تبیان، دستیار زندگی

راهنمای والدین شاغل و تغذیه کودک

همیشه سعی کنند، مصرف صبحانه را به عنوان اولویت اول در تغذیه خانواده مدنظر قرار دهند. در این مورد نقش مادر و پدر با هم در تدارک یک صبحانه مقوی و تأکید بر مصرف آن بسیار مهم است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بخش تغذیه و آشپزی تبیان

تغذیه کودک

مطالعات محققان نشان داده که کودکان قابلیت بالایی در الگوبرداری از والدین خود در غذا خوردن دارند و چه بسا بسیاری از عادات غذایی که افراد در سنین بالاتر دارند، ناشی از همین الگوبرداری‌ها در سنین کودکی باشد.
البته امروزه با مشغله‌های فراوان کاری که والدین و بخصوص مادران در خانواده‌ها با آن روبرو هستند، بروز عادات غذایی نادرست روز به روز در بین خانواده‌ها روبه فزونی می‌باشد.
در این راستا توجه به برخی راهنمایی‌ها از دید تغذیه‌ای برای ارتقای وضعیت سلامت کودکان ضروری است.

راهنمایی‌های تغذیه‌ای مهم به والدین شاغل

همیشه سعی کنند، مصرف صبحانه را به عنوان اولویت اول در تغذیه خانواده مدنظر قرار دهند. در این مورد نقش مادر و پدر با هم در تدارک یک صبحانه مقوی و تأکید بر مصرف آن بسیار مهم است.
در صورتی که بتوان حداقل یک یا دو روز در هفته همه اعضای خانواده در کنار هم صبحانه میل نمایند، در تشویق کودک به مصرف صبحانه نقش مهمی دارد.
به علاوه این که ترکیب صبحانه برای کودک باید حاوی منبع غنی از پروتئین و کربوهیدرات باشد. به همین دلیل تهیه ساندویچ نان و پنیر و خیار و گوجه به همراه گردو یا ساندویچ کره بادام زمینی و یا کورن فلکس‌های مغذی غنی شده با غلات کامل به همراه شیر که آماده کردن آن برای کودک زمان کوتاهی را از والدین شاغل می‌گیرد، توصیه می‌شود.
والدین شاغل نباید کودک خود را به مصرف غذاهای آماده در وعده ناهار عادت دهند.
در واقع مصرف فست فودها و انواع ساندویچ‌های آماده یا مرغ سوخاری آماده (به خصوص بال کبابی) برای کودکان در وعده ناهار به هیچ عنوان مناسب نیست.

والدین شاغل، هرگز نباید با سفارش متوالی غذاهای رستورانی و آماده، طبع و طعم مورد پسند کودک خود را به سمت غذاهای چرب و شور سوق دهند

توصیه می‌شود در وعده ناهار کودک ترکیبی از نان‌های سبوس‌دار یا برنج به همراه یک منبع پروتئینی مانند مرغ، گوشت یا انواع پنیرهای غذایی به همراه سبزی‌های بخارپز یا تفت داده شده، استفاده نماید.
در وعده شام باید سعی شود از سبزی‌ها و غلات کامل به همراه یک نوع پروتئین حیوانی مانند گوشت قرمز، مرغ یا ماهی برای کودک استفاده شود.
به علاوه این که خوردن شام در جمع خانواده تمایل کودک را به مصرف مناسب‌تر این وعده کمک می‌کند.
والدین شاغل، هرگز نباید با سفارش متوالی غذاهای رستورانی و آماده، طبع و طعم مورد پسند کودک خود را به سمت غذاهای چرب و شور سوق دهند.
بهتر است والدین در خرید میوه‌ها برای کودک یا کودکان خود توجه نمایند که میوه‌های متنوعی را خریداری نمایند، به‌طوری که کودک بتواند در روزهای مختلف میوه‌های گوناگون را مصرف نماید.
به علاوه این که به مادران نیز توصیه می‌شود که دقت نمایند و در میان وعده صبح و میان وعده عصر میوه‌های متنوعی را برای کودک خود در نظر بگیرند.
والدین حتماً میوه‌هایی مانند موز و سبزی‌های ریشه‌ای همچون هویج، پیاز و سیب زمینی را با اندازه‌های کوچک برای کودک خود خریداری نمایند.
چون که اندازه کوچک این میوه‌ها و سبزی‌ها راحت‌تر از انواع بزرگ‌تر در دستگاه گوارش کودک هضم و جذب می‌شوند.
به خصوص میوه‌های مورد مصرف کودکان باید تازه و رسیده باشند و تا حد امکان فاقد لک و گندیدگی باشند.
چون نارس بودن میوه‌ها یا گندیدگی آن‌ها با بروز بیماری‌های گوارشی در کودکان در ارتباط مستقیم هستند.
در تهیه مواد غذایی برای کودک باید به تازه بودن مواد غذایی توجه گردد. بنابراین والدین نباید غذاها را برای چند روز آماده و در یخچال نگهداری نمایند و برای کودک در هر وعده گرم نمایند.
این امر باعث بی‌تمایلی کودک به مصرف غذا و عدم لذت بردن او از غذا خوردن می‌شود.
اگر والدین شاغل از روش‌های پخت سریع و سالم مانند فرپز کردن مواد غذایی به جای سرخ کردن استفاده نمایند، مطمئناً هم غذاها سریع‌تر آماده می‌شوند و هم کیفیت بالاتری خواهند داشت.

نکته مهم پایانی

والدین شاغل حتماً توجه نمایند که در روز، زمانی را برای غذا خوردن با کودک یا کودکان خود قرار دهند، این امر باعث ایجاد ارتباط مؤثر و دوجانبه‌ای بین کودک و والدین می‌شود.
به علاوه این که باعث می‌شود، علاقه کودک در خوردن مواد غذایی در جمع‌های اجتماعی بیشتر شود.



منبع: زندگی آنلاین - فرزاد برهمندپور؛ کارشناس ارشد تغذیه و ارتقای سلامت
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.