگر همزمان مصرف شوند باعث ناراحتی های گوارشی خواهند شد.

خوردن گردو و پسته ، بادام و فندق را به میزان مناسب (نه افراط) توصیه می‌کنیم.

بخاطر هوای گرم و از دست دادن میزان فراوان آب و املاح حتما به میزان مناسب مایعات ( خصوصاً آب ) و از نمک به میزان مناسب در غذا استفاده کنید. ( بیمارانی با نارسایی کلیه و قلب و فشار خون بالا از این قانون مستثنی هستند).

مطلقاً از رستورانها و بیرون از منزل غذا میل نفرمایید خصوصاً محل هایی که بهداشت را خوب رعایت نمی کنند. حتی از غذاهایی که مدت زیادی بیرون از یخچال مانده اند استفاده نفرمائید.

از قرصهای انرژی زا و.... استفاده نکنید. ضرر این قرصها از منفعت آنها بیشتر است.

نرمش روزانه و استحمام شبانه می‌تواند در شادابی شما بسیار موثر باشد.

نویسنده: دکتر امیر حسین جفرقلی

تیر ماه 1383