تبیان، دستیار زندگی

فایل صوتی بررسی دعاوی سرقفلی و تخلیه در قانون روابط مؤجر و مستأجر ۱۳۵۶، دکتر جواد خالقیان (ویژه کارآموزان وکالت دادگستری)

جلسه سخنران “بررسی دعاوی سرقفلی و تخلیه اماکن تجاری” ویژه کارآموزان وکالت کانون وکلای دادگستری البرز توسط دکتر جواد خالقیان؛ قاضی اسبق دادگستری با سابقه ۱۰ ساله، وکیل پایه یک دادگستری با ۱۸ سال سابقه خدمت و مدرس دانشگاه با ۲۰ سال سابقه تدریس، در ساعت ۹ صبح روز سه شنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۶ در سالن اجتماعات اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کرج واقع در خیابان مطهری از سوی کانون وکلای دادگستری البرز برگزار شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
ویژه کارآموزان وکالت دادگستری
در این جلسه، استاد بدواً با بیان مقدماتی وارد بحث اصلی می شوند از جمله این که با توجه به تحولات قانونی در زمینه اجاره اماکن مسکونی و تجاری، نحوه تعیین قانون حاکم بر اجاره‌نامه‌های تنظیمی چگونه صورت می گیرد و به چه نحو باید قانون ناسخ و منسوخ را تمییز داد؟ انقلابی که در تاریخ ۱۳۷۶/۷/۱ صورت گرفت چیست و چه اثری دارد؟ قلمرو زمانی اجرای قانون روابط مؤجر و مستأجر مصوب ۱۳۷۶ نسبت به چه نوع اجاره‌هایی است و اگر شرایط شکلی مورد نظر این قانون در تنظیم اجاره رعایت نشود، چه اثری دارد؟ نظرات حقوقدانان و قضات در این رابطه چیست؟ بطور کلی دایره شمول قوانین مالک و مستأجر سال های ۱۳۵۶، ۱۳۶۲، ۱۳۷۶ چیست و رابطه دو قانون ۵۶ و ۷۶ نسبت به هم چه می‌باشد، فرق سرقفی با حق کسب یا پیشه یا تجارت چیست؟ مفهوم مکان تجاری به چه معناست، آیا به انباری، بیمارستان و امثالم سرقفلی تعلق می گیرد، چرا بهتر است به جای اماکن تجاری، اماکن غیرمسکونی بکار ببریم؟ نکته های طلایی موضوع بحث چیست، ترفندهای وکالتی در این خصوص چه می‌باشد و در چه قسم از دعاوی حکم صد در صدی به نفع موکل صادر خواهد؟ متعاقب آن به بحث اصلی “شرایط و ارکان دعوی تخلیه ملک استیجاری برابر قانون روابط مؤجر و مستأجر مصوب ۱۳۵۶ و چگونگی تعیین سرقفلی و میزان پرداخت آن می پردازد. در این خصوص تقسیم‌بندی کاربردی ارائه می‌کنند که برای بخاطر سپری موارد تخلیه بسیار مفید است. تخلفاتی که باعث تخلیه با سقوط کل حق یا کسب یا پیشه، تخلفاتی که باعث تخلیه و سقوط نصف این می شود را با تخلیه تنها با پرداخت کل حق مزبور می گردد را همراه مثال های متعدد و رویه قضایی در هر مورد و خاستگاه ایجاد این رویه بیان و در نهایت به چند پرسش حقوق مرتبط از سوی کارآموزان نیز پاسخ می‌دهند.

منبع :قضاوت آنلاین