تبیان، دستیار زندگی
کنکور شاید مهمترین حادثه زندگیتان نباشد. شما چشم اندازی وسیع به آینده در پیش رو دارید که ممکن است روزهایی دهها بار مهمتر از کنکور ببینید. اما به هر حال روز کنکور روز مهمی است. خیلی هم مهم. ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

روز قبل از کنکور

روز قبل از کنکور

آخرین ساعات پیش از کنکور را باید چگونه گذراند؟(روز قبل)

کنکور شاید مهمترین حادثه زندگیتان نباشد. شما چشم اندازی وسیع به آینده در پیش رو دارید که ممکن است روزهایی دهها بار مهمتر از کنکور ببینید. اما به هر حال روز کنکور روز مهمی است. خیلی هم مهم. توصیه های زیر برآیند و فشرده سالها تجربه است. کارهای بسیار ساده ای که بعضی شان بدیهی و پیش پا افتاده می‌نمایند اما عدم توجه به انجام درست همین کارهای بسیاری افراد را با لطمه جبران نشدنی روبرو کرده است.

ممکن است حوزه شما دبستان یا دبیرستانی باشد که نام آن مشابه با مدرسه دیگری است به این موضوع دقت کنید.

صبح روز قبل از کنکور یک بار مسیر خانه تا حوزه امتحانی را طی کنید. سعی کنید در همان وقت و ساعتی باشد که فرد برای خود کنکور تکرارش می‌کنید. طول مسافت و زمان لازم را دقیقا محاسبه کنید تا دیر به حوزه نرسید. یادتان باشد که روز کنکور ترافیک ویژه خود را دارد.

  • بیست و چهار ساعت پیش از کنکور همه کتابها و جزوه های خود را کنار بگذارید. روز قبل از کنکور به هیچ وجه مطالعه نکنید. مطمئن باشید مطالعه فشرده در روز آخر هیچ نتیجه ای جز آشفته کردن احتمالی ذهن شما ندارد.
  • پیش خودتان فکر کنید حالا روز قبل از کنکور نیست. روز بعد از کنکور است. امتحان را داده اید و همه چیز فعلا تمام شده است، حالا وقت کمی تفریح است که در طول سال از خود تقریبا دریغ کرده بودید بهتر است این اوقات را همراه خانواده یا دوستانتان سپری کنید، به دیدن یک فیلم شاد بروید. همراه اعضای خانواده در پارک و هوای آزاد قدم بزنید یا ورزش سبکی انجام دهید، مقداری فعالیت جسمی (البته افراط نکنید) لازم است تا شب قبل از کنکور را به راحتی بخوابید.

  • شب قبل
  • بیدار ماندن شب کنکور و درس خواندن فقط یک نتیجه دارد: حاصل یک سال کارتان به هدر می‌رود، پشیمانی بعدی هم سودی ندارد، راحت و به موقع بخوابید.

  • دو مداد سیاه با نوک نرم یک عدد، یک عدد پاک کن خوب و یک عدد مداد تراش تیز آماده کنید از مداد اتود به هیچ وجه استفاده نکنید.
  • در یک بطری یک بار مصرف، آب بریزید و در قسمت یخ ساز یخچال قرار دهید تا یخ بزند و روز کنکور آن را همراه ببرید تا هر وقت تشنه شدید از آن بنوشید.
  • حتما دستمال کاغذی همراه داشته باشید. هم برای پاک کردن عرق دست و پیشانی و هم اگر کیک به شما داده شد و کاغذش چرب بود بتوانید دستتان را پاک کنید. (امیدواریم امسال بیسکویت بدهند با کیک)
  • حتما بک ساعت مچی به دستتان ببندید. باید بتوانید در جلسه کنکور وقت را تنظیم کنید.
  • کارت شرکت در جلسه کنکور را فراموش نکنید. وسایل ضروری و کارت را در یک محل مشخص قرار دهید.
  • حداقل به یکی از اعضای خانواده سفارش کنید روز آزمون شما را بازرسی و کنترل کند مبادا کارت ورود به جلسه با سایر وسایل را جا گذاشته باشید.

    و ... روز کنکور

    با توجه به چند نکته به ظاهر ساده در روز کنکور شما می‌توانید بیشترین استفاده را ازتواناییهایتان ببرید.

    1. خانمها با حجاب کامل و آقایان با لباس و ظاهر متعارف در سر جلسه حاضر شوند.
    2. اگر در حوزه امتحانی به شما کیک دادند، مواظب کاغذ چرب آن باشید دستمال کاغذی یادتان نرود. چنانچه قسمتی از پاسخنامه چرب شود آن قسمت در دستگاه خوانده نمی شود.
    3. برای تنظیم وقت همراه داشتن ساعت مچی صد در صد ضروری است. در جلسه کنکور پس از هر پانزده یا 25 سوال (به ترتیبی که در زیر آمده است) به ساعت نگاه کنید. باید یک ربع گذشته باشد خود را عادت دهید با سرعت یکنواخت پیش بروید.
    4. ابتدا همه سوالها را یک بار مطالعه کنید. به ساده ترها پاسخ دهید و سپس دو وقت باقی مانده به سراغ سوالهای وقت گیر بروید.
    5. هنر امتحان در این است که بتوانید از سوالهای وقت گیر بگذرید و سوالهای دشوار را کنار بگذارید. سوالهای وقت گیر با علامت (*) و سوالهای دشوار را با علامت (-) مشخص کنید و از کنار هر دوی آنها با قاطعیت بگذارید. کار روی این گونه سوالها را به وقتی موکول کنید که تا انتهای دفترچه (هم در مورد عمومی و هم در مورد اختصاصی) رفته باشید. در این حال نیز بهتر است به سراغ سوالهایی بروید که در موضوع و مبحث آن تبحر بیشتری دارید.

    دو روش برای تنظیم وقت

    مسئله تنظیم وقت در کنکور نقش مهمی در افزایش بازده کار شما دارد این کار را با دو روش می‌توانید انجام دهید. ببینید کدام برای شما راحت تر است.

  • روش اول:

    1. برای هر 15 سوال درسهای ریاضی و فیزیک 15 دقیقه در نظر بگیرید.
    2. و برای هر 25 سوال بقیه درسها (عمومی ها، اختصاصی انسانی، زیست و شیمی) نیز 15 دقیقه در طول پاسخگویی به هر درس مراقب باشید که از زمان آن درس عقب نیفتید.

    روش دوم:

    در ابتدا که هر دفترچه را می‌گیرید، در بالای صفحه اول هر درس ، زمانی را که باید در آن به درس مربوطه رسیده باشید یادداشت کنید، این کار چند ثانیه ای وقت شما را در ابتدا می‌گیرد، اما در طول پاسخگویی به سوالهای آن دفترچه ، کنترل را برای شما راحت تر می‌کند.