تبیان، دستیار زندگی

پیشگیری از سنگ کیسه صفرا

اکثر مردم هرگز به سلامت کیسه صفرای خود فکر نمی کنند؛ ارگانی که در سطح تحتانی کبد قرار دارد و وظیفه آن نگه داری مایع زرد رنگ صفرا است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پیشگیری از سنگ کیسه صفرا
 اکثر مردم هرگز به سلامت کیسه صفرای خود فکر نمی کنند؛ ارگانی که در سطح تحتانی کبد قرار دارد و وظیفه آن نگه داری مایع زرد رنگ صفرا است.

پیشگیری از سنگ کیسه صفرا

این مایع به هنگام ورود مواد غذایی  از کبد به معده ترشح می شود و سپس از طریق مجرایی به کیسه صفرا انتقال می یابد. این مایع به هضم چربی ها در بدن کمک می کند.
اما بر خلاف قلب، کبد، کلیه ها و اغلب افراد در صورت ابتلا به مشکلات کیسه صفرا از آن بی اطلاع هستند. سنگ کیسه صفرا در درصد کمی از مردم با علائمی از قبیل درد شکم، تهوع، نفخ، استفراغ، بروز می کند..

ناحیه درد در هنگام مشکلات سنگ صفرا

در این میان اگرچه رژیم غذایی به طور مستقیم باعث بروز مشکلات کیسه صفرا نمی شود اما حفظ وزن سالم و اتخاذ رژیم غذایی مناسب، می تواند در جلوگیری از بروز سنگ های صفراوی موثر باشد.

رژیم غذایی و خطر ابتلا به سنگ صفرا

تعدادی از عواملی که  به تشکیل سنگ صفرا منجر می شوند عبارت اند از۱- سابقه خانوادگی، ۲-جنسیت. زنان دو برابر مردان به سنگ صفرا مبتلا می شوند.۳- وزن بدن نیز یک عامل خطر است. خطر سنگ صفرا در افرادی که چاق و دارای اضافه وزن هستند، بیشتر است.۴-رژیم های غذایی سرشار از چربی و کلسترول و رژیم های کم فیبر نیز در این میان نقش بازی می کنند.
اگر اضافه وزن دارید، سعی کنید وزن اضافه خود را از دست بدهید اما به تدریج. چون ارتباط بین کاهش وزن سریع و شکل گیری سنگ صفرا وجود دارد.بنا بر این باید کاهش وزن کاملا با برنامه و تدریجی انجام شود تا هم خطر ابتلا به سنگ صفرا وجود نداشته باشد هم چوست زیبای خود را ازدست ندهد.

غذاهای مفید برای سلامت کیسه صفرا

حتی اگر قرار نباشد به سنگ صفرا دچار شوید، رژیم غذایی سالم، کم چرب و کم کلسترول با میزان متوسط تا بالای فیبر برای سلامت عمومی بدن شما لازم است.
میوه ها و سبزیجات، غلات کامل، گوشت بدون چربی، مرغ ماهی، محصولات لبنی کم چرب و … همگی غذاهای سالم برای کیسه صفرا و سراسر بدن شما هستند.
مصرف بیشتر غلات سبوس دار نیز می تواند به کاهش کلسترول کمک کند. در این میان مصرف جو بیشتر از سایر غلات توصیه می شود اما با این حال مصرف گندم سبوس دار نیز به پیشگیری طبیعی از تشکیل سنگ کیسه صفرا کمک می کند.
روغن زیتون روغن سالم تری تلقی می شود زیرا نسبت به سایر روغن ها چربی اشباع نشده بیشتری دارد. همچنین میزان چربی اشباع شده روغن زیتون از کره کمتر است.
افزودن رایحه بیشتر به غذا با سیر و ترب کوهی از دیگر راهکارهای پیشگیری از ابتلا به سنگ کیسه صفرا است زیرا سیر و ترب کوهی بطور طبیعی موجب کاهش کلسترول می شوند.
غذاهای خاص در این میان توانایی بالقوه برای جلوگیری از مشکلات کیسه صفرا دارند. به عنوان مثال تحقیقات نشان داده است که نوشیدن قهوه خطر سنگ صفرا را در میان زنان و مردان کاهش می دهد.
در یک مطالعه نشان داده شد زنانی که حداقل یک وعده بادام زمینی در روز می خورند ۲۰ درصد کمتر از سایرین ناچار به برداشتن کیسه صفرا با جراحی می شوند.
فراموش نکنید نوشیدن آب فراوان در طول روز به همراه کاهش استرس نیز به پیشگیری از ابتلا به سنگ کیسه صفرا کمک می کند.

منبع : سایت سلامتی
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.