تبیان، دستیار زندگی

خونه‌ رو با خنده بتکون

یه عالمه تحقیق تو دنیا انجام شده که نشون می‌ده هر کاری وقتی دسته جمعی انجام می‌شه، هم راندمان کار بالاتر می‌ره و هم کیفتش. پس به راه‌هایی فکر کنید که خونه‌تکونی رو با بیشترین مشارکت اعضای خونه انجام بدید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خونه‌ رو با خنده بتکون
 تو همه جای دنیا شروع سال جدید همراه با برنامه‌هائیه که بیشترشون ریشه تو سنت‌های مردم یه منطقه داره. سنتای عید نوروز ما هنوز خیلی زیاده و گذر سال‌ها نتونسته اجرای خیلی از این سنت‌ها، از جمله سخت‌ترینش یعنی سنت خونه‌تکونی رو از بین ببره. تمیز کردن خونه از غبارای و جرم یک سال، دور ریختن وسایل اضافی و … سنتیه که هزار سال قدمت داره و هنوز هم تو آخرای اسفند اجرا می‌شه.
کار تمیز کردن از بیخ و بن خونه، یه کار انرژی‌بر و خسته کننده است که اگرچه حال و هوای خونه رو به شدت تغییر می‌ده، اما نفس آدمم می‌بره، مگر اینکه بتونیم از این کار یه تفریح بسازیم.
یه عالمه تحقیق تو دنیا انجام شده که نشون می‌ده هر کاری وقتی دسته جمعی انجام می‌شه، هم راندمان کار بالاتر می‌ره و هم کیفتش. پس به راه‌هایی فکر کنید که خونه‌تکونی رو با بیشترین مشارکت اعضای خونه انجام بدید. تو خونه هر نقشی که دارید، مادر خونه هستید یا دختر خونه، پسر کوچیکه هستید یا بابای خونه، می‌تونید طراح بهترین نقشه‌ها برای جلب مشارکت همه اعضای خونه برای خونه تکونی باشید.
می‌شه ترتیب یه مسابقه با یه جایزه ویژه برای برنده رو داد، می‌شه یه غذای خاص که محبوب همه است رو چاشنی این کار کرد، می‌شه یه بخش موزیک انتخابی گذاشت و متناسب با کارایی که داره انجام می‌شه، موسیقی خاصی انتخاب کرد.
خونه تکونی یعنی همه‌ی کارای خونه. هر آدمی هم از یه بخشی از این کارا خوشش می‌آد ولی حاضره سرش رو بده و یه کارایی رو نکنه. اگه قرار نقش رئیس خونه‌تکونی رو بازی کنید، ببینید تو جمع‌تون کی از کار شستن ظرف یا برق انداختن کاشی و سرامیک حال می‌کنه، کی حوصله مرتب کردن کمد لباسا رو داره، کی با گردگیری راحت‌تر کنار میاد، کی ایده‌های بهتری واسه تغییر دکور داره … و کار رو بر اساس علائق آدما تقسیم کنید.
اگه با خانواده‌تون زندگی نمی‌کنید، می‌تونید سرگرم‌کننده‌ترین خونه‌تکونی یک قرن گذشته رو با دوستاتون ترتیب بدید. هر چند نفر که هستید، یه برنامه مفرح بچینید و در کنار سرگرمی‌های معمول‌تون به نوبت خونه‌های هم دیگه رو تکون بدید. با جارو و دستمال و شیشه‌پاکن و خنده هم خونه حسابی تکونده می‌شه، هم آخر سالی حال خودتون یه تکون شادی‌آور می‌خوره.

منبع:رنگی رنگی
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.