تبیان، دستیار زندگی

زندگی نامه مرتضی رازی لواسانی، استاد اخلاق، اصول، حقوق مدنی و جزایی

استاد مرتضی رازی لواسانی، فرزند آیت الله محمد رازی لواسانی، در سال ۱۳۰۲ (ش.) در تهران به دنیا آمد. پدرش از مراجع بزرگ و فقهای دستگاه عدلیه به شمار می‌آمد. آقا شیخ محمد رازی قبل از سال ۱۳۰۰ (ش.) در عدلیه به كار مشغول بود و در دیوان عدالت شغل قضایی داشت و پس از تشكیل دادگستری تا سال ۱۳۱۴ (ش.) در سمت‌های عالی قضایی فعالیت می‌كرد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
استاد مرتضی رازی
استاد مرتضی رازی، تحصیلات ابتدایی خود را در دبستان شیخ ضیاء الدین دری واقع در سرچشمه تهران و مدرسه اتحادیه به پایان رساند. سیكل اول متوسطه را در دبیرستان علمیه و سیكل دوم را در دبیرستان دارالفنون، با احراز رتبه اول رشته ادبی در تهران و رتبه سوم در كل كشور و دریافت نشان علمی به پایان رساند (۱۳۱۹ ش.). به موازات تحصیل مدرسه‌ای، به فراگیری علوم فقهی نزد پدر و اساتیدی همچون حاج شیخ محمد علی لواسانی مشغول بود.
وی در سال ۱۳۱۹ (ش.) وارد دانشكده حقوق دانشگاه تهران شد و با احراز رتبه ممتاز و شاگرد اولی در رشته قضایی، موفق به دریافت لیسانس قضایی در سال ۲۳-۱۳۲۲ (ش.) شد. به همین دلیل بورس تحصیل در دانشگاه سوربن پاریس را دریافت كرد و به فرانسه رفت، اما به دلیل بیماری سخت پدر كه منجر به فوت وی شد، به ایران بازگشت و براساس وصیت پدر، تحصیل در علوم دینی و معارف اسلامی را دنبال كرد. ابتدا به حوزه علمیه قم رفت و از محضر اساتید بزرگواری همچون آیت الله العظمی بروجردی و میرزا ابوالحسن رفیع قزوینی بهره برد.
رازی در سال ۱۳۲۷ (ش.) با احراز رتبه اول در رشته الهیات دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد. همچنین با طی كردن دوره‌های تعلیم و تربیت، موفق به دریافت تصدیق نامه‌های مربوطه شد. گفتنی است كه در آن زمان (۳۵-۱۳۲۰ ش.) هنوز دوره‌های تحصیل عالی مانند فوق لیسانس و دكترا در مؤسسات آموزش عالی ایران تشكیل نشده بود.
استاد رازی، همچنان به كسب فیض از محضر اساتیدی همچون: استاد حاج میرزا محمود شهابی، استاد جلال همایی و شیخ حسینعلی راشد مشغول بود. در سالهای بعد با اینكه از سوی وزارت دادگستری برای همكاری دعوت می‌شد، اما براساس وصیت پدر و استاد حسینعلی راشد، به شغل معلمی می‌پرداخت تا سرانجام از سال ۱۳۴۵ (ش.) به دلیل نیاز دانشجویان و اشتیاق شخصی به تدریس در مراكز آموزش عالی، به تدریس حقوق در دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه پلی تكنیك تهران، دانشگاه تهران، دانشگاه پلیس، نیروی انتظامی،دانشكده الهیات، دانشكده حقوق دانشگاه آزاد اسلامی تهران مركز و دیگر مراكز پرداخته و تاهم اكنون نیز به تدریس علوم حقوقی و فقهی مشغول هستند.
عمده‌ترین درسهای تدریسی استاد رازی لواسانی عبارتند از: منطق ارسطو، منطق علوم متدولوژیك، فلسفه و عرفان (در حدود شرح هدایه میبدی و یا شرح منظومه حاج ملا هادی سبزواری)، حقوق مدنی و جزایی،دروس فقهی رشته حقوق قضایی و خصوصی، دروس اصول فقه (در دانشكده‌های حقوق و الهیات)
آثار تالیفی و تحقیقی ایشان عبارتند از: ۱- اخلاق اسلامی (یك دوره) ۲- تعلیم و تربیت (یك دوره) ۳- اسلام شناسی (یك دوره) ۴- عقود و ایقاعات از معاملات ۵- كتاب در اصول عقائد یا در فروع مسائل عبادت ۶- جزوه‌های مفصل و متعدد در زمینه دروس فقه، اصول فقه، قواعد فقه (تدریسی دانشكده‌های حقوق(.
منبع: قضاوت‌آنلاین به نقل از مبارکیان، عباس، چهره ها در تاریخچه نظام آموزش عالی حقوق و عدلیه نوین، چاپ اول، انتشارات پیدایش، تابستان 

منبع :قضاوت آنلاین