تبیان، دستیار زندگی

انتقاد از شرایط حاکم

آیا تمام اینها کافی نیست که آن حضرت از شرائط حاکم و تمام دستگاههای مقصر انتقاد کند و از حقوق مردم دفاع نماید؟ و با والیان خیانتکار و قضات فاسق و عالمان دین فروش برخورد کند؟ بنابراین، این شبهه نیز ناتمام است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
امیرالمومنین

شبهه:
درک اوضاع اجتماعی و توجه به نقاط ضعف دستگاههای حکومتی و انتقاد از شرایط حاکم، در آن زمانها متعارف نبوده بلکه در زمانهای بعد مرسوم و متعارف شده و در خطبه های نهج  البلاغه از حاکمان و وزیران و والیان و قضات و علما با تعبیرهای گوناگون انتقاد شده و بر شیوه ی حکومت و رفتار والیان و تبعیض در تقسیم بیت المال و جهل قضات به شدت اعتراض شده است و به همین دلیل نهج  البلاغه سخنان علی بن ابی طالب علیه السلام نمی باشد. [1] .

پاسخ:

گر چه تمام شبهه هایی که پیرامون نهج  البلاغه مطرح شده نادرست می باشد، ولی این شبهه از تمام آن شبهه ها سست تر و نادرست تر می باشد، زیرا چگونه ممکن است چشم بسته گفته شود: چونکه این موضوع بعدا میان مردم مرسوم گشت پس بای ولی خدا و دروازه ی علم رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نیز از آن بی اطلاع باشد، با اینکه او از کودکی پیوسته ملازم آن حضرت بوده و چه تجربه های ارزشمندی را که در نوجوانی و جوانی فراگرفت و پس از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم حوادث مهمی اتفاق افتاد و میان فقیهان صحابه در احکام الهی اختلاف شدیدی پدید آمد و هر کدام دیگری را رد می کرد و چه خونهای حرامی که بنا حق ریخته شده و چه بسیار اموال مردم که به یغما رفت و چه حقوقی از مردم پایمال گشت!!!.
آیا تمام اینها کافی نیست که آن حضرت از شرائط حاکم و تمام دستگاههای مقصر انتقاد کند و از حقوق مردم دفاع نماید؟ و با والیان خیانتکار و قضات فاسق و عالمان دین فروش برخورد کند؟
بنابراین، این شبهه نیز ناتمام است.

پی نوشتها:
[1] اثر التشیع فی الادب العربی، ص 66.


منبع :مرکز جهانی اطلاع رسانی آل البیت علیهم السلام

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.