تبیان، دستیار زندگی

زندگی نامه دکتر محمود سلجوقی، قاضی دادگستری و استاد دانشگاه

دكتر محمود سلجوقی، در سال ۱۳۰۳ (ش.) در روستای صوفی آباد حومه كرج به دنیا آمد. دوره ابتدایی را در مدرسه‌های عنصری و فرخی تهران و قسمتی از دوره متوسطه را در دبیرستان عسجدی كرج و قسمتی دیگر را در دارالفنون تهران به پایان رساند (۱۳۲۴ ش.). در سال ۲۵-۱۳۲۴ (ش.) وارد دانشكده حقوق دانشگاه تهران شد و سال ۱۳۲۸ (ش.) لیسانس قضایی گرفت. در همین سال به خدمت قضایی در وزارت دادگستری پرداخت. در سال ۱۳۴۷ (ش.) دوره دكترای حقوق خصوصی دانشكده حقوق دانشگاه تهران را با ارائه پایان نامه «نقش عرف در حقوق مدنی ایران» به پایان رساند و دكترای حقوق گرفت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
زندگی نامه دکتر محمود سلجوقی
فعالیتهای علمی و آموزشی خود را بین سالهای ۵۴-۱۳۵۳ (ش.) در چند دوره كوتاه مدت در دانشگاه ملی ایران (شهید بهشتی كنونی) آغاز كرد و از سال ۱۳۵۸ (ش.) علاوه بر مركز یادشده، تاكنون در دوره‌های كارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی تهران مركز و دانشگاه علامه طباطبایی نیز به تدریس مشغول است.
عناوین شغلی ایشان در وزارت دادگستری عبارتند از: عضو علی البدل دادگاه شهرستان مشهد (سالها در این سمت بود)، دادیار و سپس بازپرس دادسرای تهران، بازپرس دیوان عالی كیفری تهران، بازرس كل قضایی، معاون تحقیقات و مطالعات وزارت دادگستری، عضو هیئت مدیره مجله حقوقی وزارت دادگستری (مدتی نیز سرپرست این مجله بود). وی در سال ۵۸-۱۳۵۷ (ش.) بازنشسته شد.
آثار تالیفی و تحقیقی دكتر سلجوقی عبارتند از:
۱- نقش عرف و در حقوق مدنی ایران
۲- حقوق بین الملل خصوصی (جلد اول)
۳- مجموعه نظرهای مشورتی اداره حقوقی وزارت دادگستری در زمینه مسائل مدنی
۴- حقوق بین الملل خصوصی ایران
۵- مالكیت زمین در ایران
۶- بیش از یازده مقاله حقوقی و سی ترجمه علمی حقوقی (در زمینه‌های مختلف حقوقی) كه در نشریات گوناگون حقوقی به چاپ رسیده‌اند.

منبع : قضاوت آنلاین