تبیان، دستیار زندگی

بهبود عملکرد کبد به مصرف ۱۳ ماده غذایی بستگی دارد

کبد سالم نقش مهمی در رفع مسائل گوارشی و بهبود تنظیم سطح قند خون دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
بهبود عملکرد کبد به مصرف ۱۳ ماده غذایی بستگی دارد
 کبد سالم نقش مهمی در رفع مسائل گوارشی و بهبود تنظیم سطح قند خون دارد.

 بهبود عملکرد کبد به مصرف ۱۳ ماده غذایی بستگی دارد

در عوض سمی شدن کبد منجر به بیماری های التهابی از قبیل دیابت، ورم مفاصل، فشار خون بالا و بیماری های خود ایمنی خواهد شد.
عدم تعادل هورمونی ناشی از عملکرد نامطلوب کبد منجر به سردرد، نوسانات خلقی، و افسردگی نیز می شود. در این میان برخی مواد غذایی به بهبود این عضو کلیدی بدن کمک می کند.

گشنیز:

مصرف گشنیز برای کاهش خطر ابتلا به کبد چرب در دیابتی ها و افراد چاق موثر است. ضمن این که منجر به کاهش تری گلیسرید و ال دی ال و افزایش اچ دی ال یا همان کلسترول خوب خون می شود.

کنگر فرنگی:

دو ماده غذایی یافت شده در کنگر فرنگی از قبیل سینارین و سیلیمارین برای تغذیه کبد، افزایش تولید صفرا و جلوگیری از سنگ کیسه صفرا مهم است.

روغن زیتون:

سرشار از فنول است؛ ترکیبات ضد التهابی آن شبیه ترکیبات انواع توت ها و سیب است. مصرف روزانه روغن زیتون از کبد در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کند.

زنجبیل:

ضد التهاب و ضد ویروس است و خواص ضد میکروبی دارد. مصرف زنجبیل به کبد در سم زدایی از بدن کمک می کند، منجر به بهبود گردش خون می شود، و کلسترول خون را به میزان ۳۰ درصد کاهش می دهد.

کلم ها:

انواع کلم ها حاوی مواد مغذی گیاهی از جمله فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها، سولفوران، ایندول برای کمک به عملکرد کبد و خنثی کردن مواد شیمیایی و آفت کش ها، و مواد سرطان زا هستند.

سبزیجات تیره رنگ:

این نوع سبزیجات حاوی سطوح بالایی از گوگرد برای پشتیبانی کبد در فرایند سم زدایی هستند. ضمن این که به کبد در خنثی کردن رادیکال های آزاد و دیگر مواد شیمیایی سمی کمک می کنند.

دانه ها، آجیل، حبوبات و غلات:

مواد غذایی دارای نمایه گلیسمی پایین، یعنی موادی که مصرف آن‌ ها قند خون را به میزان کمتری افزایش می‌ دهد، می ‌تواند برای بیماران کبدی مناسب باشد.
در حالی مواد غذایی با نمایه گلیسمی بالا نظیر نان ‌ها و مواد غذایی تهیه ‌شده از آرد سفید، مواد غذایی شکری و شیرین، و نیز برنج و سیب‌ زمینی، بعد از هضم و جذب، میزان بالایی از قند ساده یعنی گلوکز را به بدن ارائه می‌ دهند.
این مقادیر بالای قند طی مراحلی به چربی تری گلیسیرید تبدیل شده و در کبد و سایر اعضا تجمع می ‌یابد. مطالعات نشان داده‌اند مصرف مواد غذایی دارای نمایه گلیسمی بالا می ‌تواند به تشدید کبد چرب منجر شود.
این در حالی است که غلات کامل و فراوری نشده، نظیر گندم کامل، چاودار، جو دو سر و جو به دلیل دارا بودن فیبر بالا ضمن تنظیم قند خون و کاهش فشار کبدی، به دلیل دارا بودن فیبر بالا در کنترل اشتها و کاهش وزن نیز بسیار کمک‌ کننده خواهند بود.

سیر:

خانواده پیاز از قبیل سیر، موسیر، تره فرنگی و … حاوی ترکیبات گوگرد برای پشتیبانی از کبد در تولید گلوتاتیون هستند. که منجر به حذف و خنثی کردن رادیکال های آزاد در بدن می شود.

تخم مرغ:

با بالاترین میزان پروتئین، شامل هشت اسید آمینه ضروری است. کبد نیاز به این اسید آمینه ها برای انجام فرایند سم زدایی دارد. کولین ماده موجود در تخم مرغ ست که یک کوآنزیم مورد نیاز برای سوخت و ساز بدن محسوب می شود. کولین در زرده تخم مرغ موجود است .و منجر به محافظت از کبد هنگام سم زدایی بدن از فلزات سنگین می شود.

قارچ:

حاوی مواد مغذی قابل توجه برای حمایت از سیستم ایمنی بدن است . ضمن این که آنتی اکسیدانی قدرتمند به نام ارگوتیونین دارد که منجر به خنثی کردن رادیکال های آزاد می شود.

انواع توت ها:

زغال اخته، توت فرنگی، تمشک، و … حاوی ترکیبات گیاهی برای کمک به کبد هستند. تا از بدن در برابر رادیکال های آزاد و استرس اکسیداتیو محافظت کند. آنتوسیانین و پلی فنول های موجود در انواع توت ها در مهار تکثیر سلول های سرطانی در کبد موثر است.

سیب:

مانند توت ها، سرشار از ترکیبات فنلی قدرتمند از جمله فلاونوئیدها است که می تواند با بیماریهای التهابی مبارزه کند. سیب همچنین حاوی پکتین است؛ یک نوع فیبر محلول برای از بین بردن مسمومیت.

آووکادو:

یک منبع حیاتی از چربی های اشباع نشده و غنی از اسید اولئیک است. آووکادو همچنین حاوی گلوتاتیون است؛ ماده مغذی ضروری برای سلامت کبد.
کبد و سلامتی کبد یکی از مهمترین موارد برای توجه میباشد . برای آگاهی از شناخت علائم خطر کبد و درمان  و سم زدایی از آن در مقالات “شناخت علائم آسیب های کبد” و “تغذیه مناسب برای کبدی سالم در پاییز” و “سلامتی کبد همراه با چند میوه” و “کلید درمان کبد چرب در دستان آنتی اکسیدان ها” به طور مفصل بحث شد.

منبع : سایت سلامتی
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.