تبیان، دستیار زندگی
وقتی فرزندتان درس می‌خواند شما هم با فراهم آوردن شرایطی مناسب در واقع در این کار با مشورت می‌کنید . وقتی خسته می‌شود خسته می‌شوید . خوشحال باشد ، شاد می‌شوید. ناامید شود دنیا پیش چشمتان تیره و تار می‌شود او فرزند شماست و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شما هم امتحان می‌دهید (خطاب به پدر و مادرها)

وقتی فرزندتان درس می‌خواند شما هم با فراهم آوردن شرایطی مناسب در واقع در این کار با مشارکت می‌کنید. وقتی خسته می‌شود خسته می‌شوید. خوشحال باشد، شاد می‌شوید. ناامید شود دنیا پیش چشمتان تیره و تار می‌شود او فرزند شماست و دلتان می‌خواهد به بالاترین مدارج علمی و شغلی برسد. او را دوست دارید و دائماً مراقبت می‌کنید که در مسیر صحیح پیش رود و پیشتاز باشد.

همین دغدغه‌ها و نگرانی های شما، همین مراقبتهای دائمی و نوبه ای که او را در انجام کارش کمک می‌کند، میتواند نیز او را به کلی از آنچه می‌خواهد دور کند. متأسفانه در مورد بسیاری از داوطلبان اولیاء به ویژه مادران باعث ایجاد یا افزایش اضطراب فرزندشان می‌شوند.

خیلی هم با علاقه این کار را انجام می‌دهند . اصلاً از فرط محبت است که چنین می‌شود. تجربه نشان داده است که برخوردهای منطقی اولیا می‌تواند درصد موفقیت فرزندشان را بسیار بالا ببرد. شما هم باید در این روزها آرام باشید و به فرزندان خود دائماً امید بدهید. فضای خانه را شاد و آرام نگاه دارید. در برابر پرخاشگری‌ها، بهانه جویی‌ها، نگرانی‌ها و تمام واکنش های غیر متعارف فرزندانتان در این روزها صبورتر باشید. فرزندان شما به هر حال تحت تأثیر اهمیت کنکور قرار می‌گیرند و این وظیفه شماست که به آنها تلقین کنید که آرام تر و خونسردتر باشند و با اعتماد به نفس در جلسه کنکور شرکت کنند.

ضمناً این را هم بدانید در شرایطی که خودتان نگران هستید نمی توانید تظاهر کنید و خودتان را آرام نشان دهید. متأسفانه اکثر داوطلبانی که دچار اضطراب بیش از حد هستند از اولیا خود تأثیر گرفته اند. به این موضوع هم توجه کنید فرزندان شما در برابر زحمات شما و هزینه هایی که متقبل شده اید خود رامسئول می‌دانند و فکر می‌کنند که اگر نتیجه مطلوب را بدست نیاورند ناسپاسی کرده اند شاید این موضوع را تا به حال به شما نگفته باشند ولی مطمئن باشید که آنها نگران جبران زحمات شما هستند به آنها با صراحت بگویید که اگر هم قبول نشدی فدای سرت! ما هم اعضا یک خانواده ایم و روزی هم خواهد رسید که تو برای حل مشکلات بقیه اعضای خانواده گذشت و ایثار کنی.

در این روزهای آخر دائماً فرزندانتان را تشویق کنید و به آنها روحیه و امید بدهید. نگران نباشید که شاید امید دادن های شما تصنعی باشد. به هر صورت تلقین موثر است این کار را تا پایان ادامه دهید توانایی فرزندانتان را واقعاً باور کنید. در این روزهای آخر تلاش کنید دعواها و مسائل و بحثهای اختلاف انگیز در خانه مطرح نشود و محیط زندگی خانوادگی تان مملو از صلح و صفا و آرامش باشد. و یک توصیه دیگر که شاید به نظرتان عجیب برسد در هفته آخر سعی کنید وعده های غذا را حتماً در کنار یکدیگر صرف کنید. محیط صمیمی و عاطفی خانواده در ایجاد آرامش برای فرزندان شما تأثیر فراوانی دارد.

سایر افراد خانواده یعنی خواهران و برادران بزرگتر یا کوچکتر هم نقش مؤثری دارند. این را بدانید که کنکور این فرزند شما هم مانند تمام مسائل مهم دیگر خانوادگی یک روزه مشترک است و همه باید در آن سهیم شوند. تشویق‌ها و گذشتهاو احترام تمام افراد خانواده ، فرزند کنکوری شما را مجهزتر خواهد کرد.

آخرین توصیه از فرزندانتان نتیجه را نخواهید، از او بخواهید که فقط خودش باشد و در حد توان خودش تلاش کند. به آنها همانگونه که هستند احترام بگذارد و برایشان ارزش قائل شوید.

خطاب به اولیاء داوطلبان کنکور