تبیان، دستیار زندگی

دشمن در خانه است!

دشمن همواره در کمین است و ما باید با افزایش بصیرت و دشمن شناسی، از کشورمان در برابر دشمنان محافظت نماییم.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
دشمن شناسی
کشور ما بنا به دلایل متعددی همواره و در دوره‌های مختلف دشمنان فراوانی داشته اما این روند با روی کار آمدن انقلاب اسلامی ایران تغییرات فراوانی کرد. یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رویدادهای قرن بیستم؛ پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) بود، این پیروزی که تاثیرات گسترده‌ای بر ایران و سراسر جهان داشت؛ موجب عناد ورزی بسیاری از دولت‌های غربی و شرقی شد.
آنها که از استقلال مردم ایران در هراس بودند احتمال این را می‌دادند که این طرز تفکر که بر پایه‌ی اسلام، آزادی و استقلال بنا شده بود ستون‌های حکومت‌شان را به لرزه درآورد از این رو سعی بر آن داشتند تا از طُرُق مختلف و با روش‌های متعدد آن را سرکوب و حتی برنامه‌هایی را در جهت سرنگونی این نظام مقدس تدارک دیدند؛ از برنامه‌ریزی برای کودتا و راه‌اندازی جنگ نظامی گرفته تا به کار گیری انواع روش‌های جنگ نرم و شبیخون‌های فرهنگی.

دشمن شناسی (Recognize enemy)

باتوجه به آنچه که اجمالا گفته شد؛ در می‌یابیم که دشمن همواره در کمین است و ما باید با افزایش بصیرت و دشمن شناسی، از کشورمان در برابر دشمنان محافظت نماییم. البته باید توجه داشت که دشمن انواعی دارد و همیشه در قالب نظامی و جنگ ظاهر نمی‌شود. انواع دشمن عبارتند از: دشمن درونی و دشمن بیرونی. دشمن درونی خطرناک‌تر و مخرب‌تر از دشمن بیرونی است.

دشمن بیرونی عبارتست از نظام سلطه بین المللی، یعنی همان چیزی که به آن استکبار جهانی می‌گوییم.


حال همین دشمن درونی نیز به دو دسته تقسیم می‌شود؛ دشمن درونی می‌تواند از خارج مرزها وارد شده و با صرف زمان زیاد با بومی سازی، خود را هم‌رنگ مردم نشان دهد تا بهتر به اهداف شوم خود نائل آید. از طرف دیگر دشمن درونی می‌تواند خود یکی از مردم کشور باشد که بنا به دلایل مختلفی از جمله وعده‌های مالی و جایگاه، تن به اجرای اهداف دشمن داده باشد که این مورد بنا به دسترسی به برخی اطلاعات و مسائل خاص درون کشوری، از خطرناک‌ترین انواع این جریان به حساب می‌آید.

اهداف دشمنان نرم

آنچه که در این میان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است آن می‌باشد که دشمن همیشه در لباس رزم ظاهر نمی‌شود و امروزه بیشتر شاهد حضور نرم آن در کشورمان هستیم. دشمنان جمهوری اسلامی، بنا به ماهیت اسلامی حکومت در ایران؛ بیش از همه در صدد لطمه زدن به باورها و ارزش‌های دینی مردم هستند. در این روش تلاش بر آن است تا با ایجاد شبهات فراوان و راه‌اندازی موج گسترده‌ای از تحریفات دینی و همچنین پروژه‌ی جدایی دین از سیاست (سکولاریسم)؛ تفکرات مردم جامعه را دچار شک و تردید نموده و زمینه‌ی متزلزل‌سازی دین را فراهم آورند. آنها می‌کوشد دین را ناکارآمد جلوه داده و این مهم را سنگی بر سر راه پیشرفت کشور جلوه دهند. این جریان یکی از طرح‌های اصلی دشمنان نظام اسلامی است.

دشمن بیرونی

باید بدانیم که دشمن بیرونی هم خطرات خاص خودش را دارد. دشمن بیرونی با طرح‌ها و برنامه‌های خاص و با صرف بودجه‌های کلان در بخش‌های اقتصادی، فرهنگی و ... در میدانی وسیع‌تر وارد عمل می‌شود که شاید گوشه‌ای از این هجمه‌ها را بتوان در تحریم‌های پی در پی غربی‌ها علیه ایران اسلامی مشاهده نمود.
در این راستا رهبر معظم انقلاب اسلامی دشمن بیرونی ملت ایران را نظام سلطه بین المللی دانسته و جنگ روانی، جنگ اقتصادی و همچنین مقابله با پیشرفت و اقتدار علمی کشور را از جمله محورهای مهم برنامه‌های دشمن بیرونی ارزیابی نموده و می‌فرمایند: "دشمن بیرونی عبارتست از نظام سلطه بین المللی، یعنی همان چیزی که به آن استکبار جهانی می‌گوییم ... امروز مظهر این دشمن عبارتست از شبکه صهیونیسم جهانی و دولت کنونی ایالات متحده آمریکا." (1)

راه‌کار 

ایران اسلامی دشمنان فراوان درونی و بیرونی داشته و مقابله با آنها بسیار سخت اما امکان‌پذیر است. دشمنان بیرونی را باید با افزایش سطح بصیرت و آگاهی شناسی و در تنگنا قرار داد تا از میدان به‌در شوند. اما درباره دشمنان بیرونی؛ طی دو دهه‌ی اخیر سیر تحریم‌ها و فشارها علیه ایران سر به فلک کشیده تا جایی که اخیرا هفته‌ای یک بار شاهد خبرهایی از کاخ سفید مبنی بر تحریم چندباره ایران اسلامی هستیم. ملت ایران همواره با حفظ اتحاد و یکپارچگی و همچنین پیروی از رهنمون‌های مقام معظم رهبری در برابر تحریم‌ها ایستادگی نموده و از این به بعد هم تمام قد در مقابل قدرت‌های غربی ایستادگی خواهد نمود. ما باید از این فضا حداکثر استفاده را نموده و بر تخصص‌گرایی و پیشرفت در علوم و فنون توجه خاصی داشته باشیم تا ضمن حفاظت از مرز و بوم کشور، پله‌های پیشرفت را طی کنیم.
در چنین نقطه‌ای است که برنامه‌های دشمنان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران نقش بر آب شده و مکر مکاران به خودشان باز گردانه می‌شود. 

پی‌نوشت:

1. دشمن شناسی از دیدگاه مقام معظم رهبری، پایگاه اطلاع رسانی راسخون، مهر ماه 1388